• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3936 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ آبان

چهر‌ه‌ها- خبرها

نوازشريف از قطر براي نخريدن گاز از ايران رشوه مي‌گرفت

رييس‌جمهور سابق پاكستان گفت: «نوازشريف» براي لغو قرارداد واردات گاز از ايران و ورود هر كشتي گاز مايع قطر 4 ميليون دلار رشوه دريافت مي‌كرد. به گزارش فارس آصف علي زرداري رييس‌جمهور سابق پاكستان بعد از شركت در اجلاس شوراي مركزي حزب مردم در لاهور در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «علت اصلي پرداخت رشوه از طرف قطر وادار كردن نواز شريف نخست‌وزير سابق پاكستان براي لغو قرارداد واردات گاز از ايران بود.»
زرداري تاكيد كرد: «در دوران حزب مردم براي واردات گاز از ايران به توافق رسيديم كه با اجراي اين پروژه نه تنها بخش زيادي از نياز انرژي كشور برآورده مي‌شد بلكه عموم مردم مي‌توانستند از گاز ارزان بهره‌مند شوند.» وي افزود: «متاسفانه حزب مسلم ليگ شاخه نواز شريف براي كسب منافع شخصي با دريافت رشوه قرارداد گازي با ايران را كه از هر جهت به نفع اقتصاد و مردم پاكستان بود لغو كرد.»
زرداري اظهار داشت: «گاز مايع قطر چند برابر گران‌تر از گاز ايران بود و نيازهاي پاكستان را نيز برطرف نمي‌كرد اما نواز شريف براي كسب منافع شخصي خريد گاز از اين كشور را جايگزين خط لوله صلح كرد.» وي افزود: «دكتر عاصم حسين وزير نفت وقت پاكستان بعد از رايزني با مقامات ايران براي به نتيجه رسيدن و امضاي قرارداد واردات گاز اين كشور زحمت زيادي كشيد اما توسط دولت نواز شريف به زندان افتاد.»
زرداري اضافه كرد: «عاصم حسين حاضر نبود از مواضع خود براي دريافت گاز از ايران عقب‌نشيني كند به همين علت با متهم شدن به فساد مالي به زندان افتاد. » در حال حاضر دكتر عاصم حسين به قيد ضمانت از زندان آزاد شده است اما حق سفر به خارج از كشور را ندارد و به عبارتي ممنوع‌الخروج است.


ظهور ترامپ جديد از چك

«آندري بابيس»، ميلياردر عوام‌گراي جمهوري چك كه دومين مرد ثروتمند اين كشور هم هست، توانسته با اختلاف بسيار برنده انتخابات سراسري شود. او منتقد اتحاديه اروپا است و با شعار مخالفت با نهاد قدرت و نخبگان سياسي به ميدان آمده بود. به گزارش ايسنا، آندري بابيس، كانديداي ميلياردر جمهوري چك و حزب او «آنو»، با فاصله زياد از ساير رقبا، در انتخابات پارلماني اين كشور پيروز شدند.
بابيس ۶۳ ساله، سياستمداري پوپوليست و دومين ثروتمند بزرگ كشور خود محسوب مي‌شود و تعدادي از رسانه‌هاي جمهوري چك، او را «دونالد ترامپ چك» لقب داده‌اند. ميزان ثروت اين سياستمدار، حدود ۴ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود. روز شنبه با اتمام شمارش آرا مشخص شد «آنو» (به معني بله) ۳۰ درصد آرا را به دست آورده كه سه برابر بيش از آراي نزديك‌ترين حزب رقيب است. حزب آنو، در ميانه طيف سياسي جمهوري چك قرار دارد.
به گزارش بي.بي.سي بعد از آنو، حزب راست ميانه «دموكرات‌هاي مدني » و حزب راست افراطي «SPD» (به معني حزب آزادي و دموكراسي) هر كدام با حدود ۱۰ درصد آرا، در رده‌هاي دوم و سوم قرار گرفته‌اند. حزب SPD، حزبي جديدالتاسيس و مخالف مهاجرت به رهبري توميو اوكامورو، سرمايه‌دار چك ژاپني‌تبار است. آندري بابيس براي تشكيل دولت نياز به ائتلاف با ساير احزاب دارد و مي‌گويد به اين منظور با همه احزاب وارد مذاكره خواهد شد. متحد حزب آنو در انتخابات اخير، حزب حاكم چپ ميانه «سوسيال‌دموكرات» بوده كه با تحمل شكستي سخت، به رتبه ششم دست يافته است. نام بابيس در گذشته در ارتباط با چند مورد رسوايي خبرساز شده است؛ نام او در يك پرونده جنجالي فساد مالي و اتهام همكاري با پليس مخفي چكسلواكي سابق در زمان حكومت كمونيستي به چشم مي‌خورد. ميزان مشاركت در انتخابات پارلماني جمهوري چك حدود ۶۰ درصد بوده است.


پيروزي قاطع نخست‌وزير ژاپن در انتخابات زودهنگام پارلماني

حزب ليبرال‌دموكراسي ژاپن به رهبري شينزو آبه در انتخابات پارلماني اين كشور به پيروزي رسيد. به گزارش آنا به نقل از ژاپن‌تايمز، شينزو آبه رهبر حزب ليبرال‌دموكراسي ژاپن در انتخابات پارلماني اين كشور به پيروزي رسيد.
آبه نخست‌وزير فعلي ژاپن كه براي فرار از توفان شديد در ژاپن، انتخابات پارلماني اين كشور را زودتر از موعد مقرر برگزار كرد در آخرين نتايج اعلام شده موفق به كسب اكثريت آراي پارلماني شد. روز قبل از برگزاري انتخابات، برخي از نظرسنجي‌ها احتمال ائتلاف حزب ليبرال‌دموكراسي را با يكي از احزاب هم‌سو، براي كسب اكثريت آرا ‌پيش‌بيني كرده بودند كه پيروزي چشمگير امروز حزب شينزو آبه، وي را از ائتلاف با حزب بودايي كوميتو براي تشكيل كابينه بي‌نياز كرده است. برخي از تحليلگران شرق آسيا، بالا رفتن خطر جنگ هسته‌اي در شرق آسيا و نياز به وحدت سياسي در برابر كره‌شمالي را يكي از عوامل مهم پيروزي آبه مي‌دانند. با اين پيروزي، شينزو آبه به با سابقه‌ترين نخست وزير ژاپن تبديل خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون