• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3937 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان

چهره‌ها- خبرها

تلاش براي سلب مصونيت نمايندگان كرد پارلمان عراق به دليل شركت در همه‌پرسي

يك كميته پارلماني عراق، قصد دارد 14 نماينده كرد را به اتهام مشاركت در همه‌پرسي جهت رفع مصونيت قضايي آنها به دادگاه بكشاند. به گزارش فارس، كميته اجراي مصوبات پارلمان عراق درباره همه‌‌پرسي منطقه كردستان، اعلام كرد كه اين كميته قصد دارد تا تعدادي از نمايندگان كرد پارلمان را جهت رفع مصونيت قضايي آنها به دادگاه معرفي كند. اتهام آنها مشاركت در همه‌پرسي غيرقانوني جدايي منطقه كردستان از عراق است. به نوشته پايگاه خبري آسيا، اين تعداد نماينده كه 14 تن هستند در طول روند دادرسي نيز از ادامه كار خود محروم هستند. در همين حال نهاد قضايي منطقه كردستان عراق عليه چند تن از نمايندگان پارلمان عراق حكم بازداشت صادر كرده است. سميره موسوي از نمايندگاني كه اين قرار بازداشت در مورد وي صادر شده است در اين باره مي‌گويد: «تعدادي حكم قضايي عليه نمايندگان پارلمان عراق از سوي نهاد قضايي كردستان صادر شده كه ابعاد سياسي و دلايل واهي دارد و به هيچ‌وجه قانوني نيست.» حنان الفتلاوي، نيز تصميم دادستاني كردستان عراق را درباره صدور قرار بازداشت وي، به سخره گرفت و گفت: كساني كه چنين قراري صادر كرده‌اند از مسائل ابتدايي قانون اساسي و قوانين عادي عراق اطلاع ندارند و البته چنين قراري نشان افتخار براي اوست. در تحولي ديگر به گزارش ايسنا، رييس كميسيون انتخابات كردستان عراق اعلام كرد، باتوجه به اينكه هيچ كانديدايي براي رياست اقليم نامزد نشده است، انتخابات اين منطقه به تعويق مي‌افتد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، رييس كميسيون انتخاباتي منطقه كردستان عراق اعلام كرد: انتخابات رياست و پارلمان اقليم كردستان عراق كه قرار بود در يكم ماه نوامبر برگزار شود به دليل اينكه احزاب سياسي نتوانستند درباره اعلام كانديداهاي خود به اجماع برسند، به تعويق افتاد. هندرين محمد در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز اعلام كرد اين كميسيون اين مساله را به پارلمان ارجاع داده تا تاريخ جديدي براي برگزاري انتخابات اعلام شود.

 

تيلرسون بدون اعلام قبلي به كابل سفر كرد

روز دوشنبه ركس تيلرسون، وزير امور خارجه امريكا در ميانه سفرش به خاورميانه و جنوب آسيا، بدون اطلاع قبلي وارد كابل پايتخت افغانستان شد. بنا به اعلام سفارت امريكا در كابل؛ تيلرسون در سفر خود به افغانستان با محمد اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان و عبدالله عبدالله، رييس اجرايي دولت وحدت ملي اين كشور ملاقات كرده است. اين اعلاميه در مورد محور گفت‌وگوهاي رييس‌جمهوري افغانستان با وزير امور خارجه امريكا به تاكيد دو طرف بر انجام تعهدات متقابل اشاره كرده است. تيلرسون و غني به طور مشترك بر تعهد امريكا - افغانستان براي دستيابي به صلح، ثبات و رفاه درازمدت در افغانستان تاكيد كرده‌اند. همچنين تيلرسون اظهار داشت كه محتواي راهبرد جديد كشورش براي جنوب آسيا، بيانگر همه ابعاد تعهد امريكاست. وزير امور خارجه امريكا در اين ملاقات همكاري با دولت افغانستان و همكارانش در سطح منطقه به ‌منظور رسيدن به صلح در افغانستان و از بين بردن پناهگاه‌هاي امن تروريست‌هايي كه اين هدف را تهديد مي‌كنند را از جمله مفاد واضح در راهبرد كشورش برشمرد. رييس‌جمهوري افغانستان هم حمايت خود را از راهبرد امريكا تكرار و تاكيد كرد كه حكومتش براي انجام اصلاحات جهت كسب اطمينان از حفاظت، امنيت و رفاه تمام افغان‌ها متعهد است.

 

هشدار كره شمالي به پارلمان‌هاي جهان در مورد خطر امريكا

كره شمالي در اقدامي بي‌سابقه نامه‌اي سرگشاده براي غرب ارسال كرده و از آنها خواسته در برابر «دولت شرور و بي‌مسووليت» ترامپ بسيار هوشيار باشند. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه اينديپندنت در اين نامه، كره شمالي به عنوان يك «قدرت هسته‌اي پيشرفته» معرفي شده است. اعتقاد بر اين است كه اين نامه از سوي كميته امور خارجه كره شمالي براي تعدادي از كشورهاي غربي فرستاده شده باشد اما جولي بيشاپ، وزير امورخارجه استراليا نخستين كسي بود كه وجود اين نامه را علني كرد. اين نامه از سوي كنسولگري كره شمالي در جاكارتا به سفارت استراليا در اندونزي داده شده است. نويسنده اين پيام و شيوه انتقال آن بسيار غيرمعمول است چراكه اكثر پيام‌هاي پيونگ‌يانگ براي غرب توسط خبرگزاري رسمي اين كشور منتشر مي‌شود. با اين حال در اين نامه خطاب به پارلمان‌هاي كشورهاي مختلف ضمن محكوم كردن لفاظي‌هاي دونالد ترامپ در سازمان ملل كه قول داده بود كره شمالي را بطور كامل نابود مي‌كند، آمده است: اگر ترامپ فكر مي‌كند مي‌تواند كره شمالي، يك قدرت هسته‌اي را با تهديد به جنگ هسته‌اي به زانو درآورد اشتباه بزرگي مرتكب شده و اين اظهارات از روي جهل و ناداني است. در ادامه اين پيام آمده است: كره شمالي يك قدرت كاملا هسته‌اي است كه زرادخانه بسيار قوي هسـته‌اي و انواع روش‌هاي كاربرد آنها را كه خود ساخته هستند، دارد. دشمن واقعي يك نيروي هسته‌اي، فقط يك جنگ هسته‌اي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون