• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3937 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان

دولت‌آبادي، مجابي و مجلسي از خانه سيمين و جلال بازديد كردند

ديدار پاييزي نويسندگان در خانه سيمين و جلال

خانه سيمين و جلال در آخرين روز ماه مهر ميزبان تعدادي از چهره‌هاي ادبي مانند محمود دولت‌آبادي، جواد مجابي، فريدون مجلسي و... بود تا با اين بازديد در جريان مراحل مرمت و آماده‌سازي خانه اين دو نويسنده قرار بگيرند.
اين ديدار به دعوت محمدحسين دانايي، خواهر‌زاده جلال آل‌احمد انجام شد و او خود توضيحاتي درباره مراحل مختلف مرمت اين خانه بيان كرد و اين اطمينان را هم داد كه اين بازسازي و مرمت، طبق استانداردهاي بين‌المللي انجام شده است.  محمود دولت‌آبادي هم از ناشران خواست براي تبديل اين پروژه به نهادي زنده در عرصه ادبيات كشور نسخه‌اي از كتاب‌هاي ادبي خود را تقديم كتابخانه اين مجموعه كنند. او درباره كتابخانه جلال سخن گفت؛ كتابخانه‌اي قديمي كه يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين خانه است و به همان سبك و سياق چند دهه خود و با همان رنگي كه پيش از آن بود، بار ديگر مهيا شده است تا پذيراي يادگاري‌هاي مكتوب سيمين و جلال باشد.
جواد مجابي هم توصيه كرد كه با مديريت يك هيات امنا مي‌توان به بهترين نحو از اين پروژه بهره‌برداري كرد.
 كمتر از يك ماه پيش، عليرضا جعفري مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران خبر داد كه خانه سيمين و جلال به پاتوقي فرهنگي تبديل مي‌شود اما در بازديدي كه به تازگي انجام شده است، معاون شركت توسعه فضاهاي فرهنگي گفته است كه تكميل اين پروژه دست‌كم 40 روز ديگر زمان مي‌برد. ضمن اينكه همچنان نگراني‌هايي وجود دارد؛ نخستين مشكل به بازسازي و مرمت اشيا و لوازم خانه مربوط مي‌شود چراكه اين كار بايد به شكلي انجام شود تا اصالت تاريخي آنها از بين نرود. مشكل دوم تامين گرمايش و سرمايش عمومي در منزل است به نحوي كه به ساختار كلاسيك آن لطمه وارد نكند و مساله بعدي ساخت و نصب تنديس‌هايي از دو نويسنده است كه هنوز به سرانجام نرسيده و در نهايت ايجاد بخش ويدئو آرت و نمايشگاهي در اين مركز.
با همه اينها محمد حسين دانايي خواهرزاده جلال هرچند از روند كند پروژه در سال‌هاي قبلي ابراز تاسف كرده است اما رضايت خود را نيز اعلام كرد كه اين روند در دو سال اخير تسريع پيدا كرده است.
او تاكيد دارد كه هيچ مشكلي در مراحل مرمت و بازسازي پروژه وجود ندارد و اميدوار است بخش احياي اين مكان فرهنگي نيز با هوشمندي و تدابير لازم صورت گيرد.
پيش‌تر نيز مسوولان مختلف شهرداري گفته بودند خانه سيمين و جلال بايد به مكاني زنده و پويا تبديل شود و مكاني براي تجمع هنرمندان و اهل قلم باشد و در ديدار اخير نيز اين نكته يادآوري شد كه اين خانه مي‌تواند دو كاركرد موزه‌اي و عمومي داشته باشد تا ضمن حفظ اصالت و گذشته خود، زندگي و حيات آن نيز با حضور نويسندگان جوان ادامه پيدا كند.
دانايي در اين ديدار موضوع ديگري را نيز مطرح كرد: «نقش مهندس مشاور در حفاظت كيفي از پروژه غيرقابل انكار است، اميدواريم همان طور كه مراحل مرمت به خوبي و براساس اصول و استانداردها همراه بوده است، در مرحله احيا نيز شاهد شكوفايي پروژه باشيم و بخش نرم‌افزاري مانند بخش سخت‌افزاري پروژه با بهره‌گيري از توانمندي نهادهاي مدني به خوبي پيش برود.»
در چند سال گذشته و پس از آنكه خانه مسكوني سيمين و جلال به تملك شهرداري درآمد، بارها اخبار ضد و نقيضي درباره مرمت و بازسازي اين خانه منتشر شد اما حدود يك ماه پيش عليرضا جعفري مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي تهران تاكيد كرد كه تمامي عمليات‌هاي استحكام بخشي و مقاوم‌سازي ضمن حفظ اصول مرمت و احيا، براساس مداخله حداقلي صورت گرفته است و سبك و شيوه قديم در طراحي و چينش اشياي متعلق به منزل سيمين و جلال به مانند گذشته به نمايش درمي‌آيد تا بازديدكنندگان در عين بازديد با حس و حال هواي اين مجموعه بيشتر انس بگيرند.
 به هر روي خانه‌اي كه با مساحت 420 متر مربع در منطقه 1 شهرداري تهران و در فاصله كمي از ميدان قدس و در محله دزاشيب واقع شده، خانه‌اي است كه مرد نويسنده براي آسايش همسرش بنا نهاده بود؛ خانه‌اي كه زوج هنرمند زندگي‌شان را در آن آغاز كردند و سيمين كه سال‌ها پيش شاهد غروب جلال بود، تا واپسين روز حياتش در همين خانه زيست. خانه‌اي كه آجرهايش شاهد چه بسيار كتاب‌ها بوده‌اند و به تازگي و در جريان همين بازسازي‌ و احيا به بركت يادداشت‌هاي بانوي نويسنده، آب انبار آن كشف شد و چند سالي است كه شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران مسووليت مرمت و بازسازي آن را به عهده دارد. اين خانه با زيربناي حدود 250 مترمربع، شامل 2 طبقه در بن‌بست ارض خيابان دزاشيب به زودي تبديل به خانه موزه خواهد شد.
خانه جلال آل‌احمد و سيمين دانشور در منطقه يك شهرداري تهران، خيابان دزاشيب، كوچه رهبري، بن‌بست ارض قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون