• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3935 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر

تعدادي از نيروهاي امنيتي مصر در يك حمله غافلگيرانه كشته شدند

شبيخون در بيابان

گروه جهان| بيش از 50 تن از پرسنل امنيتي مصري در اثر برخورد با تروريست‌هاي مسلح جان خود را از دست دادند. به گفته وزارت كشور مصر، در جريان حمله‌اي كه به يكي از پياده نظام‌هاي نيروهاي امنيتي مصر در جنوب غرب اين كشور رخ داد، تعداد زيادي كشته و زخمي شدند. گزارش‌ها حاكي از آن است حمله زماني صورت گرفت كه نيروهاي امنيتي در حال كار روي اطلاعات يكي از مخفيگاه‌هاي تروريست‌ها در اين منطقه بودند كه به گفته مقامات اين عمليات نيروهاي پليس با پشتيباني نيروهاي زرهي و تحت رهبري افسران ارشد ضد تروريسم مصر صورت گرفت. برخي خبرها نيز حاكي از آن است كه تروريست‌ها توانستند برخي از نيروهاي امنيتي را نيز دستگير كنند و سپس آنها را بكشند. يكي از آنها نيز توانسته از دست تروريست‌ها فرار كند. مقامات رسمي روز گذشته اعلام كردند كه در روز جمعه نيروهاي امنيتي به يك كمين مخفيانه تروريست‌ها برخورد كردند. هرچند در رسانه‌هاي مختلف آمار متفاوتي از تلفات اعلام مي‌شود اما مقامات رسمي هيچ اظهارنظري در اين خصوص ارايه نمي‌دهند. ولي در ميان كشته شده‌ها مقام‌هاي عاليرتبه ارتشي از جمله دو ژنرال، يك سرهنگ و 10 سرهنگ دوم حضور داشته است. گفتني است در اين درگيري‌ها پانزده تروريست نيز كشته شدند. مصر در حال حاضر با تروريست‌هاي مسلح در شمال سينا نيز مبارزه مي‌كند. اما اين حمله در صحراهاي جنوب غربي مصر رخ داده است. با اين وجود كماكان هيچ گروهي به صورت رسمي مسووليت حمله را بر عهده نگرفته است. يك ادعاي اوليه در رسانه‌هاي مصري حاكي از اين بود كه اين عمليات را به يكي از گروه‌هاي كوچك‌تر تروريستي در مصر به نام حسم متصل كردند، اما بعدتر معلوم شد كه دروغ است. گروه حسم يك گروه تروريستي نسبتا جديد در مصر است كه نيروهاي امنيتي مصري مدعي هستند با اخوان المسلمين در ارتباط است كه البته اين موضوع به‌طور رسمي تاييد نشده است. يك منبع امنيتي به نقل از خبرگزاري‌هاي محلي مي‌گويد كه كاروان نيروهاي امنيتي مورد حمله تروريست‌ها قرار گرفته كه اين حمله با استفاده از نارنجك‌هاي پرتابي و وسايل انفجاري صورت گرفته است. گزارش شده است كه اين وضعيت با اضافه شدن نيروهاي بيشتر زميني نيز بدتر شده است و فرمانده نيروهاي حاضر در محل به دليل كمبود ارتباطات در كوير نمي‌توانست خواهان حمايت بيشتر از زمين و هوا شود.
اين حمله يكي از مرگبارترين حملات سال جاري ميلادي به نيروهاي امنيتي مصري بوده است كه روز به روز در حال گسترش است. هرچند در ابتدا آمار كشته شده‌ها در اين حمله اندك به نظر مي‌رسيد اما آسوشيتدپرس گزارش داد كه حداقل 55 نيروي امنيتي از جمله 20 مامور پليس و 34 تن از نيروهاي نظامي جان خود را از دست دادند. گفته مي‌شود كه اگر آمار كشته شده‌ها نيز افزايش پيدا كند -كه اين موضوع نيز بعيد به نظر نمي‌رسد- اين حمله را مي‌توان مرگبارترين حمله تروريستي به نيروهاي امنيتي مصري خواند كه طي ساليان اخير انجام شده است. گفتني است منطقه مورد حمله واقع شده الواحات البحرية نام دارد كه منطقه‌اي بزرگ در حدود 370 كيلومتري از پايتخت قرار دارد. لازم به ذكر است كه ماه گذشته در نزديكي منطقه سينا، كاروان نيروهاي امنيتي مورد حمله انتحاري قرار گرفت كه در آن 18 نيروي امنيتي كشته شدند. اين حمله توسط گروه وابسته به داعش در منطقه سينا صورت گرفت كه مدعي است يك شورش چهارساله عليه دولت مركزي را در شمال سينا رهبري مي‌كند. از سوي ديگر در طول ساليان اخير نيروهاي امنيتي مصري بيشتر در منطقه سينا مورد هدف قرار گرفتند و كمتر پيش آمده است كه در مناطق غربي مورد هدف قرار گيرند. با اين وجود تروريست‌هاي مسلح وابسته به داعش در اين سال‌ها توانسته‌اند صدها نفر از نيروهاي امنيتي مصري را به كام مرگ بكشانند و اين روند نيز روز به روز رو به گسترش است.
آخرين باري كه نيروهاي امنيتي مصر از چنين تلفات سنگيني رنج بردند، در جولاي سال 2015 بود كه تروريست‌هاي ‌وابسته به داعش چندين حمله هماهنگ شده از جمله بمب‌گذاري انتحاري را عليه مقامات ارتش و پليس در شبه جزيره سينا انجام دادند كه حداقل 50 نفر كشته شدند. با اين حال ارتش در آن زمان اعلام كرد كه تنها 17 سرباز و بيش از 100 ستيزه‌جو كشته شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون