• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3922 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۵ مهر

گامي براي شناخت عميق‌تر آيت‌الله هاشمي

علي شكوهي

بعد از رحلت امام خميني، رهبري انقلاب در پيامي نوشتند كه اين انقلاب بدون نام خميني در هيچ كجاي جهان شناخته شده نيست. شخصا همين اعتقاد را درباره آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دارم كه تاريخ 6دهه كشورمان و مشخصا تاريخ 4دهه جمهوري اسلامي بدون نام هاشمي قابل نگارش نيست.
آيت‌الله هاشمي در متن تمامي حوادث مهم و اصلي 6دهه كشورمان قرار دارد؛ هم در آن دوران كه هنوز نهضت امام خميني آغاز نشده بود و هم در مبارزات سال 42 به بعد روحانيت و در نهايت هنگامي كه حركت مردم در سال 57 نتيجه داد. بعد از انقلاب هم در تمامي دوره‌ها در مراكز تصميم‌گيري نقش اصلي را داشت و حتي در زماني كه كساني سعي در كنارزدن او از ساختار قدرت داشتند، باز هم آيت‌الله هاشمي محور بود و كمتر كسي مي‌توانست شأن و جايگاهش را ناديده بگيرد.
براي شناخت عميق‌تر اين شخصيت و كاركرد او طي زمان، نيازمند بررسي عميق و علمي و دانشگاهي از مواضع و عملكرد او هستيم و نبايد حب و بغض‌ها در اين مسير ما را از بزرگي شخصيت او غافل كند. اين كار اكنون كه او در ميان ما نيست، يك ضرورت است و بيش از همه نفع اين تلاش علمي و سياسي به جامعه و نسل جوان ما باز مي‌گردد تا تاريخ را به شكل واقعي‌تر بشناسند و جعليات عده‌اي را تاريخ درست نپندارند.
قرار است روز يكشنبه 16 مهر از ساعت 13 تا 19 همايش يك‌روزه‌اي باعنوان «آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و هشت سال دفاع مقدس» از سوي «انجمن انديشه و قلم» در تالار قلم كتابخانه ملي برگزار ‌شود. در اين همايش بزرگاني مانند علي‌اكبر ناطق نوري، دكتر محمدجواد ظريف وزير امورخارجه و صاحب‌نظراني مانند دكتر محمد فروزنده، مهندس محسن هاشمي، دكتر حسين علايي، دكتر عليرضا معيري، دكتر فريدون وردي‌نژاد، امير ترابي‌پور و علي شيرعلي‌نيا سخنراني خواهند كرد. اين همايش گامي براي شناخت عميق‌تر ايشان است، اما نبايد به اين حد بسنده كرد بلكه برگزاري همايش‌هاي علمي و انجام تحقيقات وسيع و گذراندن پايان‌نامه و تاليف كتب محققانه درباره ايشان هم بايد در دستور كار قرار بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون