• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3937 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان

ژاپن در مسير تشكيل ارتش حرفه‌اي

گروه جهان| شينزو آبه، نخست وزير ژاپن كه خود را در يك انتخابات زودهنگام پيروز رقابت‌ها مي‌داند حالا مي‌تواند بااين پيروزي موضع مقتدرانه‌تر در برابر كره شمالي اتخاذ كند و نيروهاي تحت امر خود را نيز عليه پيونگ يانگ بسيج كند. شينزو آبه يك ماه پيش در حالي اعلام كرد انتخابات زودهنگام برگزار مي‌كند كه قصد داشت يك‌بار ديگر حمايت مردم را به خصوص در مورد سياست خود در قبال كره شمالي جذب كند. چرا كه آبه طي چند ماه اخير در يك ركود محبوبيت به سر مي‌برد و در شرايط حساسي كه در منطقه حاكم بود نمي‌توانست عملكرد مناسبي را از خود به نمايش بگذارد. از همين رو او يك انتخابات زودهنگام برگزار كرد تا بتواند با يك پيروزي مقتدرانه تا سال 2021 در قدرت باقي بماند.
در حال حاضر شينزو آبه هرچند در انتخابات اخير پنج كرسي را از دست داد، اما در مجموع با اكثريت 313 كرسي با ائتلافي كه همراه خود داشت بيش از دو سوم از 465 كرسي مجلس نمايندگان ژاپن را كسب كند. آبه روز گذشته در خصوص نتايج راي‌گيري گفت: اين پيروزي را راي اعتمادي از سوي مردم مي‌دانم. وي در كنفرانس خبري خود گفت: من اطمينان خواهم داد كه مردم ژاپن ايمن هستند و از كشورمان نيز حفاظت مي‌كنيم. آبه در ادامه تاكيد كرد: ما به طور چشمگيري اقداماتي را عليه تهديدات كره شمالي ترتيب خواهيم داد. آبه در طول ماه‌هاي اخير نشان داده كه يك متحد كليدي در منطقه براي ايالات متحده در راستاي استراتژي شخص دونالد ترامپ در خصوص تحريم‌هاي شديد عليه كره شمالي است. آبه روز دوشنبه اعلام كرد زماني كه رييس‌جمهور ترامپ در ماه آينده به ژاپن سفر كند در خصوص فشارهاي بيشتر به پيونگ يانگ بحث خواهم كرد. طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده بناست شينزو آبه و دونالد ترامپ در ژاپن با يكديگر گلف بازي كنند.
گفتني است تنش‌ها ميان كره شمالي و ژاپن در طول ماه‌هاي اخير بيش از گذشته شده است. چرا كه پيونگ‌يانگ در ماه‌هاي آگوست و سپتامبر موشك‌هاي بالستيكي را آزمايش كرد كه پس از پرواز از آسمان ژاپن در اقيانوس آرام فرود آمد. خبرگزاري كره شمالي روز يكشنبه به‌شدت عليه ژاپن توهين كرد و اين كشور را انگلي تحت پوشش ايالات متحده دانست كه با عذابي تلخ مواجه خواهد شد. اين خبرگزاري همچنين ژاپن را به عنوان كشوري اشغالگر دانست كه اين شبه‌جزيره را بين سال‌هاي 1910تا 1945 تحت اختيار خود داشته است.
گفتني است شينزو آبه در تلاش است كه دست به يك اقدام بزرگ بزند و قانون اساسي ژاپن را پس از جنگ را جهاني دوم تغيير دهد. طبق ماده هشتم قانون اساسي ژاپن به صراحت آمده است كه جنگ به عنوان راه‌حل اختلافات بين‌المللي رد مي‌كند و كشور را در راستاي ايجاد نيروهاي مسلح سنتي نيز منع مي‌كند. از همين رو آبه قصد دارد تا با اصلاح قانون اساسي به نيروهاي دفاعي كشور مشروعيت دهد. آبه از سال 2015 در تلاش است تا اين اقدام را انجام دهد اما با مخالفت مواجه شد، حالا به نظر مي‌رسد با حمايت مردمي كه به دست آورده مي‌تواند اين اقدام را اجرايي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون