• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3909 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور

تشريح نقشه راه جديد توسط رييس كل جديد گمرك

مصوبه كوله‌بري دولت به زودي اجرا مي‌شود

رييس كل گمرك ايران گفته ‌است : «مصوبه ساماندهي مبادلات بازارچه‌اي و كوله‌بري و همچنين ملواني و ته لنجي ابلاغ و اجرا مي‌شود.» اگر رييس كل جديد گمرك جمهوري اسلامي، بتواند مساله كولبران به ويژه در استان كردستان را برطرف كند، يك مشكل اجتماعي كه در حال تبديل شدن به يك مساله منطقه‌اي بود را حل كرده است. در روزهاي گذشته برخوردهاي ماموران مرزي با كولبران در كردستان تبديل به نارضايتي در مناطق كردنشين شده است. دولت در اين مدت همواره وعده داده كه مشكل اين بخش را حل و فصل كند.
رييس كل جديد گمرك فردي است با سوابق گوناگون اما كم‌حاشيه؛ به همين دليل هنگامي كه او به عنوان رييس بعدي گمرك ايران تعيين شد، بسياري او را نمي‌شناختند. به نظر مي‌رسد كرباسيان به دليل همين خصلت او را براي اين سمت انتخاب كرده است؛ سمتي كه پيش از وزارت بر عهده داشت و حالا با اعتماد روحاني به كرباسيان او براي خود جانشين انتخاب كرد. كرباسيان شايد از هر كس ديگري بهتر بداند گمرك چه حوزه پر دردسري است، زيرا چهار سال رياست در اين بخش به او نشان داد كه به تنهايي نمي‌تواند جلوي واردات غيرقانوني را بگيرد و اين كار نياز به صرف زمان و انرژي بيشتر دارد. اكنون توقع مي‌رود رييس جديد گمرك گام‌هاي بزرگي به جلو بردارد، چون مدير امروزش، چندي پيش در جايگاه امروز او قرار داشت و مشكلات وي را به خوبي درك مي‌كند.
 فرود عسگري با تشريح برنامه‌هاي جديد گمرك ايران گفت: «اميدوارم با همراهي و همدلي همكارانم بتوانم برنامه‌هاي دكتر كرباسيان را در گمرك ادامه دهم. يكي از اولويت‌هاي گمرك توسعه سامانه جامع گمركي در رويه‌هاي ته‌لنجي و ملواني، بازارچه‌اي و مسافري به ويژه در مناطق آزاد خواهد بود. رويه ورود موقت به تازگي به سامانه جامع گمركي پيوسته و تلاش داريم تا بخش استرداد را هم به زودي الكترونيكي كنيم.»
رييس كل گمرك ايران برنامه ديگر گمرك را تجهيز تعداد بيشتري از گمركات به دستگاه‌هاي كنترلي ايكس‌كاميوني بيان كرد و گفت: «برنامه تجهيز گمركات به دستگاه‌هاي كنترلي ايكس‌كاميوني با سرعت بيشتري انجام خواهد شد.»
وي در ادامه از اجرايي شدن اظهار قبل از ورود خبر داد و تاكيد كرد: «جلسات با سازمان بنادر و دريانوردي با سرعت خوبي جهت اجرايي شدن اظهار قبل از ورود در حال انجام است.»
عسگري همچنين تسهيل و توسعه تجارت و به ويژه صادرات غيرنفتي و ترانزيت را از ديگر برنامه‌هاي مهم گمرك ايران در دولت يازدهم بيان كرد و گفت: «تعامل و همكاري با تشكل‌هاي بخش خصوصي و اتحاديه‌هاي صادركنندگان و فعالان اقتصادي به شكل بهتر و كارآمدتري انجام خواهد شد و توسعه صادرات غيرنفتي و ترانزيت در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بدون كمك و همدلي و همفكري بخش خصوصي امكانپذير نيست.»
وي با اشاره به مصوبات دولت در خصوص ساماندهي مبادلات بازارچه‌اي و كوله‌بري و همچنين ملواني و ته‌لنجي از اجرايي شدن اين مصوبات و ابلاغ آنها به گمركات خبر داد.
مساله كولبران حالا به يك مساله واقعي در ايران تبديل شده است. به دليل مشكلاتي كه اشتغال جوانان دارد، برخي از جوانان مناطق مرزي كشور، براي تامين نيازهاي معيشتي خود چاره‌اي جز انجام اين كار سخت ندارند؛ اما برخوردهايي كه با آنها شده ديگر صبر همه را لبريز كرده است و اكنون به نظر مي‌رسد دولت هم قصد دارد يك بار براي هميشه اين معضل اجتماعي- اقتصادي را كه مي‌رود ابعاد ديگر پيدا كند، حل كند.
رييس كل گمرك ايران در ادامه با ارايه گزارشي به بررسي وضعيت گمرك ايران پرداخت و تصريح كرد: «هم‌اكنون گمرك ايران در 15 كنوانسيون بين‌المللي عضويت دارد كه هر كدام الزامات خاصي دارند. همچنين بيشترين تعداد رويه‌هاي گمركي را در دنيا گمرك ايران دارد به نحوي كه مورد مشابه رويه ته‌لنجي يا كوله‌بري را در هيچ كجاي دنيا نمي‌توان پيدا كرد. گمرك ايران مامور وصول 24 نوع عوارض و اعمال 64 نوع معافيت گمركي است كه وجود اين مقررات كار گمرك را پيچيده‌تر مي‌كند. همچنين ما در تمامي مراكز استان‌ها و نقاط صفر مرزي و 31 بازارچه مرزي مستقر هستيم و بايد در 22 منطقه آزاد و ويژه اقتصادي هم اعمال مقررات كنيم و اين حالي است كه بزرگ‌ترين منطقه آزاد دنيا با عنوان منطقه آزاد ماكو در كشورمان قرار دارد و در نمونه‌اي ديگر وسعت منطقه آزاد ارس هم 53 هزار هكتار است.» البته تعداد بالاي مناطق آزاد و مباني ورود و خروج كالا به كشور همواره به عنوان يكي از علل بالا بودن قاچاق كالا محسوب مي‌شود و منتقدان فكر مي‌كنند گمرك آن طور كه بايد و شايد كنترل تمامي اين گذرگاه‌ها را ندارد.

ديگر مي‌توان منشأ ارز بازار را مشخص كرد
رييس كل گمرك ايران در ادامه اجراي سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي را مهم‌ترين دستاورد گمرك در دولت يازدهم برشمرد و با تشكر از تلاش‌ها و زحمات دكتر كرباسيان گفت: «از نيمه دوم سال 92 پروژه سامانه جامع گمركي آغاز شد و با پياده‌سازي سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي ميانگين انجام تشريفات گمركي واردات از 26 روز به 3 روز و كالاهاي صادراتي از 7 روز به يك روز كاهش يافت. با اقداماتي كه در گمرك انجام شد در كشف انواع مخدر در ميان گمركات دنيا اول شديم و رتبه دوم را در بخش مبارزه با تخلفات و قاچاق ساير كالاها كسب كرديم.»
رييس كل گمرك ايران اظهارداشت: «حدود 24 سازمان در فرآيند صدور مجوز براي واردات كالا دخيل هستند و يكي از نقاط قوت سامانه جامع گمركي اين بود كه همه در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزي گرد هم آمدند و صدور مجوز همه آنها الكترونيكي شد. امروز مي‌توان به طور دقيق اعلام كرد كه صدور مجوز و اخذ نظر كارشناسي دستگاه‌هاي اجرايي براي ورود يك كالا به كشور چه مدت زماني در چه سازماني زمان مي‌برد يا فرآيند كار در كدام دستگاه متوقف شده است.»
رييس كل گمرك ايران از شفافيت در مصارف ارزي كشور به عنوان يكي ديگر از دستاوردهاي سامانه جامع گمركي نام برد و گفت: «با ارتباطي كه بين گمرك، بانك مركزي و شبكه بانكي ايجاد شده، مي‌توان منشأ ارز را شناسايي كرد و مصارف ارزي كشور در بخش تجارت خارجي كاملا شفاف شده است.»

افتخار گمرك در دولت قبل، ايجاد بزرگ‌ترين بانك اطلاعات تجاري بود
عسگري دقيق‌تر شدن عمليات حسابداري و اعمال نرخ‌هاي حمايتي دولت در واردات برخي كالاها را ديگر دستاورد پياده‌سازي پنجره واحد تجارت فرامرزي در دولت برشمرد و گفت: «در سال 1392 در مجموع 50 ميليارد دلار واردات داشتيم كه 86 هزار ميليارد ريال حقوق گمركي از آن اخذ شد و در سال 1395 و با وجود اينكه ميزان واردات به 44 ميليارد دلار كاهش يافت، درآمد گمركي كشور به181 هزار ميليارد ريال رسيد كه البته روند افزايشي درآمدهاي گمركي در سال جاري هم ادامه دارد كه تمامي اينها ثمره پياده‌سازي سامانه جامع گمركي بوده است. پارسال گمرك توانست در حوزه وصول عوارض براي دستگاه‌هاي مختلف 13 هزار ميليارد ريال دريافت كند كه نسبت به سال قبل از آن رشد 38 درصدي برخوردار است. به گفته عسگري، در زمينه ماليات بر ارزش افزوده نيز گمرك پارسال توانست 100 هزار ميليارد ريال اخذ كند كه رشد 30 درصدي را نسبت به سال 1394 نشان مي‌دهد.»
رييس كل گمرك ايران اظهارداشت: «يكي از افتخارات گمرك ايران در دولت يازدهم ايجاد بزرگ‌ترين بانك اطلاعات تجارت خارجي و امكان دسترسي آزاد شهروندان به اطلاعات بود تا مردم بتوانند به شكل بسيار آسان‌تري به اطلاعات تجارت خارجي دسترسي داشته باشند و با اين هدف امكان دسترسي روزانه به آمارهاي تجارت خارجي، دسترسي ماهيانه با جزييات كامل تمامي كالاها و دسترسي آزاد به ارزش‌هاي گمركي به كمك سامانه جامع گمركي و پنجره واحد تجارت فرامرزي فراهم شده و هم‌اكنون حتي براي هر يك ارباب رجوع بانك اطلاعات الكترونيكي تشكيل شده و خدمت گيرندگان مي‌توانند به جزئي‌ترين اطلاعات ترخيص كالا، گردش كار، تعرفه و ارزش به صورت آنلاين و با هيچگونه محدوديتي دسترسي
داشته باشند.»
عسگري تاكيد كرد: «تمامي اطلاعات تجارت خارجي با ريزترين جزييات به تفكيك تك‌تك رديف‌هاي تعرفه‌اي، نظريه ارزياب و كارشناس، ارزش، وزن، صاحب كالا و فاكتور، گواهي مبدا و بارنامه در بانك اطلاعات تجارت خارجي گمرك موجود هست و با اطلاعات هوشمند و الكترونيكي شدن داده‌ها جزييات آمار تجارت خارجي به شكل روشن و شفاف و فارغ از مسائل سياسي استخراج و در چارچوب سياست دسترسي آزاد به اطلاعات در اختيار شهروندان قرار مي‌گيرد و بايد اذعان كرد كه گمرك ايران در دولت يازدهم و در زمان دكتر كرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي يكي شفاف‌ترين دوران خود را سپري كرد كه البته اين روند با تاكيدات موكد وي در دولت دوازدهم نيز با جديت تمام دنبال خواهد شد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون