• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3935 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر

از مخالفت با سه كشور اروپايي تا ماجراي جديد احمدي نژادي‌ها

مهم‌ترين موضوعي كه رسانه‌هاي اصولگرا به آن پرداختند، مساله مخالفت با سه كشور اروپايي حاضر در توافق هسته‌اي بود. آنها همچنين توجه چنداني به موضوع معرفي دو وزير دولت روحاني (خصوصا وزير علوم) نداشتند. اين مساله مي‌تواند نشانه‌اي باشد از اينكه يا هنوز به موضع‌گيري خاصي در اين باره نرسيدند يا اينكه قصد مخالفت با اين وزرا را ندارند. با اين مقدمه به بررسي رسانه‌هاي اصولگرا مي‌پردازيم.
روزنامه جوان تيتر اصلي خود را به مخالفت با سياست‌هاي اخير فرانسه در قالب برجام اختصاص داده و با عنوان ««پليس بد» برجام به‌دنبال دلالي مذاكرات غيرهسته‌اي» در مورد فرانسه معتقد است كه قرار است در بهمن ماه ماكرون با يك «پيام مهم» به تهران بيايد. جوان به سابقه فرانسه در مذاكرات هسته‌اي با عنوان «پليس بد» نيز ياد كرده و مي‌نويسد: «پيش از اين، اواخر شهريورماه، يك مقام ارشد فرانسوي گفته بود ماكرون در ملاقات با حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد، پيشنهاد مذاكرات هسته‌اي جديد با ايران پس از سال 2025 را مطرح كرده است.»
 اين روزنامه همچنين به اين بهانه به مساله مذاكرات گذشته دوره روحاني در بيانيه سعدآباد نيز مواردي را منتشر كرده است.
موضوعي كه تيتر اول روزنامه صبح نو (متعلق به تيم سياسي قاليباف) نيز به آن پرداخته است. اين روزنامه ذيل عنوان: «بازخواني رفتار اتحاديه اروپا در مذاكرات 84-82» به موضوع تجربه ايران در نزديكي به اروپا پرداخته تا نشان دهد در صورتي كه ايران بدون امريكا به سمت حفظ برجام پيش برود راه خطا رفته كه پيش از اين تجربه شده است.
صبح‌نو مي‌نويسد: «حالا و اين روزها كه بعد از نااميدي از «كدخدا»، دم از «بستن با اروپايي‌ها» زده مي‌شود، بد نيست كه ديپلمات‌هاي ايراني يك بار ديگر خاطرات چند سال قبل خود را مرور كنند.»
سفر سرلشگر باقري به سوريه نيز در رسانه‌هاي اصولگرايي بازتاب ويژه‌اي داشت و از آن با عنوان: «ديپلماسي فعال نظامي» ياد شده است. فعاليت ديپلماتيك براي نظاميان از موضوعات مورد علاقه رسانه‌هاي اصولگراست. سرلشگر باقري پيش‌تر نيز به تركيه سفر كرده بود و اخيرا نيز در غائله كردستان عراق سردار سليماني در اين اقليم حاضر شد و برخي از رسانه‌ها پيروزي عراق در كركوك را به وي نسبت مي‌دهند. با اين عنوان كه بخشي از نيروهاي كردستان عراق در سفر سردار سليماني با او همدلي و همراهي كردند و بارزاني را رها كردند. موضوعي كه بارزاني از آن با عنوان «خيانت» ياد كرده است.
تيتر اول رجانيوز هم به موضوع نزديك به اروپا اختصاص دارد. اين رسانه نزديك به جليلي با طرح اين سئوال كه: «فرانسه چگونه پيشگام مذاكرات جديد با ايران مي‌شود» ضمن برشمردن برخي از اظهارات مقامات فرانسوي و آلماني در اجلاس اخيرشان مي‌نويسد: «موارد فوق به درستي نشان از عزم كشورهاي اروپايي براي همراهي با امريكا جهت افزايش فشارها بر ايران دارد. در اين جريان، نقش پررنگ‌تر فرانسه در حالي رخ مي‌دهد كه اين كشور پس از برجام سودهاي هنگفتي از روابط تجاري
با ايران كسب كرد و توانست رونق مجددي به اقتصاد ببخشد.»
روزنامه افكار نيز با عنوان: «دم خروس اروپا» به دنبال اثبات اين موضع است كه دولت در اعتماد كردن به اروپا اشتباه مي‌كند و آنها مشغول آماده‌سازي ايران براي مذاكرات جديد يا بهره‌هاي مالي هستند. اين روزنامه البته عكس اصلي خود را به سيدعلي خميني اختصاص داده است كه سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران را برعهده داشت. براي اين گزارش از تيتر «#ژن_خميني» استفاده شده است. يامين پور و برخي از اصولگرايان در فضاي مجازي نيزخواستار اين شدند تا او، به عنوان سخنران اصلي خطبه‌هاي نماز جمعه انتخاب شود. افكار براي اين گزارش نوشت: «سيدعلي خميني در نماز جمعه تهران با تاكيد بر مواضع ضداستكباري، خاطره خميني كبير را زنده كرد.»
روزنامه وطن امروز هم گزارش اصلي را به موضوع مواضع سه كشور اروپايي اختصاص داد و نوشت: «سران آلمان، فرانسه و انگليس در نشست اتحاديه‌اروپا خواستار افزايش فشار به ايران در حوزه‌هاي موشكي و منطقه‌اي شدند.»
رضا سراج كه اصولگرايان از او با عنوان تحليلگر امنيتي و استراتژيك ياد مي‌كنند در يك يادداشت نوشته است: سه طرف امريكايي، اروپايي و ايراني در موضوع آينده برجام به توافق نوشته / نانوشته زير رسيده‌اند: «حفظ پوسته برجام به هر شكل ممكن، زمينه‌سازي براي آغاز مذاكره مجدد، افزودن مسائل غير هسته‌اي به برجام، داده-ستانده مجدد و بازي بُرد-بُرد.»
سايت مشرق نيز در همين رابطه مي‌نويسد: «در هفته‌هاي اخير برخي از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب رسما به سخنگوهاي ترامپ در ايران تبديل شده‌اند... در حالي كه مقامات اروپايي همصدا با امريكا و با لحني طلبكارانه نسبت به توان موشكي و قدرت منطقه‌اي ايران موضع‌گيري كرده‌اند، باز هم رسانه‌هاي اصلاح‌طلب با تحريف اين مساله، اين‌طور وانمود مي‌كنند كه ميان اروپا و امريكا شكاف ايجاد شده است.»
در حوزه رسانه‌ها و گروه‌هاي احمدي‌نژادي دو خبر مهم وجود داشت. بعد از انتشار ويدئوي احمدي‌نژاد در مورد مسائل و مشكلات مردم در موسسات اعتباري برخي از مالباختگان اين موسسات به درخانه او رفتند و از او استمداد طلبيدند. تصاوير آنها در كانال‌هاي احمدي‌نژادي بازتاب زيادي داشت. همچنين علي‌اكبرجوانفكر با نوشتن يك يادداشت بسيار تند عليه محمدجواد اردشير لاريجاني و رييس دستگاه قضا مواردي مطرح كرد. به نظر مي‌رسد تيم احمدي‌نژاد قصد دارد پرچم ضديت با لاريجاني‌ها را همچنان در دست داشته باشد.
در فضاي مجازي و برخي از كانال‌ها و توييت‌هاي اصولگرايان سه موضوع مهم‌ترين مسائل مورد توجه فعالان اين فضا بود. اول: انتقاد از سخنان جهانگيري در مورد ايجاد يك و نيم ميليون شغل. دوم: واكنش به اظهارات نوبخت و درباره گرا دادن به دشمن در مسائل اقتصادي. سوم: افزايش نرخ ارز در سامانه سماح كه اين را بهانه‌اي براي معرفي دولت به عنوان ضديت با برگزاري مراسم اربعين معرفي كرده بودند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون