• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3919 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۱ مهر

روزگار خوش براي زنبورداران

حسن ركني، معاون وزير جهاد كشاورزي، عملكرد صندوق حمايت از توسعه صنعت زنبورداري كشور را در سال‌هاي اخير مثبت ارزيابي كرد و اقدامات آن را مهم‌ترين عامل توسعه اين صنعت دانست و گفت: خوشبختانه در چند سال اخير، صنعت زنبورداري كشور، پيشرفت قابل قبولي داشته كه عملكرد مثبت صندوق حمايت از توسعه سرمايه‌گذاري در اين بخش، يكي از مهم‌ترين عوامل آن به شمار مي‌رود.
وي با اشاره به اينكه گاهي زنبورداران نيازمند كمك‌هاي مالي در مواقع خاص هستند، افزود: به عنوان مثال، تامين دارو يا غذا براي گذران كندوها در زمستان اگرچه شايد به مقدار جزيي باشد، اما اهميت زيادي دارد كه چنانچه به موقع و سريع تامين نشود، ممكن است خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به زنبوردار وارد كند. بنابراين صندوق با خروج از بروكراسي‌هاي غيرضروري و چابك‌سازي فعاليت‌هاي خود، طي سال‌هاي گذشته توانست اين موضوع را به درستي مديريت كند. با تلاش‌هاي صورت گرفته توسط مديران صندوق، نخستين زنجيره توليد فرآورده‌هاي زنبور عسل در استان اصفهان شكل گرفت و چنين حركتي مي‌تواند موفقيت بيشتر زنبورداران در بازار را به همراه داشته باشد. ركني با اشاره به حضور پرقدرت زنبورداران ايراني در چهل و پنجمين كنگره بين‌المللي آپي‌موندياي تركيه اظهار كرد: آموزش و ارتقاي سطح علمي زنبورداران، يكي ديگر از اقدامات مثبت و قابل تقديري است كه صندوق در اجراي آن از هيچ اقدامي فروگذار نكرد. همين عمل مي‌تواند در راستاي دانش‌افزايي زنبورداران ايراني و آشنايي با به‌روزترين تجهيزات اين صنعت بسيار موثر باشد و شايد اگر اقدام صندوق نبود، اين اتفاق به راحتي نمي‌افتاد. البته مراودات با ديگر كشورها از جمله آفريقاي جنوبي و ايجاد ارتباط بين توليدكننده‌هاي دو كشور، از ديگر تسهيلاتي است كه صندوق براي زنبورداران فراهم كرده است. تامين نياز مالي اتحاديه‌هاي استاني بر اساس نيازشان، با كمترين بروكراسي و سخت‌گيري از جمله اقدامات صندوق است كه ارتقاي توان مالي توليدكنندگان و در نتيجه افزايش بهره‌وري در كل صنعت را به همراه داشته به طوري كه در مقايسه با ديگر صندوق‌هاي زيربخش دام، صندوق حمايت از توسعه سرمايه‌گذاري صنعت زنبورداري بسيار چابك‌تر و بهنگام‌تر عمل كرده است. به گفته وي، يكي از برنامه‌هايي كه صندوق حمايت از توسعه صنعت زنبورداري كشور دنبال مي‌كند، تجاري‌سازي دستاوردهاي ايستگاه‌هاي اصلاح نژاد ملكه زنبورعسل در راستاي افزايش عملكرد كندوها است. اين ايستگاه‌ها توليد ملكه زنبور عسل را در دستور كار داشته و آنها را در اختيار توليدكنندگان قرار مي‌دهد؛ در عين حال، فعالاني كه علاقه‌مند به استفاده از خون جديد براي به‌نژادي هستند يا قصد دارند از ژن‌هاي روز براي توليد ملكه بهره ببرند، بعد از بررسي‌هاي كميته فني دفتر طيور، واردات ملكه يا مواد ژني براي آنها امكان‌پذير خواهد بود. معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه در سال گذشته بيش از ۸۰ هزار تن عسل در كشور توليد شد، گفت: در سال‌هاي گذشته توليد ژل رويال در كندوهاي ايران بسيار ناچيز بود، اما با ورود صندوق به اين عرصه و آموزش بهره‌برداران، اكنون توليد اين محصول به بيش از ۲۰۰ كيلوگرم در سال رسيده است. بنابراين حتي اگر ۱۰ درصد زنبورداران به ازاي هر كندو، يك كيلوگرم ژل رويال به بازار عرضه كنند، ارزش افزوده ايجاد شده با كل عسل توليدي برابري مي‌كند.
آغاز تحول در تغذيه زنبورهاي عسل
 همچنين رييس بخش بهداشت و بيماري‌هاي زنبورعسل موسسه واكسن و سرم‌سازي رازي، از آغاز تحقيقات براي بهره‌گيري از پروبيوتيك‌هاي مفيد در تغذيه زنبورها خبر داد و گفت: در راستاي توسعه مبارزه بيولوژيك با بيماري‌ها و همچنين پيشگيري و كنترل عوارضي كه مي‌تواند بهره‌وري را در صنعت زنبورداري تحت تاثير منفي قرار دهد، شناسايي باكتري‌هاي پروبيوتيك در موسسه رازي در دستور كار قرار داشته و اميد مي‌رود تا سال‌هاي آينده به نتيجه قطعي برسد. مجتبي محرمي، با اشاره به اينكه پروبيوتيك‌ها باكتري‌هاي مفيدي هستند كه مي‌توانند از دستگاه گوارش زنبورعسل، گرده گل و ژل رويال استخراج شوند، افزود: پس از جداسازي، اين باكتري‌ها مي‌توانند به عنوان مكمل غذايي براي زنبورها استفاده شده و از اين طريق بسياري از عوامل بيماري‌زا را مهار كنند. پس از تحقيقات صورت گرفته در اين راستا و مثبت بودن نتايج به دست آمده، مكمل‌هاي حاوي پروبيوتيك تجاري‌سازي شده و در اختيار زنبوردارها قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون