• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3908 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ شهريور

تحريم‌هاي امريكا عليه ونزوئلا

محمود فاضلي كارشناس مسائل بين‌الملل

در فرمان اجرايي ترامپ در ماه گذشته، امريكايي‌ها از خريد و فروش اوراق قرضه بدهي جديد صادر شده توسط دولت مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا با شركت پترولئوس ونزوئلا منع شدند. اين دستور هرگونه تلاش براي تامين مالي بدهي را براي ونزوئلا پيچيده‌تر خواهد كرد. معاون رييس‌جمهور امريكا نيز در جديدترين موضع‌گيري خود تاكيد كرده است ما همه توان خود را براي جلوگيري از دستيابي دولت مادورو در سياست‌هاي خودكامه و ديكتاتوري‌اش به كار خواهيم گرفت و به فشارهاي خود با كمك متحدان منطقه‌اي ادامه خواهيم داد.
به دنبال اين تصميم امريكا كه با مخالفت روسيه و چين رو به رو شد، رييس‌جمهور ونزوئلا در واكنش به تحريم‌هاي مالي امريكا، دارندگان اوراق قرضه بدهي ونزوئلا را به مذاكره برسر بدهي خارجي اين كشور كه در روزهاي آتي برگزار مي‌شود، دعوت كرد. به گفته او تمام دارندگان اوراق قرضه بدهي دعوت مي‌شوند تا در چند مرحله در مذاكره طي چند هفته آينده شركت كنند. او قصد دارد با دارندگان اوراق قرضه‌اي كه تحت تاثير تحريم‌هايي كه توسط رييس‌جمهور امريكا آسيب ديده‌اند، مذاكراتي داشته باشد و به دنبال اين است كه خود را از قيد دلار آزاد كند و از سيستم پرداخت بين‌المللي جديدي با استفاده از پول‌هايي نظير يوان، ين، روپيه، يورو و روبل استفاده كند.
مادورو همچنان امريكا را به حمايت از مخالفان خشونت‌طلب و طراحي براي براندازي دولت مشروع اين كشور متهم مي‌كند. وي اين اقدام را غيرقانوني ارزيابي كرده و بر اين باور است كه تحريم‌هاي امريكا با هدف ورشكسته كردن اقتصاد ونزوئلا است. وزير امور خارجه ونزوئلا نيز پس از ملاقات با دبير كل سازمان ملل متحد، ضمن توصيف دونالد ترامپ به عنوان يك تهديد عليه ونزوئلا، اعلام داشت كه دولت امريكا، ونزوئلاي صلح طلب را با نيروي نظامي تهديد مي‌كند و درصدد ايجاد بحران و گرسنه نگه داشتن مردم ونزوئلا است. اعمال تحريم‌ها، بزرگ‌ترين تعرض به ونزوئلا در 200 سال اخير تلقي شده و مردم به‌طور متحد در مقابل آن ايستادگي خواهند كرد. دولت با استفاده از تمامي امكانات موجود از مردم و دموكراسي حمايت خواهد كرد.
مجلس موسسان ونزوئلا نيز موافقت كرد تا دستگاه قضايي اين كشور حاميان تحريم‌هاي جديد امريكا عليه كاراكاس را تحت تعقيب قرار دهد. به گفته رييس مجلس موسسان، اين قانون از دادستان كل و دادگاه عالي ونزوئلا مي‌خواهد تا تحقيقات درباره كساني را كه از تحريم‌هاي امريكا حمايت مي‌كنند، آغاز كند. هزاران نفر از حاميان دولت نيكولاس مادورو در اعتراض به اعمال تحريم‌هاي يك جانبه دولت امريكا عليه ونزوئلا راهپيمايي كرده و ضمن محكوم كردن تحريم‌هاي غيرقانوني دولت امريكا عليه كشورشان، خواستار مجازات كساني شدند كه به ديگر كشورها سفر مي‌كنند و از دولت‌هاي آنها مي‌خواهند ونزوئلا را تحريم يا در آن مداخله نظامي كند. حاميان دولت فهرستي از رهبران مخالف دولت كه از سازمان كشورهاي امريكايي، جامعه جهاني، امريكا و ديگر كشورها خواسته‌اند عليه ونزوئلا اقدام كنند را به دادستاني كل كشور ارايه كردند.
به اعتقاد معاون رييس مجلس موسسان ونزوئلا تحريم‌هاي اقتصادي امريكا عليه ونزوئلا مانع از انتقال 18 ميليون جعبه حاوي موادغذايي به اين كشور شده است. وي كه تحريم‌هاي امريكا عليه كشورش را بخشي از يك «جنگ نامتقارن» مي‌داند، مدعي است اين تحريم‌ها بيشتر بر مردم عادي به‌ويژه بر آسيب پذيرترين اقشار جامعه تاثير مي‌گذارد و دور جديد تحريم‌هاي اقتصادي امريكا در روند پرداخت براي دريافت اين جعبه‌هاي حاوي موادغذايي مانع ايجاد كرده است.
 درحالي كه ونزوئلا در ركود بي‌سابقه‌اي به سر مي‌برد و ذخاير پولي اين كشور در پايين‌ترين سطح در دو دهه اخير قرار دارد، دولت مادورو و شركت نفت دولتي اين كشور، پترولئوس دي ونزوئلا، بايد در ادامه سال 2017 حدود 4 ميليارد دلار بدهي و بهره آن را پرداخت كنند. بر اساس گزارش سازمان اوپك، سقف توليد نفت خام ونزوئلا در ماه آگوست روزانه به‌طور متوسط 17 هزار بشكه كاهش نشان مي‌دهد و سقف توليد نفت خام ونزوئلا از 2 ميليون و 117 هزار بشكه در روز به دو ميليون و 100 هزار بشكه در روز رسيده است.
در شرايطي كه معاون وقت وزير امور خارجه امريكا مدعي شده است ونزوئلايي‌ها قادر به كنترل صنعت نفت خود نيستند و به زودي چاه‌هاي نفتي اين كشور از فوران مي‌افتد! اما وزارت نفت امريكا اعلام كرد؛ شركت نفت ونزوئلا روزانه 638 هزار بشكه نفت در ماه جولاي به اين كشور صادر كرد كه اين رقم بيانگر افزايش 30 درصدي نسبت به ماه ژوئن است. اين رقم نسبت به ماه جولاي سال 2015 بيانگر كاهش 22 درصدي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه نيز اعلام كرد كه تحريم‌هاي واشنگتن عليه كاراكاس نمي‌تواند تاثيري بر آمادگي روسيه براي توسعه و تقويت همكاري‌هاي خود با كشور ونزوئلا داشته باشد. همزمان وزراي نفت ونزوئلا و روسيه درباره بازار نفت و قيمت‌هاي جهاني و همچنين دستاوردهاي توافق كاهش سقف توليد كه به امضاي كشورهاي اوپك و غيراوپك رسيده رايزني كردند. «گازپروم بانك» سومين بانك سرمايه‌گذاري در روسيه يكي از بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاران در ونزوئلا براي توسعه پروژه‌هاي امور انرژي است. طي دو سال گذشته، اين بانك بيش از يك ميليارد دلار در پروژه‌هاي اجرا شده توسط شركت «پتروزامورا» در ونزوئلا سرمايه‌گذاري كرده است.
وزير نفت ونزوئلا نيز در اين مدت با وزراي نفت عربستان، امارات و قزاقستان درباره تمديد توافق كاهش سقف توليد نفت خام از سوي كشورهاي اوپك و غيراوپك بحث و تبادل نظر داشته است، چين نيز تمايل خود را براي مشاركت در فعال‌سازي مجدد 800 چاه نفت در كمربند نفتي در منطقه «آنزواتگي» با هدف افزايش توليد 42 هزار بشكه‌ نفت در روز نشان داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون