• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3941 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۷ آبان

حسين كاشفي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

رفتار روحاني تغيير نكرده است

اينكه دانشجويان به رييس‌جمهور انتقاد مي‌كنند، نشانه رشد فضاي سياسي كشور است

مريم وحيديان

در حالي وزير علوم جديد راهي مجلس شوراي اسلامي براي كسب راي اعتماد از نمايندگان مجلس دهم مي‌شود كه برخي از تشكل‌ها و جمع‌هاي دانشجويي نقدهايي را به رييس‌جمهور مطرح كرده و از او خواسته‌اند كه در انتخابش تجديد نظر كند. از زماني كه گزينه پيشنهادي وزير علوم معرفي شد تاكنون علاوه بر تجمع‌ها نامه‌هايي نيز خطاب به نمايندگان از سوي برخي دانشجويان نگاشته شد. آيا روحاني نسبت به ايام انتخابات تغيير كرده است ؟ حسين كاشفي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران معتقد است كه چنين نيست و روحاني همچنان تلاش مي‌كند بر سر مواضع و شعارهايش باشد. البته اين فعال سياسي اصلاح‌طلب اذعان دارد كه موانع و سد‌هايي كه بر سر راه دولت سبز مي‌شود نيز تاثير دارد. همين است كه مي‌گويد كه «دست روحاني در معرفي وزير علوم باز نبود و موانعي بر سر معرفي گزينه مطلوبش وجود داشت. روحاني وقتي ديده كه گزينه‌هاي مطلوبش را نمي‌تواند معرفي كند از بين گزينه‌هاي باقي مانده دست به انتخاب زده است.»

 

پيرو فضايي كه بعد از معرفي وزير علوم شكل گرفت و اعتراضات برخي دانشجويان را شاهد بوديم، اين پرسش پيش مي‌آيد كه آيا رفتارهاي روحاني نسبت به ايام انتخابات تغيير كرده است؟

در مجموع مسائلي كه آقاي روحاني در دوران تبليغات انتخابات مطرح كرد، بايد در همه زمينه‌ها اجرا شده و پاسخ درخور به مطالبات مردم داده شود. مردم نبايد احساس كنند كه مسائلي كه آقاي روحاني عنوان كرد، تنها در حد شعار انتخاباتي و براي برانگيختن مردم براي شركت در انتخابات بوده و رييس‌جمهور در دوران مسووليتش آن را فراموش كرده است. همه اقشار و اصناف و به ويژه دانشگاهيان و تشكل‌هاي دانشجويي بايد احساس كنندكه آقاي روحاني تمام سعي و كوشش خود را به كار گرفته تا به شعارها و برنامه‌هايش عمل كند. مردم بايد ببينند كه كشور به سمت توسعه و پيشرفت حركت مي‌كند. البته برخي جاها ممكن است موانع و مشكلاتي بر سر راه رييس‌جمهور باشد. در اين مورد گروه‌هايي كه نقش مرجع را دارند بايد دست به كار شوند. نبايد فراموش كرد كه ارتباط اصلاح‌طلبان و مردم بايد استمرار پيدا كند و مردم بايد امانتداري رييس‌جمهور در حوزه‌هاي مختلف را ببينند. اگر در مواردي مانعي وجود دارد، بايد به نحوي از طرف نخبگان توجيه و تشريح شود. البته تمام سعي و كوشش آقاي روحاني نيز همين است. او نمي‌خواهد كه بين حرف و عملش فاصله بيفتد و مردم در موردش بگويند كه رفتارهاي انتخاباتي روحاني و عملش با هم فاصله دارد و روحاني تنها مي‌خواسته از مردم راي كسب كند كه چنين موضعي را اتخاذ كرده است. اصلاح‌طلبان نسبت به اداره كشور در زمينه‌هاي مختلف حرف و پيشنهاد دارند. تمام كساني كه از آقاي روحاني حمايت كردند، در اين زمينه بايد بتوانند پاسخگو باشند. به هر حال اصلاح‌طلبان در ادوار انتخاباتي آتي نيز به راي مردم نياز دارند. آقاي روحاني نيز به خوبي بر اين مساله واقف است و نمي‌خواهد متفاوت از شعارهايش عمل كند، تا در مردم احساس نااميدي به وجود بيايد. براي حركت به جلو و توسعه و پيشرفت كشور و با توجه به مشكلات و معضلاتي كه در منطقه در جريان است، بايد حساس باشيم و اميد را در مردم تقويت كنيم. آقاي روحاني مي‌خواهد به گفته‌هايش پايبند باشد و حتما بايد سعي كند تا با نقادين ارتباط برقرار كند.

پس شما معتقديد كه روحاني نسبت به ايام انتخابات تغيير نكرده است؟

بله. البته مقداري از تغيير طبيعي است. شرايط انتخابات اقتضاي خاص خودش را دارد اما اينكه بگوييم آقاي روحاني با رويكرد ديگري نسبت به زمان انتخابات كارش را ادامه مي‌دهد، درست نيست.

از حيث وزراي معرفي‌شده توسط روحاني آيا تغييري در شعارها و عمل رييس‌جمهور شاهد هستيم؟

به هر حال تغييراتي در ساختار كابينه به وجود آمد. افرادي كه نسبتا در دولت قبل موفق بودند، در جايگاه خود ابقا شدند. برخي وزارتخانه‌ها نيز تغييراتي داشت. البته انتظاراتي وجود داشت كه برآورده نشد. حضور زنان، اقوام و اقليت‌ها در دولت از جمله مسائلي بود كه مطرح شد اما محقق نشد. در مجموع اينطور نيست كه آنچه كه از سوي رييس‌جمهور گفته شد، عمل نشد. هرچقدر تغيير وزرا به اين جهت كه آنها بتوانند از نظر مقبوليت، كارايي و كار جمعي موفق‌تر باشند، به نفع دولت و حاميان دولت خواهد بود. آقاي روحاني در اين زمينه كوشش‌هايي داشته است.

بعد از انتخابات رشد فزاينده مطالبات و انتظاراتي از رييس‌جمهور را شاهد هستيم. مساله‌اي كه از سوي برخي فعالين دانشجويي در مورد وزير علوم نيز خود را نشان داد. اين موضوع محصول چيست؟ آيا به اين دليل بود كه روحاني در ايام انتخابات به گونه‌اي ظاهر شد كه مطالبات مردمي را افزايش مي‌داد؟

نبايد فراموش كنيم كه اگر آقاي روحاني دير وزير علوم را معرفي كرد به اين خاطر بود كه بايد با برخي نهادها هماهنگ مي‌كرده و نظر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را نيز جلب مي‌كرده است. به هر حال دست آقاي روحاني در معرفي وزير علوم باز نبود و موانعي بر سر معرفي گزينه مطلوب آقاي روحاني وجود داشت. آقاي روحاني وقتي ديده كه گزينه‌هاي مطلوبش را نمي‌تواند معرفي كند از بين گزينه‌هاي باقي مانده دست به انتخاب زده است. آقاي منصور غلامي نيز فردي است كه بخشي از دانشگاهيان او را تاييد كرده‌اند. در اين مساله شكي نيست كه رييس‌جمهور بايد نظرات دانشجويان را بشنود. همين كه مي‌بينيم دانشجويان نظر مي‌دهند و انتقاد به رييس‌جمهور مي‌كنند، نشانه رشد فضاي سياسي كشور است. دانشجويان معترض هم خود را همراه دولت مي‌دانند و براي بهتر شدن وضعيت كشور تلاش مي‌كنند. آنها مي‌خواهند دولت در اجراي برنامه‌هايش موفق شود. بالاخره فضايي پيش آمده كه دانشگاهيان نظرات‌شان را بيان كنند و اين امري بسيار مبارك است. اين مساله زمينه نقد‌پذيري در جامعه را گسترده‌تر مي‌كند. اميدوار هستيم كه در عمل آنچه دانشجويان به درستي مطرح مي‌كنند، فضايي را به وجود بياورد كه به نظرات‌شان بر وزير علوم آتي اثرگذار باشد. وزير علوم بعدي بايد به مطالبات امروز دانشجويان توجه كند و دايما بايد حركت به جلو داشته باشد. در اين صورت است كه در بخش‌هاي مختلف دولتي هم‌افزايي به وجود مي‌آيد.

چرا حاميان دولت درحوزه سياسي و فرهنگي مطالبه‌گري مي‌كنند و مطالبات اقتصادي از تريبون اصولگرايان بيان مي‌شود؟

به هر حال بايد در همه زمينه‌ها مطالبات و دغدغه‌ها عنوان شود و نبايد دولت از هيچ‌يك از مسائل و معضلات كشور غفلت كند. ضمن طرح اين مطالبات حاميان دولت بايد به دولت كمك كنند تا مشكلات كشور در بخش‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي رفع شود. البته لازم است كه دولت هم دست ياري به سمت نيروهاي سياسي مختلف دراز كند تا بستر همكاري و كمك فراهم شود. اينكه بخواهند زمينه‌اي براي جلب نظرات مردم فراهم كنند، اهميت دارد. دولت بايد مسائل را به صورت كلان و ملي ببيند و شرايط همكاري را براي همه فراهم كند. براي حل مشكلات اقتصادي، نياز به جذب سرمايه خارجي وجود دارد. اتفاقا برخي اصولگرايان هستند كه نگاه ملي ندارند و اما و اگر مي‌گذارند كه چرا بايد زمينه را براي خارجي‌ها مساعد كنيم. توجه نمي‌كنند كه با اين وضعيت درآمدي مشخص است كه نمي‌توانيم به اندازه كافي اشتغال ايجاد كنيم. اگر بخواهيم به اشتغال يك ميليون در سال برسيم، طبيعتا نيازمند جذب سرمايه‌هاي بيشتر در كشور هستيم. بنابراين خيلي مهم است كه نقد‌ها منصفانه و صادقانه باشد. يعني نبايد به صرف ايجاد مانع بر سر راه دولت انتقاد شود. مردم انتظار دارند كه مسوولان براي‌شان كار كنند و نتيجه آن را نيز در زندگي خود ببينند.

چرا مطالبات اصلاح‌طلبان در حوزه اقتصادي نيست؟ آيا اصلاح‌طلبان پاشنه آشيل دولت روحاني را در حوزه اقتصادي مي‌بينند و مي‌خواهند آن را مسكوت بگذارند؟

عده‌اي قصد نقد دارند اما عده‌اي تنها به صرف مخالفت اين مسائل را مطرح مي‌كنند و مي‌خواهند بگويند اين دولت كاري انجام نداده است. امروز براي جذب سرمايه خارجي فضاي آرام نياز است. اصلاح‌طلبان مي‌دانند كه اصولگرايان برخورد واقع‌گرايانه به اين موضوع ندارند و فقط مي‌خواهند ضعف‌ها را بزرگ كنند. بنابراين كمتر در بحث با اصولگرايان مشاركت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون