• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3940 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان

تلاش بي‌سرانجام براي كاهش قدرت سرپنجه‌هاي مقاومت

مجتبي اماني*

تحريم‌ها و فشارهايي كه ايالات متحده امريكا عليه ايران، حزب‌الله، حماس و ديگر كشورها و مجموعه‌هايي كه اين كشور همراستا با ايران مي‌پندارد، به هيچ عنوان اقدام تازه‌اي نيست. اين اقدامات طي چهار دهه گذشته با رنگ‌هاي مختلف و با پيچيدگي‌هاي متفاوت عليه جمهوري اسلامي ايران و متحدان منطقه‌اي‌اش اعمال شده است. سه مصوبه اخير مجلس نمايندگان امريكا كه هنوز به قانون تبديل نشده است، حركتي است كاملا در جهت تامين امنيت رژيم صهيونيستي. امريكا خودش را ملتزم به حفظ امنيت رژيم اسراييل مي‌داند و از هيچ تلاشي در اين راستا فروگذار نمي‌كند. با وجود اين، بر اساس گزارش‌هايي كه چه صهيونيست‌ها و چه اتاق فكرها و موسسات مطالعاتي تاكنون منتشر كرده‌اند، قدرت حزب‌الله لبنان در طول دو دهه اخير با وجود تمام تلاش‌هايي كه از سوي اسراييل و ايالات متحده امريكا انجام شده است، نه تنها كاهش نيافته است، بلكه افزايش بسيار بيشتري پيدا كرده است. چندين بار حمله مستقيم صهيونيست‌ها و اجراي تحريم‌ها و فشارهاي مختلف از سوي ايالات متحده امريكا تاكنون هيچ اثري در گسترش قدرت حزب‌الله نداشته است. همين مساله در مورد حماس هم صدق مي‌كند.
طبيعي است كه امريكايي‌ها براي اثربخشي فشارهاي خودشان از تمام ابزارهايي كه در اختيار دارند استفاده مي‌كنند تا آنچه را كه از سوي ما محور مقاومت خوانده‌مي‌شود، از بين ببرند. تحريم‌هايي كه طي هفته‌هاي گذشته عليه حزب‌الله تصويب شده است به شكل‌هاي تامين مالي، تامين تسليحات و اقدامات اين گروه را هدف گرفته است و از اتحاديه اروپا خواسته شده است تا اين گروه را در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار دهد. اين تنها اقدام ايالات متحده امريكا نيست و قالب مجموعه‌اي از اقدامات مستمر قوه مجريه و مقننه ايالات متحده براي فشار عليه ايران و متحدان منطقه‌اي‌اش قرار مي‌گيرد. تحريم عليه ايران، فشار براي براندازي نظام حاكم در سوريه، ايجاد مضايقات و توطئه‌هاي رنگارنگ در خاك عراق و تحت فشار گذاشتن حزب‌الله و حماس در چارچوب همين تلاش جامع امريكا براي از بين بردن محور مقاومت در منطقه خاورميانه و حفظ امنيت رژيم صهيونيستي است. دولت امريكا با هماهنگي دو ضلع همكاري‌هاي خود در تل‌آويو و رياض، اين اقدامات را همزمان به پيش مي‌برد.
از جمله مصوباتي كه اخيرا از سوي مجلس نمايندگان ايالات متحده امريكا تصويب شد، يكي درخواست از دولت‌هاي اروپايي و اتحاديه اروپا براي قرار دادن حزب‌الله در فهرست گروه‌هاي تروريستي بود. كشورهاي اروپايي و در مجموع اتحاديه اروپا، در برخي از اهداف شايد با امريكايي‌ها همراهي و همسويي داشته‌باشند. اما اراده و التزام كامل و عملي امريكايي‌ها به تامين امنيت رژيم صهيونيستي، در بين اروپايي‌ها تا اين حد وجود ندارد. در هر حال مجموعه‌اي از كشورهاي اروپايي درجات مختلفي از همگرايي و همكاري با اسراييل برقرار كرده‌اند، قطعا به همين نسبت در اروپا كشورهاي مختلف با درجات متفاوتي از اين مصوبه استقبال خواهند كرد. اما در نهايت قوت و گستره اراده اروپايي‌ها در حمايت از رژيم صهيونيستي به گمان من در حدي نخواهد بود كه رضايت و خرسندي كامل اسراييل و امريكا را تامين كند.
از سوي ديگر عربستان سعودي، يكي از نيروهاي منطقه‌اي است كه در مسير ايجاد فشار به محور مقاومت در كنار ايالات متحده امريكا و رژيم صهيونيستي قرار گرفته است. آنچه براي عربستان اهميت دارد اين است كه به زعم خودشان سرپنجه‌هاي قدرت ايران در منطقه را حذف يا بي‌اثر بكند. عربستان سعودي از اين زاويه به موضوع نگاه مي‌كند كه نفوذ ايران در منطقه خاورميانه و كشورهايي كه به اعتقاد آنها بخشي از جهان عرب محسوب مي‌شوند، كمتر شود. پادشاهي عربستان سعودي در عين حال اختلافات ايدئولوژيك، عقيدتي و سياسي با حزب‌الله لبنان دارد و تا درجات كمتري چنين اختلافات ميان سعودي‌ها با حماس هم وجود دارد. بنابراين سعودي‌ها كه براي تحت فشارگذاشتن ايران نشان داده‌اند از هيچ اقدامي فروگذار نمي‌كنند، قطعا در اجراي چنين تحريم‌ها و فشارهايي با صهيونيست‌ها و امريكايي‌ها بسيار همكاري خواهند كرد. سعودي‌ها تصور مي‌كنند كه امروز در شرايطي قرار گرفته‌اند كه با ايجاد يك مثلث با حضور اسراييل و دولت امريكا، مي‌توانند به خواسته نهايي خودشان، يعني قطع نفوذ ايران در منطقه برسند. در نتيجه اين كشور نه تنها از تمامي اقدامات امريكا در راستاي كاهش دادن قدرت گروه‌هاي نزديك به ايران در منطقه حمايت مي‌كند، بلكه چه در پس پرده و چه علنا در راستاي افزايش چنين فشارهايي از سوي دولت امريكا سرمايه‌گذاري مي‌كند.
*رييس پيشين دفتر حافظ منافع ايران در مصر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون