• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3913 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲ مهر

رييس‌جمهور در طرح پرسش مهر از دانش‌آموزان تاكيد كرد

دیگران را تحمل کنیم

اعتماد| نخستين زنگ مهر در دولت جديد حسن روحاني روز گذشته نواخته شد؛ روزي كه رييس‌جمهور بدون اشاره به موضوعات سياسي و روز در برابر دانش‌آموزان هنرستان دخترانه شهيد مدرس منطقه ۵ تهران ايستاد و از حس امنيت در مدارس، تحمل افكار مخالف و نياز به مهارت‌آموزي دانش‌آموزان گفت: «ما بايد دانش‌آموز را براي حداقل ۱۲ سال بعد تربيت كنيم نه براي امروز و ديروز. كتاب‌هاي درسي ما، نحوه تدريس و سوال و اداره كلاس ما با همه تلاشي كه معلمان مي‌كنند در پايان مشخص مي‌شود كه من معلم و وزير چقدر كار كرده و دولت من چه كاري انجام داده است؟و اينكه آيا يك جوان خلاق و ماهر تحويل داديم؟»رييس‌جمهور سال تحصيلي 97-96 را با پرسش مهر آغاز كرد: «چگونه بايد درمحيط مدرسه تحمل و احترام به افكار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين كنيم؟» او در بخشي از صحبت‌هايش گفت كه طرح اين سوال به عنوان پرسش مهر در واقع طرح اين اميد است كه مدارس ما به اين سمت حركت كنند: «خواهش من امسال در سوال اول مهر اين است كه تلاش كنيم محيط مدرسه و كلاس ما اينچنيني باشد؛ يعني چگونگي تحمل افكار ديگران. زماني كه كسي چيزي مي‌گويد ما مي‌خنديم يا هو مي‌كنيم يا اخم مي‌كنيم يعني افكار ديگران را تحمل كنيم. ما بايد به افكار ديگران احترام بگذاريم و اين به دست خود دانش‌آموز و معلم است. بايد آموخت كه در محيط مدرسه تحمل افكار ديگران و احترام به افكار ديگران چگونه ممكن است و ما چگونه مي‌توانيم به ديگران احترام بگذاريم و در نهايت ادب رفتار كنيم. » روحاني رابطه معلم و دانش‌آموز و جو حاكم بر كلاس درس را در احساس امنيت دانش‌آموزان مورد توجه قرار داد: «اگر محيط مدرسه محيط امني نباشد و دانش‌آموز از رفتار همكلاسي‌هاي خود آزار ببيند، اگر دانش و استعداد بيشتر دانش‌آموزي مايه فخر او به دانش‌آموزان ديگر شود، اگر شكل و قيافه يا لحن و لهجه و نوع راه رفتن و رفتار دانش‌آموزي مايه تمسخر او شود، نتيجه آن مي‌شود كه اين دانش‌آموز تحت فشار روحي قرار گيرد و كلاس درس براي او امن نباشد و در چنين شرايطي رفتار نامناسب معلم و احيانا محيط عمومي جامعه و خانواده نيز اين ناامني را براي دانش‌آموز مضاعف مي‌كند و در اين شرايط درس خواندن براي دانش‌آموز بسيار سخت و رنج‌آور خواهد بود. » او با اشاره به اينكه حس بهتر نسبت به شرايط تحصيل و سال‌هايي كه در مدرسه گذشته است نيازمند شرايطي مقدماتي است گفت: «اين مقدمات از فضا و محيط تحصيلي تا رفتار مسوولان مدارس و همكلاسي‌ها و نوع رفتار والدين و دانش‌آموزان را شامل مي‌شود و در سال‌هاي اخير، چگونگي مواجهه ما با فضاي مجازي نيز به اين مولفه‌ها افزوده شده است.»رييس‌جمهور براي نواختن زنگ مهر يك هنرستان را انتخاب كرد و در جريان سخنراني اول مهر خود اشاره كرد كه دانش‌آموزان نيازمند اين هستند كه در طول تحصيل خود مهارت بياموزند تا در آينده راه ديگري جز دانشگاه هم پيش رو داشته باشند. به گفته او، اين موضوع يكي از سياست‌هاي دولت او در قبال آموزش و پرورش است. به گفته او بايد به گونه‌اي در مدارس عمل شود كه پس از ۱۲ سال دانش‌آموزان به جاي اينكه يك برگه كاغذ به عنوان مدرك دريافت كنند، مهارت عملي كسب كرده باشند و حداقل در يك رشته مهارت و علاقه كافي براي اشتغال به كار داشته باشند: «نخستين درخواست من از آقاي بطحايي حتي قبل از معرفي ايشان به عنوان وزير به مجلس اين بود كه نظام آموزشي ما به گونه‌اي اصلاح شود كه دانش‌آموز فارغ‌التحصيل از دوره 12ساله تحصيلات ابتدايي و متوسطه حداقل يك كار و مهارت آموخته باشد تا اگر نخواست وارد دانشگاه شود، بتواند وارد بازار كار شود.» او اشاره‌اي انتقادي هم به كتاب‌هاي درسي داشت، انتقادي كه به نظر خودش اندكي تند بود. روحاني معتقد است كه تلاش‌ها در حوزه تعليم و تربيت نياز به تحولي اساسي دارند: «شايد اين انتقاد من مقداري تند باشد، اما اگر نگاهي به كتب درسي دوران مدرسه امثال بنده در دهه‌هاي ۳۰ و ۴۰ بيندازيم، غير از جلد و عكس و تغييرات شكلي مختصر، محتواي اين كتب با كتب درسي امروز تفاوت چنداني ندارد. آيا جواناني كه از مدارس ما فارغ‌التحصيل مي‌شوند افرادي مسوول، ماهر، خلاق و علاقه‌مند به كار و تلاش در نتيجه آموزش‌هاي ارايه شده به آنان در مدرسه هستند يا جواناني كه مقداري مطلب حفظ كرده‌اند كه در اثر گذر زمان از ياد خواهند رفت؟» رييس‌جمهور به اين نكته هم اشاره كرد كه بايد از فضاي مدرسه براي يادگيري چگونگي استفاده مناسب از فضاي مجازي استفاده كرد، چرا كه فضاي مجازي تيغ دولبه‌اي است كه مي‌تواند زندگي ما را نابود كند و هم ما را در مسير رشد و تعالي قرار دهد. او تقارن آغاز مدارس و شروع محرم را به فال نيك گرفت: «اميدواريم مدارس ما جواناني تربيت كنند كه حاضر باشند با درس گرفتن از امام حسين(ع) و يارانش در راه آرمان و كشورشان ايثار و فداكاري كنند.»
مديريت نظام آموزشي بايد اصلاح شود
وزير آموزش و پرورش هم در مراسم آغاز سال نوي تحصيلي رييس‌جمهور را همراهي مي‌كرد. سيدمحمد بطحايي هم در اين مراسم انتقاداتي به نظام آموزش و پرورش وارد دانست: «متاسفانه مدرسه به عنوان كانون اصلي تعليم و تربيت هنوز از جايگاه بايسته و واقعي خود فاصله دارد و نهادهاي آموزشي همچنان منتظر دستورالعمل از نهادهاي بالاتر هستند؛ مديريت آموزشي نتوانسته مسير تصميم‌گيري را درست بشناسد و تمركز شديد اداري و ساختاري نظام آموزشي سيطره خود را حفظ كرده و بهره‌وري را كاهش داده است.» بطحايي گفت كه اصلاح روش‌ها و مديريت نظام آموزشي گام اولي است كه بايد برداشته شود و براي آن بايد از ظرفيت‌هاي جديد و فضاي مجازي براي آموزش كاربردي مديران شايسته مدارس استفاده كنيم. با اشاره به عملكرد دولت يازدهم در حوزه آموزش ادامه داد: «در دولت يازدهم با وجود محدوديت اعتبارات تلاش زيادي براي تقويت انگيزه معلمان به كار گرفتيم، اما جامعه فرهنگيان همچنان اميدوار است كه گام‌هاي جدي‌تري براي رفع مشكلات معيشتي فرهنگيان برداشته شود.»

كاهش 10 درصدي ترافيك در نخستين روز سال تحصيلي
اعتماد| ديروز، اول مهرماه و با وجودي كه شهروندان تهراني مانند روزهاي گذشته در انتظار روزي پرترافيك و گره‌هاي كور آن بودند، معابر تهران نه تنها چندان با ترافيك سنگيني مواجه نشدند كه به گفته برخي از مسوولان راهنمايي و رانندگي ترافيك امسال، ترافيك آن تقريبا شبيه شنبه‌هاي ديگر بود. محمدعلي نجفي، شهردار تهران ديروز با حضور در ستاد استقبال از مهر كه در معاونت حمل و نقل و ترافيك، از كاهش 10 درصدي ترافيك اول مهرماه نسبت به اول مهر ماه سال قبل خبر داد. وي با بيان اينكه تا آنجايي كه خبر داريم در تهران از ابتداي نخستين روز مهرماه گره سقف ترافيكي ايجاد نشده است، گفت: از ساعت 6 صبح پرسنل معاونت حمل و نقل شهرداري تهران، پليس راهور، اتوبوس، تاكسي و مترو براي پوشش آغاز سال تحصيلي حضور دارند و ترافيك را مديريت مي‌كنند. شهردار تهران با بيان اينكه شركت اتوبوسراني ابتكاراتي براي كم كردن بار ترافيك و كاهش زمان سفر انجام داده است، گفت: تعدادي سرويس خاص مدرسه به صورت آزمايشي در مناطق 4 و 8 مستقر هستند و همچنين براي تمامي ميادين پرترافيك برنامه‌ريزي خاص انجام شده است. وي ضمن تشكر از دولت براي شناوركردن ساعت كار ادارات تا 9 صبح، تصريح كرد: تصميم دولت مبني بر شناور كردن ساعت كار ادارات در مهرماه اثرات مثبتي بر جريان ترافيك به خصوص در ورودي ترافيك در محدوده غرب تهران داشته است كه از آنها تشكر مي‌كنيم. سردار محمدرضا مهماندار، رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ نيز تاكيد‌ كرد امسال معابر تهران گره ترافيكي نداشته است و تنها حجم بار ورودي مشكلاتي را ايجاد كرده كه اين مساله نياز به مديريت دارد و البته پليس هم اجازه نداده كه مشكل خاص ترافيكي ايجاد شود. ساعتي بعد سردار حسين رحيمي، رييس پليس تهران بزرگ هم اعلام كرد: «گرچه شاهد افزايش بيش از 30 درصدي در حجم ترافيك تهران بوده‌ايم اما مي‌توانم بگويم وضعيت ترافيك در بسياري از معابر تهران از شنبه هفته گذشته نيز بهتر بود و خوشبختانه ماموران پليس راهور اجازه ندادند كه ترافيك براي مردم مزاحمت و آزاري ايجاد كند. ديروز همچنين اعضاي شوراي شهر تهران با حضور در مدرسه «كودكان استثنايي تراب» زنگ آغاز سال تحصيلي را به صدا درآوردند. محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران در ابتداي اين مراسم خطاب به دانش‌آموزان گفت: اگر با دقت وضعيت ساير كشور‌ها را بررسي كنيد، مي‌بينيد كه پيشرفت هر كشوري تابع وضعيت آموزش و پرورش در آن جامعه است، در كشور‌هاي توسعه يافته در نظام آموزشي دانش‌آموزان باانگيزه و شوق تحصيل مي‌كنند. پس شما هم اگر مي‌خواهيد كه كشورتان در آينده به كشورهاي توسعه يافته بپيوندد بايد قلب و موتور محركه اين پيشرفت باشيد. پس خود را باور داشته باشيد اجازه ندهيد يأس و نااميدي به درون‌تان راه يابد. آينده اين سرزمين در دست شماست. مديريت شهري اعم از شوراي شهر و شهرداري را به خصوص با حضور دكتر نجفي در مسووليت شهرداري آماده تعامل و خدمت‌رساني به بخش آموزش و پرورش خواهد بود. اميدواريم با حضور آقاي نجفي كه ۱۰ سال سابقه وزارت آموزش و پرورش را دارند بتوانيم در قالب مواد قانوني كمك‌هاي شاياني به ويژه در حوزه حمل ونقل به مدارس داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون