• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3913 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲ مهر

دستور وزيركار براي پيگيري مطالبات كارگران هپكو وآذرآب

اعتماد| اعتراضات 8 ماهه كارگران شركت‌هاي هپكو و آذرآب اراك با دستور وزير تعاون براي پيگيري اعتراضات اين كارگران پايان يافت. روز گذشته، علي ربيعي در نامه‌اي خطاب به احمد مشيريان؛ معاون روابط كار وزارت تعاون خواستار پيگيري اعتراضات اخير كارگران دو كارخانه آذرآب و هپكو اراك شد. به گزارش ايلنا، در اين نامه آمده است: «با توجه به حوادث و مشكلات اخير كارگري در شركت‌هاي هپكو و آذرآب شهرستان اراك و حوادث ناخوشايند پيش آمده و به منظور مديريت مطلوب شرايط، لازم است در اسرع وقت ضمن استقرار در آن استان و بررسي دقيق موضوع از جوانب مختلف، گزارشي جامع از علل و دلايل بروز اعتراضات و حواشي آن و نيز راهكارهاي حل مساله جهت طرح در جلسه اينجانب با وزراي ذي‌ربط براي اتخاذ تصميمات مقتضي ارايه كنند.»
اين درخواست در حالي مطرح شده كه روز گذشته، گروهي از كارگران شركت ماشين‌سازي هپكو در ادامه اعتراضات صنفي روزهاي گذشته خود، مقابل ساختمان استانداري استان مركزي تجمع كرده و علت تداوم اعتراضات را تعويق 5ماهه مزد 900 كارگر اين كارخانه با وجود تعهدسپاري كارفرماي جديد و اذعان كارفرما به ناتواني از پرداخت 8 ميليارد تومان مطالبات معوقه كارگران اعلام كردند. 
نخستين جرقه اعتراضات را كارگران هپكو زدند كه دي ماه گذشته در اعتراض به معوقات 5 ماهه دستمزد، اعتراضات خود را آغاز كردند و خواستار بازپس‌گيري مالكيت اين واحد صنعتي از بخش خصوصي و بازگشت به دولت بودند كه پس از مدتي 1700 كارگران كارخانه آذرآب (فعال در زمينه ساخت و تجهيز پروژه‌هاي نيروگاهي و پالايشگاهي) هم كه با مشكلات مشابه مواجه بودند، به جمع هم‌صنفان خود پيوسته و از روزهاي پاياني ارديبهشت، در اعتراض به 3 ماه مزد معوقه، ۷ ماه حق بن پرداخت نشده، وضعيت نامعلوم بيمه تكميلي درماني و صندوق قرض‌الحسنه اين واحد صنعتي تجمع كردند. 
خردادماه  ۲۲ كارگر بخش رنگ وسندپلاست اين واحد صنعتي كه سه ماه مزد معوقه هم از كارفرما طلب داشتند، قبل از مشخص شدن وضعيت دريافت مطالبات خود، تعديل شدند كارگران معترض در گفت‌وگو با ايلنا گفته بودند كه پيمانكار جديد، شرط بازگشت به كار كارگران را امضاي قراردادهاي يك ماهه عنوان كرده است.
روز 17 تيرماه هم اين خبر منتشر شد كه 900 كارگر كارخانه هپكو به مرخصي اجباري دو هفته‌اي فرستاده شده‌اند در حالي كه تا آن زمان، بيش از 4 ماه مزد معوقه طلب داشتند. به دنبال اخراج اين كارگران، همكاران ايشان هم به دليل احساس عدم امنيت شغلي و هم در حمايت از همكاران اخراجي خود، اعتراضات صنفي و تجمعات در مقابل مراجع دولتي و قضايي را ادامه دادند. با وجود دستور سخنگوي دولت نسبت به تسريع در رفع مشكل كارگران هپكو و آذرآب و لزوم تعهدسپاري كارفرما به پرداخت مطالبات، هيچ تمهيدي براي پرداخت مطسالبات صنفي كارگران صورت نگرفت كه در پي اين بي‌توجهي، ميزان اعتراضات به حدي بالا گرفت كه خيابان‌ها و ميادين اصلي شهر اراك هم شاهد اين اعتراضات صنفي بود.  روز 28 شهريور كارگران معترض كارخانه‌هاي هپكو و آذرآب توسط عوامل انتظامي مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به بيمارستان منتقل شدند و چند نفر هم بازداشت و پس از ساعتي آزاد شدند كه اين اتفاق، واكنش تشكل‌هاي كارگري نسبت به ضرب و شتم كارگران توسط عوامل انتظامي را به دنبال داشت و مسوولان استانداري مركزي، دو روز پس از اين واقعه، به كارگران اين واحد صنعتي وعده پيگيري مطالبات صنفي را دادند صبح روز گذشته هم محمدتقي آبايي، مديركل تعاون استان مركزي با حضور در بيمارستان و منزل چند نفر از كارگران شركت آذرآب اراك از آنها عيادت و دلجويي كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون