• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3924 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۷ مهر

ماجراجويي امريكا در قالب «راهبرد جديد در قبال ايران»

جان بولتون كه شهرتش را مديون هيستري ضد ايراني‌اش است، طي سخناني در 8 فوريه، مدعي شد كه «تعيين سپاه به عنوان يك گروه تروريستي سالم‌ترين راه براي نابودي برجام است، چرا كه در اين صورت ايران از برجام خارج خواهد شد و اين بهترين اتفاق ممكن خواهد بود.» با اين حال روزنامه واشنگتن‌پست در 8 فوريه اطلاع داد كه مقامات دفاعي و اطلاعاتي امريكا به كاخ سفيد هشدار داده‌اند كه پيشنهاد تعيين سپاه به عنوان يك گروه تروريستي خارجي مي‌تواند نيروهاي امريكايي در عراق و جنگ بر عليه داعش را به مخاطره بيندازد. به نوشته اين روزنامه اين نگراني‌ها طي آن روزها مطرح و مورد بحث بوده است.
صدور يك فرمان اجرايي عليه سپاه حتي در امريكا نيز مبنايي قانوني ندارد و سوءاستفاده‌اي بي‌سابقه از دو قانون (مورخ 1965و 1996) و يك فرمان اجراي مورخ سپتامبر 2001 است كه براي برخورد با گروه‌هاي تروريستي خارجي وضع شده و ارتباطي به اعمال تحريم عليه نهادهاي دولتي ندارند. سپاه پاسداران نه يك بازيگر غيردولتي بلكه بخش عمده‌اي از نيروهاي دفاعي ايران است كه بيش از 100 هزار كادر و وظيفه در اختيار دارد و نيز داراي نيروي هوايي و زميني و دريايي است.
چنين اقدامي در ارتباط با سپاه مي‌تواند آثار بسيار سويي از جمله وارد كردن عامل تنش‌زاي جديدي در معادلات موجود در منطقه پرآشوب خاورميانه، دشوارتر كردن مبارزه با افراط‌گرايي و تروريسم ملهم از افكار تكفيري و وهابي و نيز به خطر انداختن برجام داشته باشد. از طرفي، طبعا در قبال چنين اقدامي ايران بيكار نخواهد نشست و طيفي از اقدامات را مورد بررسي قرار خواهد داد. اعلام متقابل ارتش امريكا و اسراييل و سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا و اسراييل به عنوان سازمان‌هاي تروريستي مي‌تواند يكي ازاين اقدامات باشد. به‌علاوه، يكي از نگراني‌هاي وزارت دفاع امريكا اين است كه در اثر گروه تروريستي خواندن سپاه تماس‌هاي غيرمستقيمي كه بين آنها و سپاه و نيز نيروهاي حشدالشعبي در عراق وجود دارد، دچار مشكل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون