• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3914 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر

سنگ محك دوباره رييس‌جمهور فرانسه در انتخابات سنا

اعتراض‌ها عليه ماكرون روز به روز گسترده‌تر مي‌شود

گروه جهان| روز يكشنبه يك‌بار ديگر محبوبيت رييس‌جمهوري فرانسه مورد محك قرار گرفت. حزب نوپاي امانوئل ماكرون براي رقابت در انتخابات مجلس سناي اين كشور وارد رقابتي شد تا بتواند براي نخستين‌بار كرسي‌هايي را به دست آورد. اما شرايط نشان مي‌دهد كه ماكرون نمي‌تواند به توفيقي كه در انتخابات پارلماني كسب كرد مجدد آن را تكرار كند. حزب او تنها يك سال عمر دارد ولي در دو انتخابات گذشته توانست پيروز انتخابات در فرانسه باشد و علاوه بر اليزه، پارلمان را نيز كنترل كند، اما بعيد است كه او بتواند يك سه‌گانه را رقم بزند و كنترل سنا را نيز به دست گيرد. محافظه‌كاران كه نتوانستند در انتخابات مجلس نمايندگان توفيق زيادي به دست آوردند قصد دارند تا سيطره خود بر سناي 348 نفره را تحكيم كنند. اما با اين وجود حزب ماكرون تلاش مي‌كند علاوه بر اينكه تعدادي از كرسي‌هاي مجلس سنا را به دست آورد با برخي از جمهوريخواهان و سوسياليست‌هاي معتدل در سنا براي تصويب اصلاحات اقتصادي مناسب وارد مذاكرات شود. گفتني است در فرانسه سناتورها به صورت مستقيم توسط مردم انتخاب نمي‌شوند، اما اين افراد از سوي 75هزار منتخب محلي از جمله شهرداران، قانونگذاران و شوراهاي محلي انتخاب مي‌شوند. انتظار مي‌رود كه نتايج آن يكشنبه شب اعلام شود كه تا لحظه تنظيم اين گزارش نتيجه آن به بيرون درز نكرده است. گفتني است روز گذشته انتخابات براي نيمي از كرسي‌هاي سنا برگزار شد و نزديك به 2هزار نفر براي 171كرسي سنا ثبت نام كردند. اين نخستين بار است كه حزب ماكرون در انتخابات مجلس سنا وارد رايزني و رقابت شد. زيرا او تلاش مي‌كند با تحريك افرادي كه از سياست‌هاي پيشين خسته شده‌اند راي‌دهندگان را به سمت خود جذب كند و در حال حاضر حزب او اميدوار است كه بتواند 50 كرسي را به دست آورد. 
با اين حال سيستم راي دهي مجلس سنا اين‌گونه است كه شايد افراد داراي حق راي چندان علاقه‌اي به راي دادن به افراد تازه وارد سياسي كه ماكرون معرفي مي‌كند نداشته باشند، از همين رو آنها معمولا به احزاب سنتي و ريشه‌دار فرانسه راي مي‌دهند. از طرفي مقامات محلي منتخب چندان دل خوشي از ماكرون ندارند چرا كه آنها به‌شدت از اقدامات وي براي تضعيف بودجه‌هاي محلي ناراحت هستند و همين موضوع ممكن است كه نامزدهاي رييس‌جمهور فرانسه در انتخابات سنا را در موضع ضعف قرار دهد و راي كمتري را نسبت به دو انتخابات گذشته كسب كنند. 
از طرفي ديگر محبوبيت ماكرون روز به روز در حال از بين رفتن است. اين در شرايطي است كه تنها چهار ماه از دوره رياست‌جمهوري ماكرون سپري شده است. گفتني است روز شنبه در پاريس اعتراضات شديدي به تصويب تغييرات قانون كار صورت گرفت. از همين رو اين نگراني به وجود آمده است كه اعتراضات و اعتصابات بيشتري فرانسه را در برگيرد. گفته مي‌شود روز دوشنبه كاميون‌داران قصد دارند تا خيابان‌ها را مسدود كنند و انتقال سوخت را نيز به حالت تعليق دربياورند. 
ماكرون اصرار دارد، قانوني كه به تصويب رسانده دست شركت‌ها را براي ايجاد شغل و رقابت در سطح جهاني باز مي‌گذارد اما مخالفان معتقدند كه اين اقدام موجب كاهش قدرت اتحاديه‌هاي كارگري و افزايش قدرت شركت‌ها براي اخراج راحت‌تر كارگران خواهد شد. 
هرچند كه مجلس ملي فرانسه نظرنهايي خود را در حمايت از ماكرون خواهد داد اما وي براي تصويب نهايي اين طرح نيازمند يك حمايت گسترده در مجلس سنا در راستاي ادامه تغييرات عمده‌اي كه وعده آن را داده است، به ويژه وعده‌هايي همچون اصلاح مزاياي بيكاري، سيستم حقوق بازنشستگي و همچنين اصلاح قانون اساسي از جمله آنها است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون