• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3917 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۶ مهر

عددنوشت

تبخير سالانه بارش‌ها
  پرويز گرشاسبي، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور گفت: تبخير سالانه ۷۰ درصد بارش‌ها چالش‌ اصلي منابع آبي كشور است. افت شديد سطح آب‌هاي زيرزميني در بسياري از دشت‌هاي كشور به ميزان ۵۰ سانتي‌متر تا ۲۰۰ سانتي‌متر در سال از ديگر مشكلات موجود است. وي فرسايش اراضي، هدر رفت خاك و رسوب‌گذاري در مخازن سدها و همچنين تداوم خشكسالي‌ها، بروز سيل را خسارت ناشي از جمله چالش‌هاي منابع آبي دانست و افزود: كنترل آب‌هاي خروجي بدون استفاده از حوضه‌ها ضروري است. مديريت جامع آبخيزداري، بهره‌برداري از سيلاب‌ها، كنترل و كاهش تبخير در مناطق كوهستاني و منابع آب ناشي از كنترل رسوب در بالا دست سدها از ديگر راهكارهاي موثر آبخيزداري در استحصال و حفاظت آب است. اين مقام مسوول در ادامه به آثار مثبت اجراي طرح‌هاي آبخيزداري اشاره كرد و ادامه داد: سالانه به طور متوسط حجم آب ذخيره‌ شده در هر هكتار از طرح‌هاي آبخيزداري ۵۳۰ متر مكعب است و سالانه به طور متوسط هزار متر مكعب آب در هر هكتار در مناطق آبخوان‌داري نفوذ مي‌كند. 

افزايش هزينه‌هاي سلامت
اطلاعات مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه هزينه‌هاي سلامت در ايران در سال ۱۳۸۵ معادل ۴۲۸۷ ميليارد و ۲۳۷ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان برآورد شده است. اين ميزان در سال ۱۳۹۴، ۲۷ برابر شده و به عدد ۱۰۸ هزار و ۷۱ ميليارد و ۷۱۸ ميليون تومان رسيده است. اطلاعات مركز آمار ايران نشان مي‌دهد كه در سال ۱۳۹۴ مجموع هزينه‌هاي سلامت در ايران معادل ۱۰۸ هزار و ۷۱ ميليارد و ۷۱۸ ميليون تومان بوده است كه بررسي هزينه‌هاي ملي سلامت برحسب عاملين تامين مالي آن نشان مي‌دهد از اين ميزان ۴۰ هزار و ۶۹ ميليارد و ۹۴۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان آن را خانوار تامين كرده‌اند كه ۳۷ درصد از هزينه‌هاي كل سلامت را شامل مي‌شود. گفتني است سهم دولت عمومي معادل ۵۷ هزار و ۳۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان يا ۵۲ درصد كل هزينه‌هاي درمان بوده است. بيمه تكميلي اعم از شركت‌هاي بيمه تكميلي دولتي و خصوصي نيز سهمي معادل ۵۹۴۴ ميليارد و ۳۱۹ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان داشته‌اند كه نيم درصد از كل هزينه‌هاي سلامت را تشكيل مي‌دهند. 

بودجه براي شركت‌هاي توليدي
محمدرضا مودودي، مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال بودجه‌اي بالغ بر 100 ميليارد تومان براي شركت‌هاي توليدي كه در حوزه صادراتي فعاليت دارند، اختصاص يافته است. آنچه در خصوص كريدور سبز نتيجه‌بخش بود، اين است كه ما فهرستي از شركت‌هاي خوب كه مشروعيت لازم را داشته و برندها و صادركنندگان مطرح ما به شمار مي‌روند، در اختيار گمرك قرار داديم و آنها از طريق همان روابطي كه با كشور روسيه داشتند، اين اسامي را معرفي كردند و محصولات آنها نيز مورد آزمايش قرار گرفته است. وي ادامه داد: مقرر شد گمرك تشريفاتي را كه براي ساير صادركنندگان تعيين كرده‌اند، با توجه با جايگاه و مزيت‌ اين شركت‌ها، براي آنها استثنا قايل شوند. اين شركت‌ها بيشتر در حوزه‌هاي صنعت لبنيات، آبزيان و بخش كشاورزي فعال هستند. 

افزايش مبادلات اقتصادي تهران – پكن
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: حجم مبادلات اقتصادي و تجاري تهران و پكن در شش ماهه اول سال ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از ۱۰ درصد رشد داشته است و با توجه به انجام مذاكرات و رايزني‌ها بين طرفين، آينده تعاملات دو كشور مثبت ارزيابي مي‌شود. مسعود كرباسيان گفت: مايه خرسندي است كه به عنوان وزير امور اقتصادي و دارايي ايران و رييس طرف ايراني كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در مراسم روز ملي چين حضور دارم تا از طرف خود و دولت و ملت ايران اين روز را به دولت و ملت چين تبريك بگويم. بزرگداشت روزها و جشن‌هاي ملي از سوي كشورها و دعوت از دوستان و علاقه‌مندان، موجب تعميق و گسترش دوستي بيشتر بين دولت‌ها و ملت‌ها مي‌شود و ما اين‌گونه مراسم و برنامه‌ها را تشويق و تاييد مي‌كنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون