• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3936 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱ آبان

32 حزب و جريان سياسي كردستان در يك بيانيه اعلام كردند

گفت‌وگوهاي بدون پيش شرط با دولت عراق

گروه جهان| روز گذشته 32 جريان و حزب سياسي در اقليم كردستان، در پايان نشستي در اربيل درباره جريانات سياسي اخير در اين منطقه، بيانيه مشتركي صادر كردند. در اين بيانيه بر ضرورت حفظ وحدت جريانات سياسي تاكيد و حملات و تصميمات سياسي و اقتصادي كه دولت مركزي عراق عليه اقليم كردستان اتخاذ كرده محكوم شده است. امضا‌كنندگان بيانيه پاياني اين نشست همچنين بر آمادگي اين اقليم بر انجام گفت‌وگوهاي بدون پيش شرط بر اساس قانون اساسي و به دور از هرگونه اجبار و تحميل نظرات دولت مركزي عراق و نيز پايبندي جريانات سياسي كرد بر نتايج همه‌پرسي تاكيد كردند.
در اين بيانيه آمده است:
ما احزاب و جريانات سياسي كردستاني در روز يكشنبه 22 اكتبر 2017 در اربيل براي بررسي اوضاع سياسي در اقليم كردستان و آخرين تحولات اين منطقه گرد هم آمديم؛ در اين نشست در مورد اوضاع كنوني اقليم كردستان به بحث و تبادل نظر پرداختيم كه مواضع ما به شرح زير است:
  ما بر حفظ يكپارچگي همه نيروها و جريانات سياسي در كردستان تاكيد مي‌كنيم و اين امر را ضامن موفقيت و حل همه مشكلات مي‌دانيم.
  ما شديدا حملات نظامي و تصميمات سياسي و اقتصادي كه دولت عراق عليه اقليم كردستان و مناطق كردنشين خارج از اقليم وضع كرده را محكوم مي‌كنيم و آن را نخواهيم پذيرفت. حملات نظامي و تصميمات سياسي دولت عراق غيرقانوني و غيردموكراتيك و منافي ارزش‌هاي انساني است و ملت كردستان آن را كاملا مردود مي‌داند؛ اين عمليات نظامي امري موقت است و تبديل به رويه‌اي دايمي نخواهد شد.
  در پاسخ به دعوت جامعه جهاني و همپيمانان خود مبني بر حل اختلافات با دولت مركزي از طريق گفت‌وگو معتقديم كه طرف عراقي منطق نظامي را برگزيده است و ما از اينجا به همه طرف‌ها اعلام مي‌كنيم كه آماده گفت‌وگو‌هاي بدون پيش شرط و بر اساس قانون اساسي و به دور از هر گونه اجبار و تهديد نظامي هستيم. دولت عراق بايد بر اساس به رسميت شناختن حقوق مردم كردستان سر ميز مذاكره بنشيند و در صورت انجام چنين مذاكراتي، حكومت كردستان نماينده مردم كردستان خواهد بود.
  ما جريانات سياسي كرد، شديدا هر گونه نقشه‌اي مبني بر تقسيم اقليم به دو حكومت جداگانه را رد مي‌كنيم و بايد اقليم كردستان به عنوان يك حكومت واحد در هر گونه گفت‌وگو با دولت عراق وارد شود.
 همه‌پرسي حق مشروع و مبتني بر قانون اساسي مردم كردستان است كه از آن كوتاه نخواهيم آمد و نبايد حكومت عراق و جامعه جهاني به خاطر استفاده از اين حق قانوني مردم كردستان را مجازات كنند.
  از اينجا از همه سازمان‌هاي رسانه‌اي حزبي و مستقل مي‌خواهيم از انتشار هرگونه اخبار تحريك‌كننده و اختلاف برانگيز خودداري كنند و در انتشار اخبار، امانتداري و وحدت صفوف و امنيت اجتماعي را در نظر بگيرند.
احزابي همچون حزب دموكرات كردستان، اتحاد ميهني كردستان، حزب كمونيست كردستان از جمله امضا‌كنندگان اين بيانيه هستند.

درخواست فرمانده پيشمرگه‌ها از آيت‌الله سيستاني
فرمانده بخشي از نيروهاي پيشمرگه اقليم كردستان عراق با ارسال نامه‌اي به آيت‌الله سيستاني از ايشان خواست براي ممانعت از فروپاشي روابط تاريخي مشترك بين شيعيان و كردها وارد عمل شوند. در متن نامه سيروان بارزاني، فرمانده نيروهاي پيشمرگه در محور غرب اقليم كردستان به آيت‌الله العظمي سيدعلي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان آمده است: «آنچه در عرصه سياسي شاهد آن هستيم از جمله درگيري‌ها ميان كرد و شيعه و درگيري‌هاي نظامي بين نيروهاي پيشمرگ و حشد شعبي مساله‌اي ناخوشايند است، ما يقين داريم فتواي جنابعالي براي تشكيل نيروهاي حشد شعبي مقابله با نيروهاي تروريستي داعش، گروه‌هاي تكفيري و حفظ كرامت و جان مردم عراق بود نه فتوايي براي جنگ با برادران كرد. ما شاهد مواضع باشكوه و فتواهاي حكيمانه شما هستيم، ما به درايت كامل جنابعالي درباره ظلم و ستمي كه توسط رژيم‌هاي سابق بر مردم كرد و شيعه روا شده، اطمينان داريم. ما در مبارزه با ديكتاتوري و كشتار جمعي يك مسير مشترك را طي كرديم و اميدواريم كه اين تاريخ مشترك با تشويق طرف‌هاي خارجي كه فقط به دنبال منافع‌ خود هستند، تحريف نشود. روزهاي گذشته ثابت كردند جنگ ميان ملت ما و ريختن خون آنها در درگيري‌ها به نفع هيچ طرفي نيست. كساني كه دم از حقوق بشر، انسانيت و دموكراسي مي‌زنند دست روي دست گذاشته‌اند و تنها شاهد مواضع‌شان به صورت كلامي و سكوت نامعلوم آنها مقابل درگيري بين نيروهاي پيشمرگه و حشد شعبي هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون