• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3911 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ شهريور

انتشار يكي از صد رمان برگزيده قرن

«رنگين كمان» به ايران آمد

رمان «رنگين كمان» نوشته دي اچ لارنس يكي از صد رمان برگزيده قرن بيستم، از سوي نشر «متيس» منتشر شد.
دي اچ لارنس از جمله بنام‌ترين نويسندگان انگليسي سده بيست ميلادي و از جسورترين آنان است. درونمايه‌هاي آثارش شاهدي بر جسارت و پيشتازي او است؛ موضوعاتي متنوع همچون زنان و مردان، ماهيت عشق ميان آنها، هويت، رشد و كنار آمدن با موجوديت فردي به عنوان يك قطب مرد يا زن، دين، روابط والدين و فرزندها، رابطه فرد با نظام اجتماعي، آزادي، مسائل روانشناختي، ايده‌هاي فلسفي و به زير سوال بردن دنياي در حال مكانيزه شدن و غيره. اينها همه درون‌مايه‌هايي بودند كه پرداختن به آنها، در اروپاي اوايل سده بيست كه به تازگي از دوره ويكتوريايي درآمده بود بسيار تهور مي‌طلبيد.
شايد يكي از جسورانه‌ترين آثار اين نويسنده، رمان
«رنگين كمان» باشد كه در انگلستان صد سال پيش، براي مدت يازده سال با ممنوعيت انتشار مواجه بود. «رنگين كمان» داستان سه نسل از خانواده برنگون را از اواخر سده نوزده تا اوايل سده 20 براي مدتي افزون بر شصت سال روايت مي‌كند.
هر نسل از برنگون‌ها، در پي شادي فردي خويش است. به دنيا مي‌آيد، رشد مي‌كند، كار مي‌كند، ازدواج مي‌كند و خط داستاني به فرزندانش انتقال مي‌يابد و سپس همين چرخه ادامه مي‌يابد تا نسل سوم كه با انقلاب صنعتي، گشوده شدن كارخانه‌ها و مراكز صنعتي بزرگ در بريتانيا، ايده به كار گرفته شدن از سوي يك قدرت بزرگ، كار با ادوات ماشيني و غيره مقارن مي‌شود. حال، اين نسل بايد همان شادي ناب و رضايتمندي را كه اجدادش با كار روي مزارع، ازدواج و بچه‌دار شدن يافته بودند، در ميانه هياهوي اين انقلاب صنعتي بيابد. كاري كه پيوسته سخت‌تر و سخت‌تر مي‌شود.
اورسولا، نوه دختري اين خانواده، زني است كه از ميانه رمان به بعد، محوريت داستان روي او مي‌چرخد. او به دنبال آن است كه در عشق، دانش‌اندوزي و جايگاه اجتماعي به آنچه مطلوبش است، برسد. روايت اين نسل سوم، در شماره دوم همين رمان، يعني رمان زن‌هاي عاشق، ادامه مي‌يابد.
«رنگين كمان» كه يكي از صد رمان برتر قرن بيستم ميلادي به انتخاب مادرن لايبري است، با ترجمه ناهيد و افسانه قادري در ۶۴۱ صفحه توسط نشر «متيس» منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون