هرج و مرج در فرودگاهها
الهام معيني جزني
اين روزها كه منتهي به ايام اربعين حسيني است، مرزهاي غربي كشور محل رفتوآمد هموطناني است كه به قصد زيارت به كشور عراق سفر ميكنند. در سالهاي اخير تمهيدات زيادي براي سامان دادن به وضعيت مرزهاي غربي كشور انجام شده كه برخي كارساز بوده و برخي ديگر با كم و كاستيها دست و پنجه نرم ميكنند. در اين ميان بسياري از هموطنان مسيرهوايي را براي رسيدن به نجف و كربلا انتخاب ميكنند، به همينخاطر است كه حجم پروازهاي خارجي و تعداد مسافرها در فرودگاه امام خميني (ره) در اين ايام بسيار بيشتر شده است. همين امر باعث شده بهمحض ورود به فرودگاه امام آنچه جلبتوجه كند صفهاي طولاني مسافران سالن انتظار باشد. مسافراني كه اين چند روز به فرودگاه امام رفتوآمد داشتند از كم بودن پرسنل و تعداد كم دروازههاي بازرسي، گلايه و شكايت داشته و ميگفتند كه با وجود انبوه جمعيت، فقط 2 ورودي فعال بوده و بسياري از هموطنان داخلي و اتباع خارجي با چهرههاي ناراضي به رتق و فتق امور سفر مشغول بودند. منظرهاي كه در بسياري از فصول پرتردد نيز تكرار شده تا صحنه خوشامدگويي يا بدرقه تاسفانگيزي را براي گردشگران رقم زند. بهنظر ميرسد با توجه به مساحت، مكان جغرافيايي فرودگاه امام، امكانات و تعداد دروازههاي ورودي، اين فرودگاه از بابت پذيرش مسافر، مشكل خاصي نداشته و آنچه كه در روزهاي شلوغ و پرازدحام، بهصورت شفاف عيان ميشود، ضعف مديريت، نقص خدماترساني و نبود برنامهريزي منظم است. موارد قابل حلي كه تاثيري مهم در ذهن گردشگر دارد. اين بينظمي، هنگامي بيشتر ما را به فكر ميبرد كه ميبينيم در كشورهاي همسايه، مانند تركيه و امارات، تعداد پروازهاي ورودي و خروجي به مراتب بيشتر است و اينگونه هرج و مرجها نيز درآنها ديده نميشود.