• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3940 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان

مراقب امواج باشيم

علي شكوهي

اظهارات آقايان محمد يزدي و مدرسي‌يزدي و تصميم فقهاي شوراي نگهبان درباره عدم صلاحيت يك فرد زرتشتي براي فعاليت در شوراي شهر يزد موجي را ايجاد كرد كه هر روز هم دامنگيرتر خواهد شد و بعيد است اين موج فكري و اجتماعي بدون تصحيح اين تصميم فروكش كند. مشكل اينجاست كه همگان احساس مي‌كنند يك بدعت جديد در كشور در حال شكل گرفتن است و اگر جلوي آن گرفته نشود، بايد انتظار داشت كه قدم‌هاي ديگري هم در آينده برداشته شود. با اين نگاه آيا نمي‌توانند بگويند هيچ فردي از اقليت‌هاي ديني حق مديريت در هيچ حوزه‌اي را ندارد چون نبايد ولايت بر مومنان داشته باشند؟ آيا بعيد است بگويند كه آنان حق دادن راي هم ندارند چون منجر به تاثيرگذاري آنان بر سرنوشت كشور مي‌شود و چه‌بسا راي آنان در انتخاب يك نماينده مجلس يا رييس‌جمهوري تعيين‌كننده باشد؟ آيا با همين منطق نمي‌توانند بگويند كه راي همه مردم برابر نيست و راي عالم و افراد مومن بايد بيشتر از راي مردم عادي تلقي شود؟
به نظر مي‌رسد چند نكته از انديشه امام مورد غفلت واقع شده و در فهم اين آقايان حضور ندارد:
 اول- فهم حكومتي از دين: اگر بدانيم كه فقه حكومتي اقتضائاتي دارد و در ذيل حكومت ديني بسياري از احكام فقهي متفاوت خواهند شد، چنين تصميمي گرفته نمي‌شد. فقه فردي را وارد حكومت كردن نتايج درستي به همراه ندارد.
دوم- عنصر زمان و مكان: با اين نگاه امام قطعا به جاي اصرار بر فهم سنتي از فقه و تطبيق نامناسب احكام با وضعيت موجود، تحولات جاري زمان در فهم دين و فقه مورد توجه قرار مي‌گرفت و همه شهروندان فارغ از مذهب داراي حقوق برابر تصور مي‌شدند.
سوم- حفظ حيثيت اسلام و نظام: امام در مقطعي به شوراي نگهبان فرموده بودند: «كسانى كه احتياط يا وسوسه‌‏اى در امر انتخابات مى‏‌كنند بهتر است كمال احتياط را براى حفظ حيثيت جمهورى اسلامى و اسلام نمايند». در آن مقطع شوراي نگهبان اصرار بر ابطال انتخابات تهران داشت و امام اجازه اين كار را نداد و گفت كه به فكر حيثيت اسلام و نظام باشيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون