• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3913 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲ مهر

گزارش «اعتماد» از حكم فيفا براي پرسپوليس و طارمي

محروميت قابل پيش‌بيني

رسول مجيدي

جمعه شب خبر عجيبي در كانال‌هاي تلگرامي دست به دست مي‌شد كه خيلي‌ها آن را واقعي نمي‌دانستند: «طارمي 4ماه و پرسپوليس 2 پنجره نقل و انتقالاتي از خريد بازيكن محروم شده است.» منبع خبر سايت تابناك بود و خبرگزاري‌هاي ديگر هم در سكوت خبري به سر مي‌بردند. پرسپوليسي‌ها يكصدا معتقد بودند اين هم يك حاشيه‌سازي ديگر است و مگر مي‌شود عوامل باشگاه از چنين محروميتي خبر نداشته باشند اما سايت‌هاي خبري جزييات آن را بدانند. روابط عمومي باشگاه هم خيلي زود دريافت نامه را تكذيب كرد تا پرسپوليسي‌ها دل‌شان قرص شود. اما مساله اينجا بود كه نامه محروميت فيفا جمعه ظهر براي فدراسيون فوتبال فكس شده بود و خبرنگاران هم از طريق كاركنان فدراسيون فوتبال در جريان اين محروميت قرار گرفته بودند. فدراسيون قرار بود روز شنبه نامه را در اختيار باشگاه پرسپوليس قرار دهد و همين باعث شده بود مديران پرسپوليس خبر را تكذيب كنند. ديروز متن كامل نامه فيفا منتشر شد. حالا طارمي 4 ماه از فوتبال بازي كردن محروم است و پرسپوليس تا زمستان 97 نمي‌تواند بازيكن جديدي بخرد. البته پرسپوليسي‌ها حق دارند با بازيكنان فعلي‌شان تمديد قرارداد كنند و از اين حيث ممكن است تيم فعلي حفظ شود و تنها طارمي 4 ماه بيرون بماند.

البته در اين بين يك جريمه 790 هزار يورويي هم بايد توسط طارمي به ريزه‌اسپور پرداخت شود كه پرسپوليس هم در پرداخت آن شريك است. اين جريمه حتما بايد در 30 روز آينده به حساب باشگاه ريزه اسپور ريخته شود وگرنه هر ماه سنگين‌تر مي‌شود.

طارمي استحقاق جريمه را داشت؟

يك روز پس از كودتاي نافرجام تركيه در تاريخ 25 تير 1395، سايت‌هاي ورزشي خبر از ترك اردوي ريزه اسپور توسط طارمي دادند. مهاجم پرسپوليس كه در آن زمان در اوج قرار داشت تصميم گرفت به تركيه برود و به عقد تيم كمترشناخته شده ريزه‌اسپور در بيايد. تصميمي كه از اول خيلي‌ها مي‌گفتند اشتباه است. هواداران پرسپوليس هم حسابي از او شاكي بودند كه پرسپوليس را به مقصد يك تيم متوسط تركي ترك كرده و هم به فوتبال خودش ضربه زده و هم تيم بدون مهاجم‌شان. با اين همه طارمي كه انگار از جو فوتبال تركيه خيلي خوشش نيامده بود خيلي زود تحت تاثير موج منفي هواداران قرار گرفت و فيلش ياد هندوستان كرد. به ويژه كه پاي حسين هدايتي هم به ميان آمده بود و قرار بود او دستمزد سنگينش را متقبل شود. طارمي از فرصت كودتا در تركيه استفاده كرد و از فرداي آن رخداد ديگر به تمرينات ريزه اسپور نرفت. وكيل او هم همواره اعتقاد داشت اين ماجرا براي مهاجم تيم ملي مشكلي ايجاد نمي‌كند. به ويژه اينكه كودتا و جنگ از جمله شرايط فسخ قرار داد است. اما حالا بعد از 14 ماه مشخص شده حق با ريزه‌اسپور بوده كه از ابتدا مي‌گفت طارمي با ما قرارداد دارد و بايد با اجازه ما فسخ قرارداد كند.

پرسپوليس مستحق اين جريمه بود؟

از مدت‌ها قبل پيش‌بيني مي‌شد كه پرسپوليس ممكن است به سرنوشت استقلال و تراكتور دچار شود. البته همه فكر مي‌كردند اين مشكل ممكن است از ناحيه شكايت مانوئل ژوزه پيش بيايد اما فيفا پرسپوليس را براي تحريك طارمي جهت فسخ غيرقانوني با ريزه اسپور محكوم كرد. در اين ماجرا قطعا مديران پرسپوليس مقصر هستند. آنها بدون رويت برگه فسخ قرارداد با طارمي قرارداد امضا كرده‌اند و در حالت خوشبينانه تحت تاثير حرف‌هاي وكلاي طارمي قرار گرفته‌اند. علي اكبر طاهري كه در اين چندساله به مدد تيم خوبي كه برانكو ساخته، حسابي مورد حمايت هواداران پرسپوليس قرار گرفته حالا پايش در يكي از سنگين‌ترين پرونده‌هاي تاريخ اين باشگاه گير است. پرونده‌اي كه مانند ماجراي ژوزه نيست و هيچ ربطي به مديران قبلي ندارد. طارمي در زمان مديريت طاهري بود كه بدون آوردن فسخ قرارداد با باشگاه تركي، به پرسپوليس پيوست و همين هم باعث شده آنها 2 پنجره نقل و انتقالاتي از خريد بازيكن جديد محروم شوند.

راهكار وجود دارد؟

ديروز برخي سايت‌ها مدعي بودند كه باشگاه ريزه‌اسپور با دريافت مبلغي از شكايت خود صرفنظر خواهد كرد و پرسپوليس از اين مخمصه نجات مي‌يابد. اما مشكل اينجاست كه وقتي باشگاه و بازيكني تخلفي در اين سطح انجام مي‌دهند، غير از باشگاه زيان‌ديده، فيفا هم به عنوان مدعي‌العموم وارد مي‌شود و درواقع اين تنها جريمه مالي است كه در رضايت طرف تركي تاثير دارد و نه ساير محروميت‌ها. با اين همه شايد وكلاي پرسپوليس بتوانند ادله‌اي تازه درباره دليل فسخ يكطرفه قرارداد طارمي و ريزه اسپور پيدا كنند. به ويژه اينكه اين فسخ قرارداد در زمان كودتاي سياسي در كشور تركيه صورت گرفته.

مصاحبه‌هايي كه فراموش نمي‌شود

باشگاه پرسپوليس و مديرعاملش پيش از اين با وجود هشدار رسانه‌ها، مصاحبه‌هايي درخصوص بدون مشكل بودن انتقال طارمي كرده بودند. مديرعامل باشگاه پرسپوليس در زمان بازگشت طارمي به اين تيم اعلام كرده بود كه امكان جريمه اين بازيكن وجود دارد، اما باشگاه جريمه نخواهد شد. اين مصاحبه‌ها فراموش نمي‌شود:

25 تيرماه 95: پندار خمارلو، مدير روابط عمومي پرسپوليس: اين موضوعي است كه در شبكه‌هاي اجتماعي به راه افتاده و باشگاه پرسپوليس در جريان اين موضوع قرار ندارد. موضوع بازگشت طارمي به پرسپوليس در باشگاه مطرح نشده است. ضمن اينكه پرسپوليس باشگاه كوچكي نيست كه هر كسي به خودش اجازه دهد هر وقت دلش خواست از اين تيم رفته و بعد از مدت كوتاهي برگردد. در هر زمينه‌اي شأن باشگاه پرسپوليس بايد حفظ شود و تا الان هم حرفي در مورد بازگشت طارمي حداقل در باشگاه به ميان نيامده است.

27 تيرماه 95: مهدي طارمي: براي اينكه به پرسپوليس برگردم خودم را براي مواجهه با هر سختي و دشواري آماده كرده‌ام. احساسي كه نسبت به اين بازگشت دارم قوي‌تر از آن است كه با عباراتي چون «خوشحالي» قابل توصيف باشد. از مديريت باشگاه و دوستاني كه كمك كردند تا بار ديگر با پرسپوليس باشم نيز تشكر مي‌كنم.

27 تيرماه 95: علي‌اكبر طاهري: طارمي بازيكن پرسپوليس بوده و زحمات زيادي در اين تيم كشيده است. طارمي بازيكن ارزشمندي هم براي تيم ملي به حساب مي‌آيد. برهمين اساس شرايط را براي بازگشت وي به ايران مهيا كرديم و تا زماني كه اين اتفاق قطعي نشده بود، آن را رسانه‌اي نكرديم. بعد از اينكه طارمي احساس كرد شرايط خوبي در تيم جديدش در تركيه ندارد خواهان بازگشت به پرسپوليس شد و ما به‌صورت پنهان مذاكراتي را با باشگاه تركيه‌اي انجام داده و در نهايت به نتيجه رسيديم. طارمي بامداد امروز به ايران بازگشت و در فصل جديد رقابت‌هاي ليگ پرسپوليس را همراهي كند. در هر صورت با شرايط پيش آمده قدر مسلم باشگاه پرسپوليس هيچ پرداختي نخواهد داشت، اما شايد خود بازيكن از اين نظر متضرر شود. هرچند باشگاه پرسپوليس تمام تلاش خود را مي‌كند تا طارمي كمترين آسيب را از نظر مالي در اين زمينه ببيند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون