• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3923 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۶ مهر

جديدي و ساعي به دنبال رياست فدراسيون كشتي و تكواندو

دو انتخابات، دو فدراسيون و دو رييس

وحيد جعفري

 

ثبت نام از نامزدهاي حضور در دو انتخابات فدراسيون‌هاي كشتي و تكواندو آغاز شد تا در همين ابتدا اين پرسش مطرح شود كه چه افرادي سكان هدايت دو ورزش مدال‌آور ايران را به دست خواهند گرفت؛ رسول خادم و محمد پولادگر روساي فعلي اين دو رشته يا... ؟!ثبت نام از كانديداهاي رياست فدراسيون كشتي از صبح روز شنبه ١٥ مهرماه آغاز شده و تا ۱۰ روز كاري يعني ٢٦مهرماه ادامه دارد جالب اينكه رسول خادم، رييس كنوني اين فدراسيون در همان ساعات ابتدايي به عنوان نخستين كانديدا ثبت نام كرده است. خادم از ٢٨ مهرماه سال ٩٢ به عنوان سرپرست و سپس از دي‌ماه همين سال با راي مجمع به عنوان رييس اين فدراسيون انتخاب شد. حال بايد ديد در ادامه چه افراد ديگري با ثبت نام در انتخابات پا در عرصه رقابت با خادم در دي‌ماه سال جاري مي‌گذارند، البته نام افراد زيادي مطرح است، همان طور كه در تكواندو و در كنار نام پولادگر اسامي زيادي در ميان است؛ اما خب بايد ديد در نهايت قرعه به نام چه افرادي خواهد افتاد و روساي آينده كشتي و تكواندو چه كساني خواهند بود.
مجمع عمومي فدراسيون تكواندو به منظور انتخاب رييس فدراسيون در سال 96 نيز از ديروز شنبه 15 مهر ماه آغاز و تا 26 مهر 1396 به مدت 10 روز كاري از ساعت 9 تا 15 در محل دبيرخانه فدراسيون ادامه خواهد داشت؛ اما هنوز و برخلاف خادم رييس فدراسيون كشتي، پولادگر رييس فدراسيون تكواندو اقدام به ثبت نام نكرده است.
خادم؛ عملكرد خوب، حمايت
و البته وزارت!
رسول خادم در حالي قدم به انتخابات فدراسيون كشتي مي‌گذارد كه به واسطه سابقه‌اش در دوران قهرماني و البته عملكرد مناسب در دوران چهار ساله رياستش بر كشتي، حمايت اكثريت خانواده كشتي را با خود دارد و بعيد به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي فردي بتواند با او -كه مورد حمايت و احترام روساي هيات‌ها و ساير اعضاي مجمع است- رقابت كند، مگر اينكه اتفاق ويژه‌اي رخ دهد! خادم از زمان بازگشت به اين رشته خدمات شاياني به ورزش ملي ايران ارايه داده تا به واسطه همين موضوع و نتايج خوبي كه كسب كرده است، از او به عنوان موفق‌ترين رييس تاريخ فدراسيون كشتي ايران ياد شود. او چه در قامت مدير تيم‌هاي ملي و چه در جايگاه سرمربي تيم ملي بزرگسالان و رييس فدراسيون كشتي بهترين عملكرد را داشته، به نحوي كه مي‌توان مدعي شد بازگشت و فعاليت او در كشتي به واسطه طرح‌ها و پيشنهاداتي كه براي كشتي جهان داشته، نه كشتي ايران را، بلكه كشتي دنيا را دچار يك تغيير بنيادين و مثبت كرده و براي اثبات اين مدعا همين تك جمله نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي كه گفت «امروز خادم پشت و پناه اتحاديه جهاني است.» كافي است تا اهميت حضور او در كشتي را متوجه شويم و يك‌بار ديگر به جايگاه او در هيات رييسه اتحاديه جهاني كه بعد از سال‌ها كسب شد، بباليم.
خادم همواره گفته است تا زماني كه امكانش باشد و بگذارند در ورزش نخست ايران خواهد ماند و فعاليت خواهد كرد و هر زمان احساس كند كه اين بستر مهيا نيست خواهد رفت و حالا كه ثبت نام از نامزدهاي پست رياست فدراسيون كشتي مطرح شده، اين پرسش نيز به وجود آمده كه شرايط به نحوي باقي خواهد ماند كه قهرمان اسبق جهان و المپيك همچنان به فعاليت در ورزش ملي ايران ادامه دهد يا نه؟ تجربه نشان داده كه خادم در گذشته نيز زماني كه احساس كرده شرايط مناسب نيست رفته است، چه زماني كه بعد از خداحافظي از دنياي قهرماني مدير تيم‌هاي ملي شد و چه وقتي كه حضور مجدد خود در شوراي شهر را مناسب نديد. به هر حال او همچنان يكي از اخلاق‌مدارترين و موفق‌ترين قهرمانان ملي ايران است كه در هر حوزه‌اي ورود كرده، نام نيك از خود بر جاي گذاشته، به نحوي كه شاهد بوديم حتي بيژن زنگنه، وزير پيشنهادي نفت، حسن روحاني رييس‌جمهور منتخب به مجلس، در زمان سخنراني خود براي كسب راي اعتماد از نمايندگان به رسول خادم و درسي كه در دوران قهرماني‌اش به زنگنه داده، اشاره و از او به عنوان يك پهلوان ياد كرد.
خادم در همان ساعات ابتداي شروع ثبت‌نام نامزدها، در انتخابات ثبت نام كرد و اين حركت او يك پيام روشن دارد و آن اينكه رسول خادم هنوز كارهاي تمام نشده زيادي در فدراسيون كشتي دارد و همچنان با برنامه‌هاي خود براي رسيدن به هدفش در اين رشته پيش خواهد رفت، پس هنوز زمان آن فرا نرسيده كه مدعيان ديگر وارد گود شوند، البته خب احتمال اينكه رقبا و مخالفان او براي تحت فشار قرار دادن رسول، مهره يا مهره‌هاي خود را راهي ميدان كنند، كم نيست، ضمن اينكه در شرايط اكنون و بعد از نتايجي كه كشتي آزاد در رقابت‌هاي جهاني فرانسه كسب كرد، فدراسيون كشتي با وزارت ورزش و معاونان اين مجموعه زاويه پيدا كرده و شايد مديران ورزش هم بدشان نيايد خادم كشتي در اين رشته نباشد! بحث تعليق فدراسيون كشتي از سوي اتحاديه جهاني به دليل ايراداتي كه به اساسنامه گرفته مي‌شود نيز يكي ديگر از مباحثي است كه مخالفان رسول خادم همواره سعي كرده‌اند با بهره‌گيري از آن رابطه وزارت و فدراسيون را در اصطلاح شكرآب كنند. باري، بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه احتمال حضور عباس جديدي در اين شرايط در انتخابات فدراسيون كشتي كم نيست. جديدي در دور قبل نيز در انتخابات ثبت نام كرد؛ اما از آنجايي كه شركت در انتخابات رياست فدراسيون‌هاي ورزشي براي اعضاي شوراي شهر ممنوع شد، نتوانست همچون هادي ساعي كه او نيز قصد حضور در انتخابات تكواندو را داشت، در صحنه رقابت باقي بماند و احتمال اينكه اين دو قهرمان اسبق جهان در اين مقطع كه ديگر عضو شوراي شهر نيستند، در انتخابات دو فدراسيون كشتي و تكواندو وارد گود شوند، بسيار است.
عباس جديدي به دليل عملكرد رسول خادم و حمايتي كه خانواده كشتي از او دارند، نمي‌تواند در شرايط معمول رقيبي جدي براي حريف سابق خود باشد، مگر اينكه شيطنت‌هايي صورت بگيرد كه با توجه به آنچه در بالا آمده بعيد نيست؛ اما در مقابل هادي ساعي در صورتي كه بتواند جواز حضور در انتخابات را كسب كند، مي‌تواند رقيبي خطرناك براي رييس كهنه‌كار فدراسيون تكواندو يعني محمد پولادگر باشد.
پولادگر ضعيف‌تر از هميشه؛ اما مورد حمايت وزارت
پولادگر به دليل نتايج نه چندان مناسبي كه تكواندو در چند وقت اخير كسب كرده و البته اختلافات فراواني كه با خانواده اين رشته دارد، ديگر آن محبوبيت سابق را نداشته و در بسياري از موارد حتي از جانب نزديك‌ترين ياران خود نيز مورد نقد و انتقاد قرار گرفته است. انتقادپذير نبودن و توجه نداشتن به پيشنهادات و نظرات، بزرگ‌ترين ايرادي است كه منتقدان پولادگر به او نسبت مي‌دهند تا رييس مقتدر سال‌هاي دور تكواندو به واسطه همين موضوع ديگر نفوذ و قدرت اخير را نداشته و در ضعيف‌ترين موقعيت خود در تمام اين سال‌ها قرار گيرد؛ اما خب نبايد فراموش كرد كه پولادگر حمايت وزارت ورزش را پشت خود مي‌بيند و نه تنها معاونان وزارت ورزش، بلكه خود وزير هم با پولادگر آشناست، به نحوي كه پولادگر در مقطعي كه سلطاني‌فر نياز به راي نمايندگان براي وزير شدن داشت، با او راهي مجلس شد. پولادگر از سال ۱۳۷۹ تاكنون رييس فدراسيون تكواندو ايران است. او تكواندو را از سال ۱۳۵۸ نزد شهيد قورچاني در اصفهان آغاز كرد. او دان هفت تكواندو را از فدراسيون جهاني داشته و در پرونده‌اش داور و مربي بين‌المللي درج شده است. سال 73 حكم دبيري فدراسيون براي پولادگر صادر شد و دو سال بعد به نايب‌رييسي رسيد و سال 79 هم به رياست. منتقدان پولادگر بر اين باورند اين رشته به نيروي جوان و خلاق نياز دارد تا يك‌بار ديگر به روزهاي خوب خود بازگردد. آنها مي‌گويند عمر مديريت يك فرد مگر چقدر است و يك رييس چه اندازه كارايي و خلاقيت براي موفقيت در پست خود مي‌تواند داشته باشد؟! با توجه به اين موضوع بايد منتظر ماند و ديد كه در ادامه چه افرادي سكان هدايت دو ورزش مدال‌آور ايران را به دست خواهند گرفت؛ رسول خادم و محمد پولادگر روساي فعلي اين دو رشته يا... ؟!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون