• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3928 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر

دكتر بانك در شوراي معاونين و مديران سازمان منطقه آزاد انزلي:

ارايه الگوي مناسب توسعه مهم‌ترين هدف مناطق آزاد

دكتر مرتضي بانك در جلسه شوراي معاونين و مديران منطقه آزاد انزلي با قدرداني از زحمات و خدمات بسيار دكتر تركان اظهار اميدواري كرد كه در مسووليت جديد در شستا اين خدمات ادامه يابد و گفت: ما بايد بتوانيم مسيري كه ايجاد و طي شده را ادامه داده و با همكاري يكديگر به برخي بخش‌هاي ديگر بيشتر توجه كنيم.
ارايه الگوي مناسب توسعه مهم‌ترين هدف مناطق آزاد
وي با بيان اينكه مهم‌ترين هدف مناطق آزاد ايجاد يك الگوي مناسب توسعه اقتصادي در جهت اهداف بلند اقتصادي كشور است افزود: با توجه به امكانات و شرايط مناطق آزاد بخش مهمي از اين اهداف در حال شكل‌گيري و تحقق است و براي دستيابي به همه اهداف بايد تلاش‌هاي بيشتري انجام دهيم. دكتر بانك اضافه كرد: براساس الگويي كه براي مناطق آزاد ايران تعريف شده، اين مناطق بايد هزينه احداث زيرساخت‌هاي خود را از محل درآمدهاي داخلي تامين نمايند و اين در حالي است كه اين مهم در مناطق آزاد ساير كشورها از سوي دولت‌ها انجام مي‌شود. مشاور رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: اين امر خود يك امتياز براي مناطق آزاد به وجود آورده كه ظرفيت‌سازي جديدي را در اقتصاد مناطق ايجاد مي‌كند و اين الگوي متفاوتي است، اگرچه سرعت انجام پروژه‌ها را به تاخير مي‌اندازد اما اينكه از منبع خاص بيروني منابع مالي ايجاد زيرساخت تامين نشده بلكه از ابتكارات خود مديران مناطق، زيرساخت‌هاي لازم را ايجاد كرده‌اند كار با ارزشي محسوب مي‌شود. دبير شواري‌عالي مناطق آزاد اظهار اميدواري كرد با جديتي كه در ميان مديران مناطق آزاد وجود دارد براي پيشبرد بيش از پيش برنامه‌ها تلاش بيشتري صورت گيرد و افزود: خوشبختانه در بازديد كوتاهي كه از منطقه آزاد انزلي داشتم دستاوردهاي بسيار ارزشمندي به نتيجه رسيده كه در جهت توسعه اقتصادي كشور كارهاي اساسي مهمي در اين منطقه انجام شده، كه اين مايه افتخار است.
ويژگي متمايز منطقه آزاد انزلي تنوع زنجيره‌هاي
حمل‌و نقلي
دكتر مرتضي بانك اظهار داشت: لازم است به ويژگي مهم منطقه آزاد انزلي اشاره كنيم كه يكي از مناطق منحصر به فرد كشور در زمينه ترانزيتي و حمل و نقل است كه در زمينه راه آهن، اتوبان، فرودگاه از زيرساخت‌هاي مناسبي بهره مي‌برد، و در آينده نزديك نيز راه‌آهن سراسري به اين منطقه متصل خواهد شد و با سرمايه‌گذاري مختصر وزارت راه ان‌شاءالله راه‌آهن به مجتمع بندري كاسپين خواهد رسيد تا زنجيره شبكه حمل و نقل منطقه آزاد انزلي تكميل شود. وي تلاش‌هايي كه در جهت ايجاد اسكله‌ها و پسكرانه‌هاي آن در منطقه آزاد انزلي انجام شده را كار بسيار بااهميتي ارزيابي كرد و افزود: اين عمل پيام بسيار مهمي دارد كه ما مي‌توانيم با ايجاد يك سري امكانات و ظرفيت‌ها، زمينه جذب سرمايه‌گذار در جهت توسعه اقتصاد ملي را فراهم آوريم. دبير شواريعالي مناطق آزاد اعلام كرد: خوشبختانه با پيگيري‌ها و تلاش‌هاي صورت گرفته، بخش زيادي از برنامه‌هايي كه جهت ساخت اسكله‌ها بايد انجام مي‌شده، به اتمام رسيده و اميدواريم در آينده نه چندان دور زيرساخت اصلي كه پس كرانه‌ها، موج‌شكن‌ها، اسكله‌ها است نهايي شود، و برداشت بنده اين است كه ان‌شاءالله اجراي موج‌شكن‌ها تا پايان سال به اتمام خواهد رسيد.
توسعه زيرساخت‌ها و تعداد گردشگران ورودي
دكتر مرتضي بانك در خصوص ايجاد اسكله مارينا گفت: اضافه كردن فعاليت‌هاي مردمي، تفريحي به فعاليت‌هاي اقتصادي منطقه نه‌تنها زنجيره اقدامات و طرح‌هاي منطقه را تكميل مي‌كند بلكه يك اقدام ضروري و لازم در حوزه گردشگري درياي خزر است. وي در رابطه با ايجاد جاذبه‌هاي گردشگري در اين منطقه متذكر شد كه جذب گردشگري خارجي و داخلي از محورهاي مهم اهداف مناطق آزاد است و خوشحالم كه طي شش ماه افزون بر 5/3 ميليون گردشگر از اين منطقه بازديد كرده‌اند و اين كار ارزشمندي است و اين درحالي است كه در سال ۹۵ تعداد گردشگران ورودي به مناطق آزاد كشور بالغ بر ۱۱ ميليون نفر بود.
گسترش ارتباط با مردم و فعاليت‌هاي فرهنگي جدي گرفته شود
مشاور رييس‌جمهور با بيان اينكه ارتباط مناسبي ميان مردم و فعاليت‌هاي منطقه‌اي با فعاليت توسعه‌اي در منطقه ايجاد مي‌شود، كه اين كار خوبي است، اضافه كرد: فعاليت‌هاي فرهنگي را بايد جدي گرفت چراكه براي توسعه و رسيدن به اهداف بايد در دستور كار باشد كه خوشبختانه وجود دارد و توسعه ارتباط با مردم، ايجاد امكانات لازم، امكانات آموزشي،علمي، ورزشي، تفريحي و... در كنار رفع نگراني‌هاي مردم در زمينه اشتغال، از جمله اين برنامه‌ها است كه بايد مورد توجه قرار گيرد تا ارتباط سازمان‌هاي مناطق آزاد را با مردم و جوامع محلي پيراموني تقويت گردد. وي اجراي مديريت هزينه كرد در مناطق آزاد را نكته بسيار مهمي اعلام كرد و افزود: در تمامي مناطق آزاد در حدود ۷۵ درصد درآمدها صرف پروژه‌هاي عمراني- زيرساختي شده و كمتر از ۲۵ درصد در بخش جاري مصرف شده، رسيدن به اين رقم و درصد، الگوي بسيار خوبي در سطح كشور است كه در قالب تمامي برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور پيگيري شده بود اما به اين ميزان محقق نشده و اين در حالي است كه با مديريت صحيح اين مهم در مناطق آزاد تحقق يافته است.
اقتصاد مقاومتي سرلوحه برنامه مناطق آزاد
دكتر مرتضي بانك با بيان اينكه در حوزه اقتصاد مقاومتي كارهاي ارزشمندي در سطح مناطق آزاد و منطقه آزاد انزلي صورت گرفته است گفت: صادرات چه به صورت صادرات محصولات توليدي مناطق و صادرات كشور از مسير مناطق، يكي از هدف‌هاي اصلي مناطق آزاد بوده كه اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شده كه با جديت بيشتري ادامه خواهد يافت. پيش بيني مي‌شود تا پايان سال صادرات از طريق مناطق آزاد به يك ميليارد دلار افزايش يابد و اين در حالي است كه سهم منطقه آزاد انزلي ۳۹۰ ميليون دلار اعلام شده، موضوعي كه ارزشمند بوده و بايد به آن افتخار كرد. اينكه اين منطقه در جهت اهداف كلان كشور و مقام معظم رهبري نقش عمده‌اي ايفا كرده قابل توجه است. وي اضافه كرد: بهترين سازوكار براي افزايش ميزان صادرات، بستر‌سازي است كه از طريق تكميل زيرساخت‌هاي لازم كه بايد با جديت بيشتري پيگيري شود قابل حصول است. مشاور رييس‌جمهور اضافه كرد: در اقتصاد مقاومتي علاوه بر شاخص‌هاي صادراتي، شاخص سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي نيز حائز اهميت است، در مناطق آزاد ايران در سال ۹۵ رقم ۱۶ هزار ميليارد تومان توسط بخش خصوصي ايران سرمايه‌گذاري شده و اين درحالي است كه سرمايه‌گذاران خارجي ۳ ميليارد و ۳۷۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري كرده‌اند. وي با اشاره به اينكه در اين منطقه به صنعت توجه خاصي شده و شاهد فعال‌سازي ۵۵ واحد توليدي راكد هستيم كه در مدار توليد قرار گرفته‌اند و حدود ۳۰ واحد ديگر نيز در حال طي كردن مراحل فعال‌سازي هستند، و تاكنون بالغ بر ۹ هزار شغل در اين منطقه ايجاد شده كه اين همه بسيار ارزشمند است افزود: در خصوص صادر‌كننده نمونه پوشاك كه موفق به اشتغالزايي براي ۱۴۰۰ نفر شده، به عنوان يكي از صادركنندگان موفق منطقه كه محصولات آن مصرف داخلي نيز دارد، بايد گفت ابتكاري كه اين سرمايه‌گذار انجام داده يك الگوي بين‌المللي است كه مي‌تواند با نمونه‌هاي خارجي رقابت نمايد، چنين الگوهايي بايد تشويق شده و مورد حمايت قرار گيرند. اينكه سرمايه‌گذار خارجي جذب شده و آمادگي دارد در بخش‌هاي مختلف منطقه سرمايه‌گذاري كند نشانگر اين واقعيت است كه بستر لازم براي فعاليت سرمايه‌گذاران خارجي از سوي سازمان منطقه آزاد انزلي فراهم شده است.
اطلاع‌رساني راهكار رسيدن به نقطه مشترك در همكاري با ساير نهادها
دبير شوراي عالي مناطق آزاد كشور با تصريح بر اينكه جدايي و تفاوتي ميان مناطق آزاد و دستگاه‌هاي دولتي وجود ندارد، افزود: ميان مناطق و مجموعه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌هاي اجرايي كشور يگانگي و وحدت و انسجام وجود دارد؛ آنچه در مناطق محقق مي‌شود حاصل برنامه‌ها، كارها و مشاوره‌هايي است كه در شوراي عالي مناطق با حضور وزرا صورت مي‌گيرد. مشاور رييس‌جمهور تاكيد كرد: هيچ تفاوتي در كار و وظايف خود و ديگر دستگاه‌هاي دولتي و اجرايي قايل نيستيم. در عين حال بايد بر اجراي قانون تاكيد كرد، مجموعه قوانين و مقررات مناطق آزاد كه از سوي كارشناسان تهيه و نمايندگان محترم مجلس تصويب شده، مويد اين مهم است كه مناطق آزاد براي تحقق اهداف خود داراي دو بازو و بال براي پرواز هستند، قانون مناطق آزاد و شوراي عالي مناطق. دكتر مرتضي بانك با بيان اينكه دست مديران دستگاه‌هاي اجرايي را در دست مي‌گيريم و براين باوريم كه همه وزرا  و دستگاه‌هاي دولتي مي‌توانند به توسعه مناطق و كشور ياري رسانند اضافه كرد: بهره‌گيري امكانات موجود ناشي از قانون و ظرفيت‌هاي همكاري با نهادهاي دولتي را بايد بيشتر مورد توجه قرار دهيم و در صورت وجود ابهامات، از طريق مذاكره، تفاهم و مبادله اطلاعات قابل رفع است. بايد بپذيريم كه همه مسوولان دلسوز برنامه‌هاي توسعه اقتصادي كشور هستند و اين عدم اطلاع‌رساني باعث وجود ابهام مي‌شود كه بايد مورد توجه قرار گيرد به حدي كه اگر اطلاعات كامل به مسوولان كشور ارايه گردد هيچ‌وقت خللي در روند همكاري با مناطق ايجاد نمي‌شود. وي افزود: مبادله اطلاعات به موقع و توجيه فعاليت‌ها و برنامه‌ها يكي از وظايف اصلي مناطق آزاد است و مديران مناطق بايد ارتباطات قوي با همكاران خود در سطح استان و كشور برقرار نمايند و فعاليت‌هاي خود را در زمينه رسيدن به فهم مشترك به مديران دستگاه‌هاي استاني توضيح داده و توجيه نمايند. دبير شوراي عالي مناطق آزاد با بيان اينكه موفقيت‌هاي به دست آمده و زير ساخت‌هاي ايجاد شده در مناطق آزاد منجمله منطقه آزاد انزلي را بايد در همين راستا تفسير كرد، گفت: بطور مثال اقدامات صورت گرفته در مجتمع بندري كاسپين كه در جهت تقويت اقتصاد ملي است و مرتبط به طرح‌هاي وزارت راه و ساير وزارتخانه است و بر همين اساس مناطق آزاد كشور ابايي از گسترش ارتباطات و ارايه اطلاعات دقيق از عملكرد و برنامه‌ها به ساير نهادها براي رسيدن به همراهي مشترك ندارند.
برنامه جامع اطلاع‌رساني تدوين مي‌شود
وي اضافه كرد: بايد براي اطلاع‌رساني عملكرد و فرصت‌هاي مناطق آزاد برنامه جامعي تدوين و اجرا نمود. مردم نبايد صرفا از عملكرد حوزه گردشگري مناطق مطلع شوند بلكه بايد ديگر فعاليت‌هاي مناطق نيز براي مردم معرفي شود تا نقشي كه مناطق آزاد در اقتصاد منطقه‌اي و ملي ايفا مي‌كنند معلوم شود. دكتر بانك با اشاره به اينكه گسترش شركت‌هاي دانش بنيان جزو برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي است كه حركت‌هاي خوبي در اين مسير انجام شده كه با شاخص‌هاي تعيين شده براي مناطق قرابت دارد ولي بايد تلاش كنيم تا از برنامه پيشي بگيريم، افزود: خيلي خوشحال هستم علاوه بر فعاليت‌هاي زيرساختي فعاليت‌هاي مهم گردشگري تفريحي در منطقه آزاد انزلي انجام شده و امكانات بسيار خوبي براي مردم ايجاد شده كه طرح‌هاي توسعه‌اي آن را نيز حمايت مي‌كنيم و اميدوارم كه به سمتي حركت كنيم تا بهره بيشتري از خدمات و امكانات مناطق عايد مردم عزيز گردد.
موفقيت منطقه آزاد انزلي به نام مهندس مسرور ماندگار مي‌ماند
دبير شوراي عالي مناطق آزاد خطاب به اعضاي شوراي معاونين و مديران منطقه آزاد انزلي گفت: از آقاي مسرور تشكر مي‌كنم، اگر برخي مناطق آزاد كشور به نام مديرعامل آن هنوز شناخته مي‌شود، اين موضوع در منطقه آزاد انزلي به نام آقاي مسرور است و اميددارم كه با ادامه فعاليت ايشان اين مهم تثبيت شود، چراكه همه فعالين اقتصادي منطقه از عملكرد خوب آقاي مسرور راضي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون