درآمدزايي حمل هرتن بار به اندازه يك بشكه نفت
معاون بهرهبرداري و سير و حركت راهآهن گفته است: «حمل هر تن بار ترانزيت در ايران ۵۰ فرانك سوييس براي كشورمان درآمد ايجاد ميكند كه به اندازه يك بشكه نفت است.» حتما حمل و نقل و ترانزيت يكي از پيشنهادهاي موثر براي جايگزيني درآمدهاي نفتي در اداره كشور است؛ موضوعي كه البته با وجود برنامهها و تاكيدهاي كارشناسان همچنان روي كاغذ مانده و به نظر ميرسد عزمي جدي براي اجراي اين موضوع نباشد. ابراهيم محمدي در مراسم ورود نخستين قطار كانتينري چين به ايران از طريق كريدور ريلي اينچهبرون با اشاره به اهميت توسعه خطوط ريلي به ويژه در مناطق مرزي گفته است: توسعه خطوط ريلي فرصت خوبي براي ترانزيت كالا و توجه به اين مهم در درآمدزايي و ايجاد اشتغال تاثيرگذار است. وي ادامه داد: موقعيت جغرافيايي ايران و كريدورهاي شمال به جنوب و شرق به غرب آن و نيز راه داشتن به دريا ميتواند درآمد اقتصادي بالايي نصيب ايران كند. محمدي با اشاره به جايگاه راهبردي راهآهن اينچهبرون- گنبدكاووس اضافه كرد: درصورت توجه به اين خط ريلي و ترانزيت كالا، علاوه بر رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال، افزايش درآمد ناخالص در اين منطقه نيز از ديگر نتايج آن خواهد بود. وي تصريح كرد: وصل بودن اين خط ريلي به كريدور شمال - جنوب و نيز راه آهن تركمنستان و قزاقستان و در ادامه به چين يك مزيت است. معاون بهرهبرداري و سير و حركت راهآهن جمهورياسلامي به حجم مبادلات كشور هند به روسيه و كشورهاي اروپايي اشاره كرد و گفت: اين كشور، سالانه هفت ميليون تن كالا از خليج فارس و از خاك ايران به روسيه ارسال ميكند. محمدي گفت: علاوه بر اين، حجم مبادلات كشور هند سالانه ۷۰ تا ۸۰ ميليارد دلار از طريق ايران به كشورهاي اروپايي است. وي بابيان اينكه حجم مبادلات تجاري كشور چين نيز سالانه ۵۳۰ تا ۸۰۰ ميليارد دلار است، افزود: اگر بخشي از اين مبادلات كالا از طريق كريدورهاي ريلي ايران انجام شود، درآمد زيادي براي كشور خواهد داشت. وي خاطرنشان كرد: در سالهاي گذشته كمتر به اهميت خطوط ريلي و ترانزيت كالا از كشور توجه شده است كه بايد اين كمتوجهي جبران شود. محمدي تصريح كرد: بهترين مسير ترانزيت كالا از كشور هند و چين و نيز روسيه به كشورهاي مختلف آسيايي و اروپايي از خاك ايران و كريدورهاي ريلي آن است كه مجلس شوراي اسلامي ميتواند با تخصص بودجههاي لازم به توسعه خطوط ريلي به ويژه در مناطق مرزي كمك كند. معاون بهرهبرداري و سير و حركت راهآهن جمهوري اسلامي، امنيتافزايي و ايجاد درآمد پايدار براي كشور و مردم را از مهمترين پيامدهاي استفاده از خطوط ريلي دانست و بر آن تاكيد كرد. محمدي با اشاره به راهاندازي قطار كانتينري چين گفت: اين قطار در راستاي توافق چهار جانبه ايران، چين، تركمنستان و قزاقستان راهاندازي شده و تا پايان امسال ۶ قطار ديگر نيز از اين مسير اينچهبرون ميآيند. وي اضافه كرد: توسعه خطوط ريلي در اسناد بالادستي چشمانداز توسعه كشور، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتي آمده است كه ميتوان از آن استفاده كرد.