• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3935 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر

تاخير فدراسيون در پرداخت بدهي براي تيم ‌ايران دردسرساز شد

تعبير وارونه روياي 37 ساله بسكتبال بانوان

وحيد جعفري

تيم بسكتبال دختران ايران كه براي نخستين‌بار پس از ۳۷ سال قرار بود در يك رويداد رسمي حضور داشته باشد روز گذشته به علت بدهي فدراسيون به فيبا، از برنامه بازي‌هاي زير ۱۶ سال آسيا كنار گذاشته شد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه قرعه‌كشي مسابقات زير ۱۶ سال دختران آسيا صورت گرفته بود و ايران با تيم‌هاي هند، نپال و سريلانكا همگروه شده و قرار بود امروز در نخستين مصاف مقابل سريلانكا قرار گيرد؛ اما ديروز ديدارهاي تيم ايران از برنامه بازي‌ها حذف شد. اين موضوع به خاطر بدهي ۳۲۵ هزار دلاري فدراسيون بسكتبال ايران به فدراسيون جهاني است. البته آخرين اخبار حكايت از اين موضوع داشت كه مسوولان وزارت ورزش و فدراسيون در حال رايزني بودند تا اين مشكل حل شده و تيم ايران به جدول مسابقات بازگردد. فدراسيون به كمك وزارت ورزش و سفارت ايران در هند به دنبال اين بود تا قبل از شروع مسابقات بدهي فدراسيون پرداخت شود تا تيم زير 16 ساله‌هاي ايران بتواند به مسابقات بازگشته و به رقابت با رقباي خود بپردازد، كه خوشبختانه اين اتفاق افتاد؛ اما اين سوال مطرح است كه چرا فدراسيون قبل از اين به فكر چاره نبوده تا اين مشكل پيش نيامده و ضمن اينكه مسوولان بسكتبال آسيا مانع شركت نماينده ايران در مسابقات آسيايي بنگلور هند مي‌شوند، آبروي كشورمان هم زير سوال نرود؟!
اين براي نخستين‌بار نيست كه تيمي از ايران به دليل بدهي اجازه حضور در مسابقه‌اي را پيدا نمي‌كند يا فدراسيوني با مشكل بين‌المللي مواجه نمي‌شود و بي‌ترديد اگر مديران ورزش ايران با همين دست فرمان به پيش بروند احتمالا آخرين بار هم نخواهد بود.  چندي پيش و با پايان چهلمين دوره مسابقات شطرنج قهرماني بانوان جهان به ميزباني كشورمان بود كه شاهد تعليق فدراسيون شطرنج ايران به دليل بدهي چند صد هزار دلاري‌اش به فدراسيون جهاني بوديم كه بعد از رايزني‌هاي فراوان اين تعليق برداشته شد تا فدراسيون فعاليت خود را از سر گيرد و حالا شاهد دست گلي جديد از فدراسيون بسكتبال بوديم، دسته‌گلي كه حاشيه‌هاي تازه‌اي را متوجه وزارت ورزش و فدراسيون بسكتبال كرد.  فدراسيون مبلغ ۳۲۵ هزاردلار به فيبا بدهكار بوده و بايد اين مبلغ را پرداخت مي‌كرده، اينكه چرا اين كار انجام نشده خود جاي سوال دارد. به هر حال دير يا زود اين پول بايد به حساب فدراسيون جهاني واريز مي‌شد اما اينكه چرا فدراسيون بسكتبال با اينكه نسبت به اين موضوع آگاهي داشته تا زماني كه مجبور نشده اين كار را نكرده تعجب آور است. يعني هميشه بايد زور بالاي سر ما باشد؟! جالب اينكه رييس فدراسيون بسكتبال در آخرين اظهارنظر خود ضمن اظهار اميدواري براي حل مشكل گفته بود: «در جلسه حضور دارم و به دنبال حل مشكل هستم. اجازه بدهيد به نتيجه برسيم سپس اطلاع‌رساني خواهيم كرد. اميدوار به بازگشت تيم به مسابقات هستيم. پول ما در سفارت است و همه‌چيز (براي پرداخت بدهي فيبا) مهيا است. در صورت دست يافتن به نتيجه خبر خواهيم داد. اميدواريم تيم دختران به بازي‌ها برگردد.»
حال اين سوال مطرح است چرا محمود مشحون قبل از وقوع چنين فجايعي جلسه برگزار نكرده و فكري براي پيشگيري از مشكلات اينچنيني نمي‌كند تا چنين برخوردي با ورزش ايران نشود؟ چرا وزارت ورزش از اين مديران سوال نكرده و با برخورد مناسب، مانع اتفاقاتي از اين دست نمي‌شود؟! تا چه زمان بايد شاهد اشتباهات و كم‌كاري‌هاي روساي فدراسيون‌هاي ورزشي باشيم و وزارت ورزش به دليل روابطي كه بعضا با برخي روساي فدراسيون‌ها دارد حتي تذكري خشك و خالي به آنها ندهد؟! واقعا چرا بايد كار به جايي برسد كه كارد به استخوان رسد و بعد دوستان به فكر بيفتند كه چاره‌اي بينديشند. شايد حال كه وزارت ورزش از سفارت خواسته بود بخشي از بدهي را بدهد تا پول از ايران برسد، سفارت‌نشينان اعلام مي‌كردند كه پولي در بساط ندارند، آن وقت چه‌كسي پاسخگو  بود؟! متاسفانه ورزش ايران پر شده است از بي‌برنامگي و سوءمديريت و كسي هم نيست كه تذكر داده و از اتفاقات ناگواري كه پيش مي‌آيد، پيشگيري كند.  باري، تا پاسي از شب گذشته همگان منتظر بوند تا ببينند فدراسيون ايران مي‌تواند تا قبل از آغاز مسابقات مشكل را حل كند و تيم دختران را به جدول مسابقات برگرداند يا نخستين حضور بانوان بسكتباليست (تيم پنج نفره) پس از ۳۷ سال محقق نمي‌شود؛ آقاي مشحون كه اميدوار بود، ما هم اميدوار و بالاخره اينطور شد؛ اما واقعا اين تيم كه حالا در بنگلور حضور دارد و تازه  آنجا به يكباره متوجه شد، نمي‌تواند در مسابقات حضور داشته باشد، با چه روحيه‌اي بايد در اين مسابقات شركت كند؟ لطفا آقاي مشحون و وزارت ورزش به اين سوال پاسخ دهند؛ لطفا.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون