• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3917 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۶ مهر

فاينانس هندي هم آمد

سفير هند در ايران از رشد ۱۰۰درصدي صادرات نفت ايران به هند خبر داد و گفت: اعتباري معادل ۵۵۰ ميليون دلار از سوي هند براي ايران گشايش شد. سوراب كومار در خصوص اعطاي خط اعتباري از محل فروش نفت ايران به هند گفت: در حال حاضر، ۲ خط اعتباري توسط هند در پروژه‌هاي ايران عملياتي شده كه يك خط اعتباري ۴۰۰ ميليون دلاري در پروژه احداث خط آهن هند به ايران وجود دارد و خط اعتباري ديگر نيز شامل پروژه ۱۵۰ ميليون دلاري بندر چابهار است كه در مجموع ۵۵۰ ميليون دلار را دربرمي‌گيرد. سفير هند در ايران افزود: البته همچنان اميدوار هستيم كه تامين مالي (فاينانس) پروژه خط آهن چابهار- زاهدان را انجام دهيم؛ البته دهلي در حال حاضر، بر اجراي چندين پروژه خاص در ايران تمركز كرده كه از جمله آن، پروژه ريلي بندر چابهار و همچنين خط آهن چابهار - زاهدان است. 
وي در خصوص افزايش صادرات نفت ايران به هند نيز گفت: البته پاسخ به اين سوال را به دليل نوسان نرخ ارز، نمي‌توان با احتساب دلار داد اما در سال گذشته ميلادي ۲۷ ميليون متريك نفت از ايران خريداري كرديم كه اين رقم براي سال ۲۰۱۵ ميلادي ۱۳ ميليون متريك ثبت شده است؛ بنابراين صادرات نفت ايران به هند در سال گذشته ميلادي، تقريبا ۱۰۰ درصد افزايش را نشان مي‌دهد كه بخشي از آن به دليل برجام و بخش ديگري از آن به استراتژي ذخيره نفت هند برمي‌گردد. 
كومار خاطرنشان كرد: البته يكسري ملاحظات تجاري هم در افزايش واردات نفت ايران ديده مي‌شود؛ براي مثال شركت‌هاي هندي زيادي در جهان وجود دارند كه ممكن است ترجيح آنها، خريد نفت از ايران باشد. ميزان صادرات نفت ايران به هند در سه ماه نخست سال مالي اين كشور يعني بين ماه آوريل تا ژوئن سال جاري ميلادي، تقريبا 5/5 ميليون متريك است كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حاكي از افزايش دارد. عوامل زيادي در نوسان صادرات نفت ايران به هند وجود دارد كه از جمله آن مي‌توان به فشار بازار و ملاحظات اقتصادي اشاره كرد. 

تورم شهريورماه همچنان تك‌رقمي ماند
نرخ تورم شهريورماه، 9/9 درصد اعلام شد. نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به شهريور ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهي به شهريور ۱۳۹۵ براساس سال پايه ۱۰۰= ۱۳۹۵ معادل 9/9 درصد است. بانك مركزي با تاكيد بر اينكه تورم به كانال تك رقمي بازگشت، اعلام كرد: شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در شهريورماه ۱۳۹۶ به عدد 0/108 رسيد كه نسبت به ماه قبل 3/0 درصد افزايش يافت. همچنين بر اساس داده‌هاي شاخص مذكور در شهريورماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 4/8 درصد افزايش داشته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون