• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3924 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۷ مهر

رونق مسكن نيازمند 15 هزار ميليارد تومان منابع مالي است

يك كارشناس مسكن معتقد است: با تزريق 15 هزار ميليارد تومان نقدينگي از محل آورده سپرده‌گذاران و تسهيلات بانكي شاهد تحولات بزرگي در حوزه ساخت‌وساز و رونق مسكن در كشور خواهيم بود.
به گزارش ايرنا، عباس شوكتي گفت: آمارها نشان مي‌دهد كه تاكنون بيش از 260 هزار نفر در صندوق پس‌انداز خانه يكم در بانك مسكن سپرده‌گذاري كرده‌اند و هر 6 ماه يك بار ذخيره سپرده آنان دو برابر مي‌شود. اين كارشناس مسكن اظهار داشت: در صورتي كه اين منابع مالي در حوزه معاملات مسكن به تدريج هزينه شود شاهد رونق و افزايش معاملات مسكن در سطح كشور خواهيم بود.
وي با اشاره به پيشنهادهاي وزارت راه و شهرسازي براي افزايش زمان بازپرداخت تسهيلات بانكي و كاهش دوره انتظار براي دريافت تسهيلات بانكي براي سپرده‌گذاران خانه يكمي گفت: هرچند اين دو پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي در دست بررسي قرار دارد اما با اجرايي شدن آن بخشي از متقاضيان با دريافت تسهيلات خود پيش از موعد مقرر وارد بازار مي‌شوند و اين مساله در رونق بازار مسكن و افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش بسيار تاثيرگذار خواهد بود.
به گزارش ايرنا، آمارهاي بانك مركزي حاكي از روند افزايش معاملات مسكن در كشور است به طوري كه تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در شهريورماه سال 1396 به 15 هزار و 500 واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/9 درصد افزايش نشان مي‌دهد. بررسي توزيع تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده به تفكيك عمر بنا در شهريورماه سال 1396 حاكي از آن است كه واحدهاي تا 5 سال ساخت با سهم 5/47 درصد بيشترين سهم از واحدهاي مسكوني معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.
اين سهم در مقايسه با شهريورماه سال قبل 9/3 واحد درصد كاهش يافته و در مقابل به سهم واحدهاي با قدمت 6 تا 10 سال و بيش از 15 سال افزوده شده است. توزيع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در شهريور حاكي از آن است كه از ميان مناطق 22گانه شهر تهران منطقه 5 با سهم 9/16 درصدي از كل معاملات، بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه‌نامه را به خود اختصاص داده است؛ همچنين مناطق 4 و 2 به ترتيب با سهم‌هاي 9/10 و 9/9 درصدي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.
در مجموع 6/73 درصد از كل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه شهر (به ترتيب فراواني شامل مناطق5، 4، 2، 8، 14، 7، 10، 1، 3 و 15) بوده و 12 منطقه باقي مانده 4/26 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. در شهريورماه ميانگين قيمت يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران 6/47 ميليون ريال بود كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب 9/1 و 7/9 درصد افزايش را نشان مي‌دهد. بيشترين رشد ميانگين قيمت در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 5 معادل 5/12 درصد و بيشترين ميزان كاهش به منطقه 22 معادل 4/0 درصد تعلق دارد. در ميان مناطق 22 گانه شهرداري تهران بيشترين ميانگين قيمت يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده معادل 4/100 ميليون ريال به منطقه يك و كمترين آن با 8/22 ميليون ريال به منطقه 18 تعلق داشته است كه نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب 3/10 درصد و 8/7 درصد افزايش را نشان مي‌دهند.
در شش ماه نخست امسال تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به 2/85 هزار واحد رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل افزايش 8/2 درصدي نشان مي‌دهد. در اين مدت متوسط قيمت يك مترمربع بناي واحد مسكوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي در شهر تهران 8/45 ميليون ريال بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/6 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون