• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3937 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲ آبان

وقتي همه منتظر تغيير هستند

ندا انتظامي

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرده، به زودي تغييراتي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شروع خواهد شد. خبري كوتاه كه از چند روز پيش، با جابه‌جايي مديران و مشاوران با پيامك‌هاي كوتاه روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اطلاع‌رساني شده بود.
تغييرات در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد به آهستگي صورت گرفت. دليل هم به نگاه وزير اين وزارتخانه برمي‌گردد. سيدعباس صالحي، مرد شماره يك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به معناي واقعي آدم تعامل است. او در ابتداي مديريت خود در جايگاه معاونت فرهنگي به وزارت فرهنگ آمد. حضور او در اين معاونت پرحاشيه و پرمشكل، با چنان آرامشي همراه شد كه بسياري از فعالان حوزه فرهنگ و كتاب، او و مديريت او را در اين حوزه ثمربخش دانستند، به طوري كه زماني كه زمزمه‌هاي رفتن او از معاونت فرهنگي مطرح شد، جمعي از ناشران كه تعداد آنها 360 نفر بود، نامه‌اي خطاب به وزير فرهنگ وقت نوشتند تا او بماند. در حالي كه براي همتاي ديگر او در پست‌هاي مختلف وزارت فرهنگ اين اتفاق نيفتاد و حتي اين روزها همه منتظر تغييراتي در حوزه‌هاي مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت‌هاي مختلف هستند.
سيدعباس صالحي آمده بود كه برود، اما ماندني شد و امروز بر صندلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تكيه زده است. او چندي پيش در خبري به ايلنا گفت: «برخي از اين تغييرات اعلام شده و برخي ديگر طي روزها و هفته‌هاي آينده اعلام خواهد شد.»
تغييرات مبحثي است كه در برخي از معاونت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مطرح شده است، اما او اعلام كرده اين تغييرات نه اصل است و نه ثبات. شايد به همين دليل است كه او تمركز خود را بر نيروهاي خود گذاشته است: «مهم اين است نيروهايي داشته باشيم كه براساس برنامه‌ها، حركت‌هاي مثبت و جدي داشته باشند. طبيعتا در برخي از قسمت‌ها، شاهد تغييراتي خواهيم بود و در برخي از قسمت‌ها نيز معاونان و مديران قبلي به كار خودشان ادامه مي‌دهند.»
با اين حال او اين روزها خيلي بي‌سر وصدا دست به تغييرات زده است، تغييراتي كه شبانه اعلام مي‌شود و البته تغييراتي نيست كه هنرمندان و اهالي رسانه منتظر آن هستند.
با توجه به ديدگاه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، اين نكته مطرح مي‌شود كه اگر معاونت‌هاي مختلف اين وزارتخانه عوض شود، چه اتفاقي مي‌افتد و اگر اين تغييرات صورت نگيرد چه خواهد شد؟ قبل از پاسخ به اين سوالات بايد گفت تغييرات مديريتي در معاونت‌ها چقدر مورد نياز است؟
با به پايان رسيدن دولت دهم و شروع دولت يازدهم اهالي هنر از همان روزي كه علي جنتي به عنوان وزير فرهنگ وارشاد اسلامي به بهارستان رفت، منتظر تغييرات معاونت‌هاي مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بودند. اما اين انتظار تنها مختص هنرمنداني نبود كه منتظر روزهاي خوب در حوزه‌هاي كاري خودشان بودند، اهالي رسانه‌ها هم اين انتظار را داشتند و با نوشتن مقالات، گزارش‌ها و البته گمانه‌زني معاونين مختلف، اين انتظار را منتقل مي‌كردند.
علي جنتي هم به اين نياز جامعه هنري واقف بود و در مدت كوتاهي پس از كسب راي اعتماد خود از مجلس، در شهريورماه سال 1394 اسامي معاونين خود را اعلام كرد. امري كه در دوره چهارساله وزارتش دستخوش تغييراتي شد كه مهم‌ترينش تغيير رييس سازمان سينمايي‌اش و البته خود او نيز از اين تغيير مصون نماند.
حال چه شده كه بعد از گذشت 4 سال نياز به تغيير در بدنه وزارت فرهنگ و اشاد اسلامي احساس مي‌شود؟
پاسخ اين سوال ساده است. انتظارات هنرمندان از تغيير دولت و تاثير آن بر شرايط امروز هنر برآورده نشده است؛ امري كه هنرمندان به صورت مختلف آن را بيان كرده‌اند.
حال در دولت دوازدهم انتظار از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌رود كه تغييرات را به نفع هنرمندان طراحي كند. به عبارت ديگر همان حرف خود را جامعه عمل بپوشاند تا «نيروهايي داشته باشيم كه براساس برنامه‌ها، حركت‌هاي مثبت و جدي داشته باشند.»
سيدعباس صالحي نشان داده است كه با پيش‌فرض حركت نمي‌كند، صبر مي‌كند، بررسي مي‌كند و البته عمل مي‌كند. اين‌بار هم همين‌طور است. او برخلاف همتاي قبلي خود در ديگر وزارتخانه‌ها، تغيير معاونت‌ها و نيروهاي ارشاد را سريع انجام نداد. در نخستين نشست مطبوعاتي با سوال تغييرات در بدنه ارشاد روبه‌رو شد، اما با هوشمندي پاسخ داد: «ما به دنبال آن هستيم كه بهترين انتخاب را داشته باشيم ولي فعلا نمي‌خواهم درباره تغييرات صحبت كنم.»پاسخي كه نشان داد او آمده تا بررسي كند. حال پس از گذشت 3 ماه او تغييرات خود را شروع كرده است. از ديوارهاي خاكستري رنگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبرها به سختي به بيرون درز پيدا كرده است و بيشتر تغييرات در حد گمان و حدس است. حال او با پشتوانه انجمن‌ها، فعالان حوزه چاپ، نشر، سينما و تئاتر بايد پاسخگوي اعتماد هنرمندان و افراد باشد. البته او پيش از اين اعلام كرده بود: «طبيعتا در برخي از قسمت‌ها، شاهد تغييراتي خواهيم بود و در برخي از قسمت‌ها نيز معاونان و مديران قبلي به كار خودشان ادامه مي‌دهند.» سيدعباس صالحي اگرچه اهل تعامل است اما قاطع هم هست و بايد اميدوار بود اين تغييرات يا ماندگاري برخي ازمعاونان همان‌هايي باشد كه هنرمندان نياز آن را احساس كرده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون