• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3908 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ شهريور

برزيل فاتح واليبال قهرمانان بزرگ جهان شد، ايتاليا دوم

2 ركوردشكني با كسب نخستين مدال جهاني براي ايران

گروه ورزش

صبح روز يكشنبه در آخرين روز از هفتمين دوره رقابت‌هاي واليبال جام بزرگ قهرمانان جهان كه از بيست و يكم شهريور ماه و با حضور شش تيم برتر جهان در سال ۲۰۱۷ و به ميزباني دو شهر ناگويا و اوساكا در ژاپن برگزار شد اتفاق ويژه‌اي براي واليبال ايران قبل از آخرين مصافش با تيم ملي فرانسه رقم خورد تا ايران به بزرگ‌ترين افتخار جهاني در تاريخ واليبال ايران دست يابد. ايران در اين مسابقات 2 ركوردشكني با كسب نخستين مدال جهاني داشت! روز گذشته تيم ملي واليبال ايتاليا، نايب قهرمان المپيك، در آخرين ديدارش رو در روي تيم قدرتمند امريكا قرار گرفت و در پايان سه بر يك به پيروزي رسيد و با اين برد، سومي تيم واليبال ايران در اين جام را قطعي كرد تا واليبال ايران به نخستين و مهم‌ترين عنوان جهاني خود تا به اينجاي كار دست يابد. در واقع ايتاليا با اين پيروزي كاري كرد تا تيم ملي واليبال ايران با توجه به نتايج روزهاي گذشته براي نخستين بار بتواند به مدال جهاني دست يابد. با شكست امريكا، واليباليست‌هاي ايران پيش از آغاز ديدارشان با فرانسه بدون تغيير جايگاه‌شان نسبت به روز گذشته با سه برد و يك باخت و هفت امتياز به مدال برنز جام قهرمانان بزرگ جهان دست يافتند. در پايان ديدار ايتاليا و امريكا، تيم ملي واليبال ايران در پنجمين و آخرين ديدارش رو در روي فرانسه قرار گرفت و در پايان با ارايه يك بازي برتر توانست ۳ بر ۲ برابر قهرمان ليگ جهاني به پيروزي برسد و طعم نخستين مدال جهاني تاريخ واليبال ايران را شيرين‌تر كند.
در ست نخست اين ديدار زيبا ۷۴ امتياز بين دو تيم رد و بدل شد كه در پايان ايران ۳۸ بر ۳۶ به برتري دست يافت. در پايان اين ست طولاني و زيبا، امير غفور موفق شد ۱۲ امتياز براي شاگردان كولاكوويچ كسب كند و سهم زيادي در پيروزي ايران داشت. شاگردان ايگور كولاكويچ با وجود پيروزي در دو ست نخست در ست‌هاي سوم و چهارم نتيجه را واگذار كردند؛ اما با درخشش در ست پنجم توانستند با امتياز‌هاي ۳۸ بر ۳۶، ۲۵ بر ۲۳، ۲۲ بر ۲۵، ۲۵ بر ۲۷ و ۱۵ بر ۱۱ قهرمان ليگ جهاني را به زانو درآورده و به نخستين برد خود در تاريخ مقابل خروس‌ها دست يابد. در اوسط ست نخست محمد جواد معنوي نژاد به جاي فرهاد قائمي وارد زمين شد و تا پايان بازي عملكرد درخشاني از خود نشان داد. ايران در پايان جام چهار برد و يك شكست برابر برزيل در كارنامه ثبت كرد. ايران براي سومين بار بود كه در جام بزرگ قهرمانان جهان شركت مي‌كرد و در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به ترتيب به عناوين پنجم و چهارم دست يافته بود. شاگردان استفان تيلي در تيم فرانسه هم در نبود ستاره‌هاي چون اروين انگاپت و لي روكس به هيچ عنوان عملكرد قابل قبولي از خود ارايه نكردند و با چهار شكست و كسب تنها يك برد برابر ژاپن با سه امتياز در رده پنجم ايستادند.  در پايان ديدار ايران و فرانسه ترور كلونات با كسب ۲۵ امتياز توانست عنوان امتياز آورترين بازيكن ديدار را از آن خود كند اما نتوانست مانع از شكست خروس‌ها شود. همچنين استفان بوير هم با ۲۱ امتياز، ديگر بازيكن تاثيرگذار فرانسوي‌ها بود.
در سوي ديگر ميدان هم امير غفور ۲۴ امتياز براي ايران كسب كرد و بهترين بازيكن ايران بود و محمد موسوي هم با ۲۰ امتياز يكي از بهترين‌هاي ايران در اين ديدار نام گرفت.
در آخرين بازي جام برزيل مدعي اصلي مسابقات رودرروي ژاپن ميزبان قرار گرفت و در پايان با ارايه يك بازي برتر توانست سه بر صفر چشم بادامي‌ها را در ميان تشويق‌هاي پرشور هواداران‌شان 3 بر صفر مغلوب قدرت خود كند و براي پنجمين بار به مدال طلاي جام قهرمانان بزرگ جهان دست يابد. سلسائو در پايان با چهار برد و يك شكست موفق شد بالاتر از ايتاليا در رده نخست جدول رده‌بندي قرار گيرد تا پس از قهرماني در المپيك، ناكامي در ليگ جهاني را با يك قهرماني ارزشمند جبران كند.
شاگردان يوچي ناكاگايچي در تيم ژاپن هم با پنج شكست و بدون برد و كسب تنها يك ست آن هم برابر ايتاليا در قعر جدول رده‌بندي قرار گرفتند. در پايان جام بزرگ قهرمانان جهان برزيل به عنوان قهرماني دست يافت و پس از آن ايتاليا و ايران در رده‌هاي دوم و سوم ايستادند. تيم‌هاي امريكا، فرانسه و ژاپن هم به عناوين چهارم تا ششم رسيدند. در پايان اين رقابت‌ها فرهاد نظري افشار، بازيكن 34 ساله و باسابقه ايران از تيم‌ ‌ملي خداحافظي كرد. اين خداحافظي هرچند با كسب مدال براي دريافت‌كننده قدرتي و بااخلاق ايران همراه بود، اما نكته مهم در اين خداحافظي استفاده نكردن ايگور كلاكوويچ از او در بازي‌ها بود. با توجه به ‌مشخص شدن مدال برنز ايران پس از پيروزي ايتاليا برابر امريكا و تشريفاتي بودن ديدار برابر فرانسه، سرمربي تيم‌ ‌ملي ايران مي‌توانست حداقل لحظاتي از او در آخرين بازي تيم‌ ‌ملي استفاده كند تا فرهاد نظري افشار، هم با بازي در مستطيل واليبال از تيم‌ ‌ملي خداحافظي كند؛ اما اين مهم عملي نشد. نظري‌افشار دريافت‌كننده باتجربه تيم ملي پس از خداحافظي گفت: خوشحاليم كه توانستيم نخستين مدال جهاني تاريخ واليبال ايران را كسب كنيم و اين رقابت‌ها را با پيروزي به پايان برسانيم. اين مدال و سكوي ارزشمند را به مردم ايران تقديم مي‌كنيم. مصطفي كارخانه، كارشناس واليبال درباره افتخارآفريني تيم ملي واليبال گفت: كولاكوويچ خودش را پيدا كرده و شناخت عميقي نسبت به بازيكنان و تيم ملي واليبال پيدا كرده و عملكردش نسبت به ليگ جهاني بسيار بهتر شده است. واليبال ايران به جايگاه و اعتبار جهاني خود بازگشت.
كولاكوويچ: ايران شايسته برنز بود
ايگور كولاكوويچ سرمربي تيم ملي واليبال ايران در نشست خبري بعد از پيروزي ايران برابر فرانسه افزود: اين مدال مي‌تواند انگيزه‌اي براي كسب مدال‌هاي ديگر در رقابت‌هاي آينده باشد تا بتوانيم همين روند خوب‌مان را با بازيكنان‌مان ادامه دهيم. در سال آينده براي كسب مدال دوم تلاش خواهيم كرد. اين مسابقات نخستين بازي‌هاي ايران پس از ليگ جهاني بود. نمي‌خواهم توجيه كنم، اما تا به حال درباره‌اش با خبرنگاران ايراني هم صحبت نكردم. تيم ايران مشكلات زيادي براي حفظ برخي بازيكنان مهم همچون امير غفور و محمد موسوي در تيم ملي داشت. حتي عادل غلامي و جواد معنوي‌نژاد هم در مسابقات ليگ جهاني با مصدوميت مواجه شدند و زمان ريكاوري بسيار كوتاه بود، نتوانستيم بهترين عملكردمان را داشته باشيم. با همه اين اوصاف توانستيم به نخستين مدال واليبال براي ايران در رده بزرگسالان دست پيدا كنيم و همان طور كه معروف گفت اين موضوع براي مردم ايران بسيار مهم است. چون ايران كشوري است كه مردمش عاشق واليبال هستند و در هر روز، هر لحظه و هر ثانيه كاملا پيگير مسابقات و اخبار تيم ملي كشورشان هستند و اين مدال شايسته تيم ملي ايران است.
معروف: بهترين عملكرد تاريخ را
رقم زديم
سعيد معروف، كاپيتان تيم ملي واليبال گفت: خوشحالم و به تيم ايران افتخار مي‌كنم، چون بهترين عملكرد خود را در تاريخ واليبال ايران رقم زديم. ايران براي نخستين‌بار به مدال جهاني دست يافت. اين مدال از آن جهت پراهميت است كه واليبال ايران در رده سني نوجوانان و جوانان صاحب مدال جهاني است، اما در رده بزرگسالان تاكنون مدال كسب نشده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون