• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3935 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر

غلامي و اردكانيان به مجلس معرفي شدند

اقبال فراكسيون‌ها به وزراي پيشنهادي

زينب صفري

عاقبت وزراي پيشنهادي دو وزارتخانه پرحرف و حديث علوم و نيرو بعد از نزديك به دو ماه از آغاز به كار كابينه دوازدهم معرفي شدند. منصور غلامي و رضا اردكانيان اگر راي نمايندگان مجلس يارشان باشد قرار است سكاندار دو وزارتخانه علوم و نيرو باشند. از ميان اين دو وزارتخانه وزارت علوم روزهاي پرحاشيه‌تري را مي‌گذراند. چه از نظر ديركرد رييس‌جمهور در معرفي وزير علوم به همراه كابينه دوازدهم كه با اعتراض چندباره نمايندگان همراه بود و به قول علي مطهري در اين مورد رييس‌جمهور مرتكب تخلف شده است؛ و چه از لحاظ فرآيند معرفي گزينه نهايي وزارت علوم به مجلس كه برخلاف پيش‌بيني‌هايي كه مي‌گفت روحاني با مجلس دهم مشكلي در معرفي وزير علوم دلخواه بدنه راي‌اش نخواهد داشت اما غلامي در فرآيندي عجيب يازدهمين گزينه مورد نظر او از آب درآمد و چه از لحاظ رضايت بدنه راي روحاني و دانشجويان و اساتيد دانشگاه كه فضايي دو گانه هم مثبت و هم منفي عليه او در فضاي مجازي ايجاد شده است، ايام پرچالش‌تري را تجربه مي‌كند. اين البته وضع غريبي براي حسن روحاني نيست. چه آنكه او در جريان معرفي وزير علوم در دولت يازدهم هم مشابه اين روزها را تجربه كرده بود. آن زمان هم روحاني با معرفي گزينه‌هاي مختلف در نهايت به رضا فرجي دانا رسيد و مجلس نهم چند ماه از كار نگذشته او را استيضاح كرد تا نهايت پس از طي دوران سرپرستي محمدعلي نجفي بالاخره فرهادي وزير علوم دولت يازدهم باشد. گزينه‌اي كه نتوانست رضايت بدنه راي روحاني را به خودش جلب كند. اما براي وزير پيشنهادي نيرو اوضاع از اين حيث ساده‌تر است. سرنوشت وزير اين وزارتخانه با موضوع «آب» پيوند خورده است. هماني كه اگرچه حبيب‌الله بيطرف را آن‌سوي سد خود نگه داشت اما براي اردكانيان به واسطه تخصص و تجربه‌اش نقطه قوت محسوب مي‌شود.
فضايي كه عليه وزير علوم شكل گرفته
حالا هر چند كار براي اردكانيان در سكوت خبري مي‌گذرد اما از دو روز قبل از اعلام رسمي نام غلامي به عنوان وزير پيشنهادي علوم فضاسازي‌هاي مثبت و منفي عليه او آغاز شده است. در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي مانند توييتر اين فضا بيشتر منفي است. تعدادي از كاربران توييتر با هشتگ «دانشگاه تنهاست» به اين انتخاب روحاني اعتراض كرده‌اند. همزمان خبر اعتراض 500 فعال نشريات دانشجويي به معرفي غلامي منتشر شده است. برخي از فعالان دانشجويي دانشگاه بوعلي همدان (دانشگاهي كه غلامي رييس آن است) هم اعلام كرده‌اند كه او به نشريات و تشكل‌هاي دانشجويي اصلاح‌طلب مجوز فعاليت نداده و از آنها حمايت نكرده است. در مجموع «صادر نشدن مجوز يك تشكل دانشجويي اصلاح‌طلب»، «حمايت نكردن از فعاليت‌هاي دانشجويي» و «انتصاب يك فرد نزديك به جبهه پايداري به عنوان معاون فرهنگي» مهم‌ترين انتقادات به مديريت غلامي در دانشگاه همدان در سه سال گذشته است. در ادامه اين انتقادات روزنامه اعتماد نيز به دليل انجام مصاحبه با غلامي و انتشار مواضع وي مورد نقد قرار گرفت.اما محمود صادقي كه هم از نمايندگان عضو فراكسيون اميد است و هم دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌هاست گفته است منصور غلامي، «ايده‌آل» نيست، اما «به دليل بن‌بست» ايجاد شده، معرفي او به عنوان وزير پيشنهادي «مي‌تواند راهگشا باشد». صادقي البته به همراه فاطمه سعيدي و جلال ميرزايي ديگر اعضاي فراكسيون اميد جلسه‌اي را هم در دفتر محمدرضا عارف با غلامي برگزار كرده‌اند كه در اين جلسه غلامي به خيلي از انتقادها پاسخ داده است. بر اساس محتواي همين ديدار است كه صادقي به انصاف‌نيوز گفته است غلامي «از جمله نيروهاي اصيل آموزش ‌عالي، با تجربه بالا و همچنين با جوهره اصلاح‌طلبي است». به گفته صادقي، «محدوديت‌ها» در دولت روحاني نسبت به دولت اصلاحات «بيشتر شده» و به همين دليل عملكرد غلامي و برخي از ديگر روساي دانشگاه‌ها نسبت به دوره اصلاحات تغيير كرده است. صادقي اين را هم گفته كه
« سالخوردگي غلامي هم در انتقاداتي كه از او مي‌شود بي‌تاثير نيست. به هر حال به گفته صادقي، در اين جلسه غلامي اتهام حمايت نكردن از نشريات دانشجويي را رد و عنوان كرده كه بخش حقوقي دانشگاه در برابر برخوردهاي «نهادهايي خارج از دانشگاه» از دانشجويان حمايت كرده است.
وزراي پيشنهادي چه سابقه‌اي دارند؟
منصور غلامي متولد سال 1332 در شهر همدان و از بنيانگذاران انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در سال 66 است. او از سال 76 تا 83 يعني در كل دوره اصلاحات رياست دانشگاه بوعلي همدان را بر عهده داشت. دوره‌اي كه سخنراني‌هاي آتشين از سخنراني چهره‌اي مانند هاشم آغاجري تا سعيد امامي در شهر همدان خبرساز شده بود. او از سال 93 هم مجددا رياست دانشگاه بوعلي را بر عهده دارد.
اما رضا اردكانيان بيش از هر چيز به خاطر سوابقش در حوزه آب معروف است. او مدير موسس انستيتو دانشگاه سازمان ملل در زمينه مديريت بهم پيوسته منابع زيست‌محيطي (آب، خاك و پسماند) با نام UNU-FLORES و استاد تمام منتخب دانشگاه فني درسدن آلمان است. اردكانيان هماهنگ‌كننده كارگروه برنامه‌ريزي و سازماندهي دهه جديد بين‌المللي آب (۲۰2۸–۲۰1۸)، مصوب مجمع عمومي سازمان ملل متحد هم هست. او دكتراي مديريت منابع آب از دانشگاه مك مستر كانادا (۱۳۷۶) دارد و متولد سال 37 در شهر يزد است.
دشواري پيش روي هر دو وزير
اما گذشته از سوابق هر دو گزينه معرفي شده، به نظر مي‌رسد هيچ كدام راه دشواري تا وزارتخانه‌هاي خود نداشته باشند. غلامي فعلا در اظهارنظر‌هاي اوليه از سوي نمايندگان مجلس با استقبال نمايندگان فراكسيون اميد روبه‌رو شده است اما هنوز معلوم نيست كار براي اردكانيان به همان سادگي پيش برود. در واقع روحاني بعد از عدم راي اعتماد مجلس به بيطرف، يك يزدي ديگر را براي اين وزارتخانه معرفي كرده است. اگرچه سوابق اردكانيان مي‌تواند به كمك او بيايد اما شايد فراكسيون مناطق زاگرس‌نشين نتوانند به راحتي از كنار يزدي بودن او عبور كنند. در دعواي تازه بر سر آب كه مناطق مركزي ايران را بيشتر از همه درگير خودش كرده است، يزدي‌ها متهم به انتقال آب به شهرشان از اصفهان و خوزستان و خشك شدن اين مناطق هستند. اگر قرار باشد موضوع بيطرف دوباره تكرار نشود او بايد خيال نمايندگان را از بابت سياست‌هايش در قبال آب راحت كند. امري كه به نظر اردكانيان در آن تواناست.
فراكسيون‌هاي سياسي چه نظري دارند؟
اگرچه هنوز فراكسيون‌هاي سياسي مجلس تمايلي به اعلام موضع خودشان درقبال دو وزير پيشنهادي ندارند اما ظاهرا فراكسيون اميد نگاه مثبتي به هر دو وزير دارد و در دو فراكسيون ديگر هم مخالفت جدي نسبت به آنها وجود ندارد. در اين ميان جعفرزاده ايمن آبادي نايب‌رييس فراكسيون مستقلان با بيان اينكه سوابق اردكانيان مانع از تكرار مساله راي اعتماد به بيطرف خواهد شد به «اعتماد» مي‌گويد: ‌فراكسيون مستقلين هنوز هيچ جمع‌بندي درباره اين دو گزينه ندارد. قرار است صبح چهارشنبه هر دو نفر در فراكسيون مستقلين حاضر شوند و بعد از آن فراكسيون درباره آنها رايگيري خواهد كرد. حاجي بابايي رييس فراكسيون اصولگرايان هم اگرچه ترجيح مي‌دهد ديدگاهش را با صراحت درباره دو وزير پيشنهادي نگويد اما به «اعتماد» مي‌گويد امروز بعدازظهر فراكسيون اصولگرايان با غلامي جلسه خواهد داشت. اردكانيان هم صبح سه‌شنبه به اين فراكسيون مي‌آيد تا از سوابق و برنامه‌هاي خودش بگويد و به سوالات نمايندگان پاسخ دهد. اما در اين ميان جلال ميرزايي عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد در گفت‌وگو با «اعتماد» با اطمينان بيشتري سخن مي‌گويد. او معتقد است كه هر دو گزينه معرفي شده روحاني اصلاح‌طلب هستند و با گفتمان رييس‌جمهور و با برنامه‌هايي كه ايشان در ايام انتخابات ارايه كرد همراهي و همخواني دارند. او مي‌گويد فراكسيون اميد دقيقا به همين دلايل از هر دو وزير حمايت خواهد كرد. ميرزايي مي‌گويد: درست است كه هر دو نفر متخصص و صاحب نظرند. اما اردكانيان چهره علمي است و با توجه به كارنامه موفقي كه خارج از كشورش در زمينه آب دارد حتما مي‌تواند نظر مثبت نمايندگان را به خود جلب كند و اين تجربه اجرايي و هم علمي درباره اب مي‌تواند راهگشا باشد. او با اشاره به يزدي بودن اردكانيان و مقايسه وضع او با بيطرف مي‌گويد: ‌نمايندگان مجلس نگاه قومي ندارند. آقاي بيطرف مواردي در عملكردش بود كه مي‌توانست به راحتي درباره آنها به نمايندگان توضيح بدهد. و راي نياوردن بيطرف به عملكرد خودش بر مي‌گشت و نه به يزدي بودن او. اما اردكانيان در حوزه آب چهره بين‌المللي است و مطالعات زيادي داشته كه اين سوابق حتما به كمك او مي‌آيد. او درباره فضاسازي‌هايي كه عليه غلامي صورت گرفته مي‌گويد: حرف ما اين است كه دانشجويان و فعالين سياسي اگر اسنادي دارند در اختيار نمايندگان مجلس قرار دهند تا ما موضوع را پيگيري كنيم. اما به راه انداختن كمپين آن هم بدون ارايه اسناد متقن فقط فضاسازي است و اثري نخواهد داشت. او بر همين اساس با صراحت مي‌گويد: ‌به نظرم هر دو نفر راي مي‌آورند. حالا بايد تا يكشنبه آينده منتظر ماند و ديد بالاخره تكليف اين دو وزارتخانه بي‌وزير روشن خواهد شد يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون