• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3936 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ آبان

اطلاعاتي كه شايد تازه نباشد

بازي ترامپ با پرونده ترور كندي

ميثم سليماني

 

يك واقعيت در خصوص دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده وجود دارد و آن هم اين است كه او از هر موضوعي كه بتواند افكار عمومي را منحرف كند و به او فضايي در راستاي تغيير شرايط موجود بدهد استقبال مي‌كند. در دوره‌اي كه او اكثر برگ‌هاي برنده خود را رو كرده است، حالا نوبت به پرونده‌اي رسيده كه مي‌تواند افكار عمومي آمريكا را به خود مشغول كند و براي او فضايي ايجاد كند تا شرايط را به نحوي كه مي‌خواهد به سود خود تغيير دهد.
دونالد ترامپ صبح شنبه به وقت ايالات متحده اعلام كرد كه قصد دارد تا ده‌ها هزار سند مربوط به پرونده ترور جان اف كندي كه تاكنون ديده نشده است را از اداره بايگاني و اسناد ملي آمريكا خارج و آنها را منتشر كند. ترامپ اعلام كرد من به عنوان رييس‌جمهور اجازه مي‌دهم كه فايل‌هاي مربوط به ترور جان اف كندي كه تاكنون مسدود شده بود از حالت طبقه‌بندي خارج شود. كارشناسان براي چند هفته درباره اينكه آيا ترامپ اسناد را افشا مي‌كند، حدس و گمان‌هايي زده بودند. قانون جمع‌آوري مدارك مربوط به قتل رييس‌جمهور كندي در سال 1992 كليد خورد كه ميليون‌ها صفحه مدرك مربوط به سازمان سيا و اف‌بي‌آي در طول سال‌ها تحقيق گردآوري شد. در طول اين سال‌ها آرشيو ملي آمريكا اكثر اسناد را به صورت كامل يا جزيي منتشر كرده است. اما يك مجموعه نهايي از اين اسناد باقي مانده است كه تنها رييس‌جمهور داراي اختيار براي خارج كردن آن از حالت محرمانه است. اين اسناد به نحوي است كه حتي در شرايطي كه مدت مشخص شده براي انتشار اسناد محرمانه نيز گذشته باشد حق انتشار آن بدون اجازه وجود ندارد.
هرچند دونالد ترامپ در گفته خود عنوان كرده بود كه قصد دارد تمام اسناد باقي مانده را آزاد كند، اما كاخ سفيد بعدا اظهار داشت كه اگر ساير ادارات دولتي و قضايي محدوديت براي انتشار اين اسناد داشته باشد تمامي اسناد به‌طور كامل منتشر نمي‌شود. كاخ سفيد در بيانيه خود عنوان كرد كه رييس‌جمهور معتقد است كه اين اسناد در راستاي شفافيت كامل بايد در دسترس عموم قرار گيرد، مگر اينكه آژانس‌هاي امنيتي قصد داشته باشند برخي اسناد را منتشر نكنند.
يك مقام امنيت ملي به واشنگتن‌پست گفت: برخي سازمان‌هاي دولتي از رييس‌جمهور خواستند برخي اسناد را آزاد نكند. راجر استون يكي از مدافعان قديمي دونالد ترامپ كه معتقد به نظريه توطئه است شخصا از ترامپ خواسته تا همه مدارك را منتشر كند. با اين حال برخي معتقدند كه مايك پمپئو، مدير سيا لابي زيادي با رييس‌جمهور انجام داده تا اين اسناد را منتشر نكند.
بعضي از قانونگذاران جمهوريخواه نيز از ترامپ خواسته‌اند تا اسناد به‌طور كامل منتشر شود. ماه گذشته ميلادي والتر جونز، نماينده جمهوريخواه مجلس نمايندگان و سناتور چارلز گريسلي، رييس كميته قضايي سنا قطعنامه‌اي را مطرح كردند كه به ترامپ اجازه نمي‌داد كه انتشار بخشي از اين اسناد را مجددا متوقف و موكول به آينده كند.
گريسلي در اوايل اين ماه در توييتي عنوان كرد كه اجازه دهيد آمريكايي‌ها و تاريخ نگاران نتيجه‌گيري كنند. با اين وجود برخي از كارشناساني كه در حوزه ترور كندي سال‌ها كار كردند فكر نمي‌كنند كه آخرين دسته از مدارك موجود حاوي هرگونه بمب خبري بزرگ باشد. حالا تصميم رييس‌جمهور براي انتشار همه اسناد موجود مي‌تواند به وضوح تمام ابعاد اين ترور را روشن كند كه باعث مي‌شود بسياري از نظريه‌هاي توطئه در خصوص ترور كندي از بين برود. يكي از حاميان اين نظريه نيز شخص ترامپ بود. اما مهم‌ترين نظريه توطئه به ليندن جانسون باز مي‌گردد. جانسون به عنوان معاون اول جان اف كندي فعاليت مي‌كرد كه پس از او رييس‌جمهور شد و در يك دوره انتخابات نيز توانست پيروز شود تا به عنوان محبوب‌ترين رييس‌جمهور تاريخ ايالات متحده شناخته شود. اما يك نظريه در حال حاضر عليه او مطرح است كه از سوي راجر استون سياستمدار كهنه‌كار آمريكايي مطرح شده است. وي معتقد است كه ليندن جانسون در توطئه‌اي زمينه‌هاي ترور كندي را فراهم كرده است و او در يك توطئه رييس‌جمهور را به قتل رسانده است. نظريه‌اي كه دونالد ترامپ نيز از آن حمايت مي‌كند. ولي بسياري معتقدند كه اين موضوع تنها يك فرضيه توخالي است كه در هيچ يك از اسناد مربوط به ترور كندي چنين موضوعي به اثبات نرسيده است.
در ماه مي‌2016 و در دوره انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، ترامپ در مصاحبه‌اي با فاكس نيوز، پدر سناتور تد كروز را متهم كرد كه با قاتل كندي لي هاروي اسوالد درست قبل از تيراندازي همكاري كرده است. برخي از محققان ترور كندي فكر مي‌كنند كه رييس‌جمهور ليندن جانسون نتوانست در سال 1963 پاسخ برخي سوال‌ها را به خوبي روشن كند. از جمله آنكه اسوالد به تنهايي كار مي‌كرد يا يك دولت خارجي به وي كمك كرده يا اينكه تحريك شده بود.
همچنين گفته مي‌شود جزييات مربوط به فعاليت‌هاي اسوالد در اواخر سپتامر سال 1963 در مكزيكوسيتي نيز توسط نيروهاي سيا رصد شده بود كه با جاسوس‌هاي كوبايي و شوروي نيز مذاكراتي داشته است كه پس از جريان ترور اين اطلاعات به مقامات ارايه مي‌شود. با اين حال برخي‌ها نگران اتفاقات ناگواري هستند كه ممكن است پس از انتشار اين اسناد به وجود‌ آيد، چراكه ممكن است يك موضوع و اتفاق غير قابل پيش‌بيني در آنها وجود داشته باشد. با اين وجود بسياري كه در خصوص قتل كندي فعاليت مي‌كردند بسيار از اين اتفاق خوشحال هستند اما هنوز با ترديد به موضوع نگاه مي‌كنند چرا كه نمي‌دانند ممكن است چه ميزان از مدارك منتشر شود. فيليپ شانون يكي از محققان ترور كندي مي‌گويد: اين خبر خوبي است كه رييس‌جمهور برروي اين موضوع متمركز شده است و سعي دارد تا شفافيت را نشان دهد اما سوال همچنان باقي است كه آيا اين اسناد به‌طور كامل آزاد مي‌شود يا اينكه كماكان برخي از اسناد در طبقه‌بندي باقي مي‌ماند. گفته مي‌شود حدود 3100 فايلي كه هنوزمنتشر نشده وجود دارد كه حاوي ده‌ها هزار مطلب جديد است. آرشيو ملي همچنين داراي 30 هزار صفحه ديگر از اطلاعاتي است كه قبلا افشا نشده يا اينكه با مقداري ويرايش مواجه بوده است. در اين اسناد به نظر مي‌رسد كه مقامات ارشد سيا از دهه 1960 به‌طور آگاهانه فعاليت‌هاي اسوالد را تا قبل از روزهاي منتهي به ترور زيرنظر داشته‌اند. در اين اسناد فايل‌هايي از افسران سابق سيا، ويليام كروم هاروي و ديويد فيليپس بوده است. برخي معتقدند كه فيليپس عميقا اسوالد را در مكزيكوسيتي زيرنظر داشته است و روي پرونده‌هاي كوبا مشغول فعاليت بوده است. از همين رو گفته مي‌شود مدارك جديد مي‌تواند بخش‌هايي از ماموريت اين ماموران در آن دوره را نمايان كند و چگونه اسوالد را زيرنظر داشتند. اما در حال حاضر نكته‌اي كه در اين بين وجود دارد بهره‌برداري دونالد ترامپ از اين پرونده است. او در روزهايي كه موفقيت چنداني نه در عرصه داخلي و نه در عرصه خارجي به دست آورده و فشارهاي متعددي در خصوص پرونده مربوط به دخالت روسيه در انتخابات آمريكا برروي وي و نزديكان او وجود دارد، خروج پرونده كندي از بخش طبقه‌بندي اسناد ملي آمريكا مي‌تواند يك فرصت بزرگ را در اختيار او قرار دهد تا در قدم اول خود را به عنوان بزرگترين حامي شفاف‌سازي اعلام كند و در گام بعدي براي مدتي توجه افكار عمومي را از فشار بر خود خارج كند و مردم سرگرم جزييات پرونده كندي شوند و حداقل براي مدتي انتقادها از او فروكش كند. هرچند به نظر مي‌رسد ترامپ اين كار را نيز به مانند ساير اقدامات ناقص انجام مي‌دهد و محدوديت‌ها اجازه افشاي كامل اسناد را نمي‌دهد اما او به گونه‌اي قصد دارد اين نمايش را اجرا كند كه گويي او افشاگر بزرگ پرونده قتل رييس‌جمهور كندي بوده است. به خصوص اگر بتواند چهره فردي محبوب مانند ليندن جانسون در آمريكا را مخدوش كند مي‌تواند براي او تبديل به يك كار بزرگ باشد و از طرفي محبوبيت خود را نيز افزايش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون