• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3914 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر

آنگلا مركل براي بار چهارم پيروز انتخابات سراسري آلمان شد

بانوي شكست‌ناپذير

ميثم سليماني

از هم‌اكنون مي‌توان گفت كه آنگلا مركل 4سال ديگر صدراعظم آلمان خواهد بود. بانويي كه توانسته براي چهارمين بار پياپي در انتخابات سراسري اين كشور پيروز شود و حكومت خود را نيز 16ساله كند. طبق نتايج اوليه آراي ائتلاف دموكرات مسيحي به رهبري آنگلا مركل توانسته حدود 7/34 درصد آرا را كسب كند كه اين به معني تشكيل يك دولت ائتلافي در آلمان است كه براي اين كشور موضوع عجيبي نيست. اما اتفاقي كه در اين بين رخ داده اين است كه آراي حزب آنگلا مركل با ريزش شديدي مواجه بوده است، چرا كه اين حزب در انتخابات سال 2013 حدود 5/41 درصد آرا را به خود اختصاص داد. از همين رو 
آمار جديد سقوط راي حدود 7 درصدي را نمايان كرد. 
از سوي ديگر حزب سوسيال‌دموكرات آلمان به رهبري مارتين شولتز، رييس سابق پارلمان اروپا بدترين نتيجه خود را پس از جنگ جهاني دوم رقم زد. اين حزب كه در سال 2013 توانسته بود حدود 25 درصد آرا را به خود اختصاص دهد و با اميد زيادي پا به عرصه رقابت در انتخابات سال جاري گذاشته بود، اما روز گذشته تنها توانست 20درصد آرا را به خود اختصاص دهد، هرچند كه گفته مي‌شود مركل مي‌تواند دست به يك ائتلاف بزرگ با سوسيال‌دموكرات‌ها بزند اما بلافاصله پس از اعلام نتايج اوليه معاون حزب سوسيال‌دموكرات هرگونه ائتلاف بزرگ با دموكرات مسيحيان را رد كرده است. 
مارتين شولتز، رهبر حزب سوسياليست نيز با پذيرش شكست در انتخابات اعلام كرد با توجه به نتيجه به دست آمده همكاري ميان دموكرات‌مسيحي و سوسيال‌دموكرات به پايان مي‌رسد و همه ما توافق داريم كه تبديل به بزرگ‌ترين حزب مخالف دولت شويم. وظيفه بعدي ما اين است كه كارهايي در شأن يك حزب انجام دهيم. وي افزود: اين ساعتي تلخ در تاريخ ما است اما سوسيال دموكراسي باقي مي‌ماند و همواره توانسته قدرت خود را حتي زماني كه با يك حزب راست افراطي روبه‌رو مي‌شود نشان دهد. 
اما حزب سوم اين رقابت‌ها هيچ يك از احزاب سنتي در آلمان نبودند، بلكه اين حزب «نوپاي آلترناتيوي براي آلمان» بود كه توانست با كسب حدود 14درصد آراي خود را به عنوان سومين حزب قدرتمند آلمان در نخستين حضور خود در انتخابات سراسري آلمان نشان دهد. حزبي كه مي‌تواند با ادامه اين روند خود حتي تبديل به رقيبي سرسخت براي احزاب بزرگ‌تر آلمان در دوره‌هاي بعدي انتخابات شود. در جايگاه چهارم نيز حزب دموكراتيك آزاد با 9/10 درصد قرار گرفت و به ترتيب احزاب سبز با 8/9درصد و چپ‌ها با 4/9 درصد در جايگاه‌هاي پنجم و ششم قرار گرفتند. 
در حال حاضر طبق نتايج اوليه آرا ائتلاف دموكرات مسيحي مي‌تواند 219 كرسي بوندستاگ (مجلس ملي آلمان) را كسب كند. حزب سوسيال‌دموكرات نيز 315 كرسي را خواهد داشت. همچنين حزب آلترناتيوي براي آلمان با 87 كرسي تعداد قابل توجهي از صندلي‌هاي بوندستاگ را اشغال مي‌كند. احزاب دموكراتيك آزاد، سبزها و چپ‌ها نيز به ترتيب 69، 62 و 59 كرسي از بوندستاگ را به دست آوردند. 
در حال حاضر با توجه به اينكه سوسيال‌دموكرات‌ها از ائتلاف با مركل سرباز زده‌اند، مركل براي تشكيل دولت نيازمند آن است كه با دو حزب وارد ائتلاف شود. نخستين حزب دموكرات‌هاي آزاد هستند كه تفكرات ليبرالي را دنبال مي‌كنند و سبزها دومين حزبي است كه مركل نيازمند ائتلاف با آنها براي تشكيل دولت است. از آنجايي كه اين دو حزب در حدود 12سال است كه چندان جايگاهي در قدرت نداشته‌اند علاقه بسيار زيادي خواهند داشت كه وارد ائتلاف با مركل شوند تا سهمي از قدرت را داشته باشند. در چنين شرايطي سوسيال‌دموكرات‌ها كه چاره‌اي براي خود نمي‌بينند مجبور هستند به عنوان يك اپوزيسيون قدرتمند در بوندستاگ كار خود را ادامه دهند. 
گفتني است در انتخابات روز گذشته آلمان حدود 61ميليون نفر از جمعيت اين كشور واجد شرايط راي دادن بودند كه برآورد مي‌شود كه به مانند انتخابات سال 2013 حدود 71 درصد واجدين شرايط در انتخابات شركت كرده باشند. 
آنگلا مركل در نخستين واكنش به چهارمين پيروزي خود گفت: ما براي كسب يك نتيجه بهتر اميدوار بوديم، اما نبايد فراموش كنيم كه ما در يك چالش فوق‌العاده به اهداف استراتژيك خود در انتخابات دست يافتيم. ما اكنون قوي‌ترين حزب هستيم و ما داراي مجوز تشكيل دولت جديد هستيم و دولت جديد را نيز تشكيل خواهيم داد. وي در ادامه افزود: ما 12سال مسووليت دولتي داشته‌ايم و نتيجه‌اي پيش بيني نشده بود كه ما دوباره بزرگ‌ترين حزب را داشته باشيم. اما اين انتخاباتي بود كه شاهد ورود حزب AFD (آلترناتيوي براي آلمان) بوديم. (گفتني است پس از جنگ جهاني دوم اين براي نخستين‌بار است كه يك حزب راست افراطي در آلمان وارد بوندستاگ مي‌شود.) 
مركل در ادامه تاكيد كرد كه ما يك تحليل كامل انجام خواهيم داد، كساني كه به AFD راي داده‌اند چرا اين كار را انجام دادند، بايد نگراني‌هاي آنها را كشف كنيم و راي آنها را باز گردانيم. ما مي‌خواهيم خواسته‌هاي هواداران AFD را از طريق سياست‌هاي خوب برآورده كنيم. 
ما اكنون نياز داريم كه براي يك كشور آزاد كار كنيم. اما اين بدان معنا نيست كه ما بايد همه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا را براي مبارزه با علل مهاجرت و مبارزه با مهاجرت غيرقانوني با خود همراه كنيم. واضح است كه موضوع امنيت نيز به مانند رفاه به عنوان يك نگراني براي مردم است. با اين وجود ما توان مسووليت‌پذيري داريم و اكنون هم با همراهي همكاران‌مان اين كار را انجام خواهيم داد. 
*‌ لازم به ذكر است نتايج اعلامي تا لحظه نگارش اين گزارش است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون