• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3914 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر

محمدرضا باهنر:

روحاني مديون اصلاح‌طلبان‌است

گروه احزاب

محمدرضا باهنر، اين سياستمدار ٦5 ساله كرماني جناح راست كه در دهه گذشته هم گليم خودش را در بزنگاه‌هاي مهم سياسي ايران از آب بيرون كشيده و هم گليم جناحش را، مدتي است كه خودخواسته و خلاف آمدِ هم كيشانش، صحنه‌گرداني سياسي اصولگرايان را رها كرده و خودخواسته صراحت لهجه را به تحليل‌هاي سياسي‌اش سنجاق كرده. حرف‌هاي  باهنر از آن جهت هميشه حايز اهميت است كه او هميشه يكي از كارگردانان و لابيست‌هاي قهار جناح راست در عرصه بازي سياسي و قدرت به شمار مي‌آيد. باهنر شايد به ظاهر دبيركل جامعه اسلامي مهندسين و جبهه پيروان خط امام و رهبري باشد اما به واقع او را بايد آناليزور اردوگاه اصولگرايان دانست؛ مردي كه بهتر از هر كسي مي‌داند جناح راست از چه مسائلي رنج مي‌برد و راه‌حل‌هاي بهبود وضعيت آن كدام است. او روز گذشته در گفت‌وگويي با سايت انتخاب نه تنها عملكرد اصولگرايان و جمنا در انتخابات 96 را آسيب‌شناسي كرده كه طرح جليلي براي دولت در سايه را ارزشگذاري و از سوي ديگر تحليلي درباره نسبت اصلاح‌طلبان و دولت روحاني ارايه كرده است. چكيده اظهارات باهنر به شرح زير است: 
دوره شخصيت‌هاي حقيقي كاريزما تقريبا تمام شده 
محمدرضا باهنر اذعان كرد: دوره چهره‌ها و شخصيت‌هاي حقيقي كاريزما تقريبا تمام شده است و اگر كاريزمايي هم قرار است در كشور به وجود بيايد ساختار‌ها بايد به وجود بياورند كه اين را بايد دنبال كنيم. وي با بيان اينكه اشتباه است همه قدرت دست ما پيرمردهاي اول انقلاب باشد، اظهار كرد: قدرت بايد بچرخد و دست به دست شود البته بايد كادر‌سازي هم شود. باهنر افزود: متاسفانه ما افراط و تفريط داريم؛ عده‌اي به ما پيرمرد‌ها چسبيده‌اند و عده‌اي انقدر شعارشان تند مي‌شود كه بياييد كشور را بدهيم دست جوان‌هاي 25ساله در حالي كه وزارتخانه، رياست‌جمهوري و مجلس شوراي اسلامي جاي آزمون و خطا نيست كه كسي برود هم آموزش ببيند هم كار ياد بگيرد و هم كار انجام دهد بايد يك سلسله مراتبي طي شود. 
جمنا براي رييسي تشكيل نشد
محمد رضا باهنر به كانديداتوري سيد ابراهيم رييسي در انتخابات رياست‌جمهوري اشاره كرد و گفت: آقاي رييسي از نظر اجماع يك مشخصه‌هاي ويژه‌اي داشت كه ساير كانديداها نمي‌توانستند اين اجماع را بر خود جلب كنند اما اينكه جمنا براي حمايت از آقاي رييسي اصولا تاسيس شد خلاف واقع است. 
در استان‌ها اين‌گونه گفته مي‌شد كه جمنا ساخته سپاه است
دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري به ايرادات جمنا اشاره كرد و اظهار داشت: برخي بازنشستگان سپاه كه از سپاه بيرون رفته بودند و ارتباط تشكيلاتي نداشتند عضو جمنا بودند كه در استان‌ها در افكار عمومي پر رنگ شده بود كه جمنا ساخته و پرداخته سپاه و بسيج است. باهنر ادامه داد: مثلا آقاي ذوالقدر كه رييس ستاد اجرايي جمنا بود حدود 10 سال قبل از سپاه جدا شده و در قوه قضاييه فعاليت مي‌كرد اما افكار عمومي و كساني كه آقاي ذوالقدر را مي‌شناختند به نام سردار ذوالقدر مي‌شناختند و در افكار عمومي اينگونه عنوان شده بود كه جمنا ساخته و پرداخته سپاه و بسيج است در صورتي كه اكثريت افراد جمنا سپاهي نبودند اما در استان‌ها اينگونه عنوان شد. 
جهانگيري كمك بزرگي به آقاي روحاني داشت
باهنر كانديداي پوششي را كار خوب دانست و گفت: در اين انتخابات آقاي جهانگيري آراي زيادي به سمت آقاي روحاني جلب كرد كما اينكه اعتقاد داشتند كه اصولگرايان هم كارشان بر اين مبنا بود اما واقعا قرار بود كه هر كانديداي اصولگرا كه رشد راي خوبي داشت البته طبيعي بود كه در جمنا افرادي طرفدار آقاي رييسي بودند و افرادي هم طرفدار ساير كانديداها اما همين كه جمنا توانست وحدت را به وجود بياورد نكته مثبتي بود. 
يكي از دلايل انصراف قاليباف، عدم موفقيت در چند دوره گذشته بود
اين فعال سياسي اصولگرا با اشاره به انصراف محمدباقر قاليباف از كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: كسي آقاي قاليباف را الزام به انصراف نكرد اما در مجموع به اين جمع‌بندي رسيدند كه انصراف دهند، يكي از دلايل انصراف اين بود كه بالاخره كسي كه چند دوره كانديدا مي‌شود و خودش را در معرض راي قرار مي‌دهدو موفق نمي‌شود شايد حضور مجدد‌ش خيلي خوب نباشد. 
دولت در سايه با 40 درصد راي معني مي‌دهد نه 3 درصد
محمد رضا باهنر با اشاره به دولت در سايه اظهار داشت: اگر آقاي جليلي بتواند 40 درصد جامعه اصولگرايي را مديريت كند دولت در سايه معنا مي‌دهد اما اگر قرار باشد مثلا كسي بيايد 3 درصد جامعه اصولگرايي را مديريت كند دولت در سايه هم همان 3 درصد ارزش دارد و بيشتر ارزش ندارد. 
روحاني در اصلاح‌طلبان حل نشده است
اين فعال سياسي اصولگرا با اشاره به رابطه روحاني و اصلاح‌طلبان اشاره كرد و گفت: خاستگاه آقاي روحاني كه بنده بار‌ها اشاره كرده‌ام خاستگاه اصولگرايي است البته ممكن است بنده نقدهايي به رفتار و سياست‌هاي آقاي روحاني داشته باشم اما اينكه كسي تصور بكند ايشان در اصلاح‌طلبان حل شده است اينگونه نيست و تا جايي كه بنده اطلاع دارم در دولت دوم خواسته و مطالبات اصلاح‌طلبان را آن‌گونه كه آنها انتظار داشتند آقاي روحاني پاسخ نداده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون