• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3914 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر

چالش جديد ترامپ با ورزشكاران امريكايي كليد خورد

بحران، پشت بحران

گروه جهان| رفتار دونالد ترامپ با ورزشكاران ليگ فوتبال امريكايي و ليگ حرفه‌اي بسكتبال اين كشور نيز در حال تبديل شدن به يك چالش جديد براي دولت است. اين چالش پس از به كار بردن الفاظ ركيك توسط دونالد ترامپ نسبت به بازيكنان ليگ حرفه‌اي فوتبال امريكايي اين كشور كه در هنگام پخش سرود ملي به نشانه اعتراض زانو زده بودند رفته رفته حاشيه‌هاي گسترده‌اي پيدا مي‌كند. ليبرون جيمز، بازيكن محبوب و معروف تيم بسكتبال كليولند كاواليرز از جمله نخستين افرادي بود كه نسبت به پس گرفتن دعوت استيون كوري بازيكن گلدن استيت به كاخ سفيد واكنش نشان داد. ترامپ در توييتي خطاب به كوري نوشت: رفتن به كاخ سفيد يك افتخار بزرگ براي تيم قهرمان است، اما استيون كوري مردد است از همين رو دعوتنامه او پس گرفته خواهد شد. 
ليبرون جيمز كه يكي از حاميان جدي هيلاري كلينتون در انتخابات سال 2016 بود، ترامپ را با لفظ «bum» خطاب كرد و گفت: رفتن به كاخ سفيد تا زماني افتخار بود كه شما در آنجا نبوديد. كوري نيز در يك كنفرانس خبري خطاب به دونالد ترامپ گفت: او بهتر است كه بيشتر به چگونگي انجام امور در كشور بپردازد. كوبي برايانت، بازيكن تيم ليكرز كه اكنون بازنشسته شده است نيز در توييتي ديگر در پاسخ به ترامپ گفت: زماني كه از زبان رييس‌جمهور تنها كلماتي درست مي‌شود كه توليد خشم مي‌كند و موجب اختلاف و نفرت مي‌شود، نمي‌توانند دوباره امريكاي بزرگ را بسازند. 
تيم استيون كوري يعني گلدن استيت نيز اعلام كرد: به روشني مشخص است كه به كاخ دعوت نشده‌اند، اما به صورت شخصي از واشنگتن دي‌سي ديدن مي‌كنند تا برابري، تنوع و انعطاف را جشن بگيرند. استيو كر، سرمربي تيم وريور نيز در مصاحبه‌اي تلويزيوني گفت كه نظرات آقاي ترامپ در مورد بازيكنان ليگ فوتبال امريكايي بسيار بد بود. 
با توجه به شرايط موجود به نظر مي‌رسد بازيكنان بسكتبال ليگ NBA تمايلي به حضور در كاخ سفيد ندارند. آدام سيلور رييس كميته ليگ NBA نيز گفت: اين بسيار نااميد‌كننده است كه بازيكنان از كاخ سفيد ديدن نخواهند كرد. زيرا اين بازديد فرصتي بود تا بازيكنان نظرات‌شان را به طور مستقيم با رييس‌جمهور به اشتراك بگذارند. اما در حال حاضر به نظر مي‌رسد شرايط اين موضوع فراهم نيست. 
اما اين چالش از كجا آغاز شد؟ تعدادي از بازيكنان ليگ فوتبال امريكايي امريكا هنگامي كه در آغاز بازي سرود ملي امريكا خوانده مي‌شد در اعتراض به خشونت‌هاي پليس عليه امريكايي- آفريقايي‌تبارها زانو زدند. پس از اين اتفاق دونالد ترامپ در سخنراني خود در آلاباما به حاضران در سالن گفت: آيا شما دوست داريد يكي از صاحبان تيم‌هاي ليگ NFL را ببينيد، هنگامي كه بازيكنان پرچم را ناديده مي‌گيرند. بايد اين نفر را بيرون بياوريد و اخراج كنيد و در بين سخنان خود الفاظ ركيكي را عليه بازيكنان ليگ فوتبال امريكايي مطرح كرد. راجر گودل، رييس كميسيون ليگ NFL در بيانيه‌اي عنوان كرد: نظريات اينچنيني، بي‌احترامي و ناخوشايند است. اريك وينستون، رييس ليگNFL  نيز عنوان كرد كه اين اقدام ترامپ يك سيلي محكم به حقوق حال حاضر بازيكنان و قهرمانان است. از طرفي ساير بازيكنان و قهرمانان اين ليگ به اقدام و سخنان ترامپ واكنش نشان دادند و آن را خشن و توهين‌آميز خواندند و آن را متناقض با آنچه كه اين كشور برروي آن بنا شده دانستند. بي‌شاپ سانكي از بازيكنان NFL در توييتر خود نوشت كه اين مايه شرمساري است، زماني كه رييس‌جمهور ايالات متحده به نام شهروندان امريكا به بازيكنان و قهرمانان توهين مي‌كند. داگ بلادوين نيز نوشت: اين يك لحظه اتحاد براي ورزش خواهد بود. از طرفي حتي برخي از صاحبان اين تيم‌ها عليه دونالد ترامپ موضع گرفتند و صحبت‌هاي او را خارج از متانت و نامناسب دانستند. استفان راس، مالك باشگاه ميامي گفت: بازيكنانش به اين دليل براي سرود زانو زدند، چرا كه مرداني هوشمند، جوان و با شخصيت هستند كه مي‌خواستند راه يك گفت‌وگو را آغاز كنند. 
با اين حال برخي از تيم‌هاي ورزشي از ترامپ حمايت كردند كه بيشتر روابط شخصي با رييس‌جمهور دارند. فردي مانند وودي جانسون، رييس تيم نيويورك جتز كه يكي از حاميان و دوست صميمي ترامپ بود از اقدام وي حمايت كرد، او اكنون به عنوان سفير امريكا در انگليس فعاليت مي‌كند. 
اما جريان زانو زدن به ليگ فوتبال امريكايي ختم نشد بلكه در ليگ بيسبال نيز اين اتفاق دوباره تكرار شد و روز شنبه بروس مكسول بازيكن تيم اوكلند، نخستين فردي در بيسبال بود كه در جريان سرود ملي در اعتراض به اقدامات عليه امريكايي-افريقايي‌تبارها زانو زد. او به خبرنگاران گفت كه زانو زده براي افرادي كه صدا ندارند. تيم او نيز از مكسول حمايت كرد و در بيانيه‌اي اعلام كرد كه بازيكنانش از حقوق اساسي و آزادي بيان برخوردار هستند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون