• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3942 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان

سخنگوي قوه قضاييه از آخرين وضعيت شكايت سيدمحمد خاتمي از سردار نقدي گفت

هنوز كيفرخواست صادر نشده است

گروه سياسي

در صد و بيستمين نشست خبري سخنگوي قوه‌قضاييه، «محدوديت» و «شكايت» سيدمحمد خاتمي بار ديگر موضوع سوال خبرنگاران از محسني اژه‌اي بود. عدم اجازه به رييس دولت اصلاحات براي حضور در جلسه بنياد باران و شكايت او از سردار نقدي، رييس سابق سازمان بسيج مستضعفين كه مدت‌ها پيش در دادسراي تهران به ثبت رسيده بود، از سوالاتي بودند كه سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به آنها، نخستين آن را مربوط به تصميمات دادسراي ويژه روحانيت دانست و از وضعيت آن يكي ديگر هم خبر داد و گفت كه همچنان مرحله دادسرا است. اژه‌اي كه يك روز پس از اعلام حكم همدستان بابك زنجاني از سوي يكي از رسانه‌ها در جمع خبرنگاران حاضر شد، از تماس خود با قاضي مقيسه گفت و تاكيد كرد كه هنوز حكمي براي دو متهم ديگر نفتي صادر نشده است. اجراي حكم دري اصفهاني، آخرين وضعيت پرونده سپنتا نيكنام در ديوان عدالت اداري، رسيدگي به پرونده تخلفات قائم مقام متواري توليت آستان قدس رضوي و پرونده تخلف 4 هزار ميلياردي محمود احمدي‌نژاد از موضوعاتي بود كه در نشست خبري ديروز سخنگوي قوه قضاييه مطرح شد.

به گزارش ايسنا، متن پرسش و پاسخ خبرنگاران با محسني‌اژه‌اي، سخنگوي دستگاه قضا را در ادامه مي‌خوانيد:

 

آيا حكم دري‌اصفهاني (فرد مرتبط با تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي) قطعي شده و وي براي تحمل دوران محكوميت به زندان رفته يا خير؟

ايشان دو پرونده داشت؛ يك مورد پرونده جاسوسي كه وي به اتهام جاسوسي به ٥ سال حبس محكوم و با وجود اعتراض، راي او ابرام شد. ايشان قبل از قطعي شدن حكم، در زندان بود و الان هم در حال تحمل محكوميت حبس ٥ سال است. پرونده ديگر او مالي است كه هنوز براي آن كيفرخواست صادر نشده است.

آيا دري‌اصفهاني توسط سيف، رييس بانك مركزي براي حضور در تيم مذاكره‌كننده معرفي شده است؟

ما حتما اطلاع نداريم كه آقاي سيف مي‌خواسته اطلاعاتي را به بيگانگان بدهد يا خير و اينكه فرد در يك تشكيلات رفته تا به دشمن اطلاعاتي بدهد و از اول اين‌گونه بوده يا بعدا به اين كار مشغوليت پيدا كرده، مشخص نيست و وقتي فردي معرفي مي‌شود معلوم نيست جاسوس است يا جاسوس خواهد شد. قرينه‌اي بر اينكه آقاي سيف در اين پرونده نقشي داشته وجود ندارد و اثبات هم نشده، اما اگر قرينه‌اي باشد كه كسي معاونت داشته يا خير را دنبال مي‌كنيم.

آخرين وضعيت پرونده سپنتا نيكنام، عضو زرتشتي شوراي شهر يزد در ديوان عدالت اداري چگونه است؟

هنوز راي ماهيتي در اين رابطه صادر نشده است.

وضعيت رسيدگي به پرونده تخلفات مالي قائم‌مقام توليت آستان قدس در چه مرحله‌اي قرار دارد؟

اين پرونده چندين متهم دارد و چند نفر نيز در بازداشت هستند. البته خود قائم مقام خارج از كشور است اما به دنبال شناسايي و برگرداندن اموال هستيم و اين پرونده در مرحله دادسرا است.

آيا عدم اجازه به سيد محمد خاتمي براي حضور در جلسه بنياد باران مورد خاصي بوده يا خير؟

اين مربوط به دادسراي ويژه روحانيت است و من از جزييات خبر ندارم. آنها هم گفته‌اند كه محدوديت جديدي نبوده و ممكن است كم و زياد شود. دادستان ويژه روحانيت گفت كه ممكن است اين رويه بعد از سه ماه ادامه پيدا كند يا نكند و اينكه شايد هم محدوديت زياد شود.

شكايت سيدمحمد خاتمي از سردار نقدي در چه وضعيتي است؟

اتفاقا امروز اين موضوع را پيگيري كردم كه به من اعلام شد اين پرونده هنوز كيفرخواست نخورده و در مرحله دادسراست.

آخرين وضعيت پرونده مهدي جهانگيري به كجا رسيده است؟

در بازداشت هستند و پرونده‌شان در دادسرا در حال رسيدگي است.

آيا قوه قضاييه به پرونده تخلف 4 هزار ميلياردي محمود احمدي‌نژاد ورود كرده يا خير؟

اگر ديوان محاسبات و بازرسي كل كشور به تخلفي برسند آن را به بالاترين دستگاه مربوطه مي‌فرستند. ديوان محاسبات نيز خود دادسرا و كارشناس دارد و اگر علاوه بر تخلف، جرمي هم وارد شده باشد به دستگاه قضا مي‌فرستد و اگر تشخيص ندهد قوه‌ قضاييه خودش رسيدگي نمي‌كند.

شنيده شده عكاس نهاد رياست‌جمهوري كه ممنوع‌الخروج بوده با همكاري برخي دستگاه‌هاي دولتي توانسته از مرز خارج شود، اين خبر صحت دارد؟

عكاسي ممنوع‌الخروج شده بود، دادستان متوجه مي‌شود كه با وجود اينكه او ممنوع‌الخروج بوده از كشور خارج شده است. گويا معاونين يا مديركل‌هاي وزارت اطلاعات نامه‌اي به قسمت گذرنامه نيروي انتظامي مي‌نويسند و در آن نامه مي‌گويند با توجه به اينكه قاضي كشيك در دسترس نيست و سفر آن فرد ضروري است، به استناد اين نامه مسوول مربوطه اجازه دهد فرد خارج شود كه اين كار خلاف قانون بوده كه متعاقب اين موضوع دادستان موضوع را به دادسراي نظامي منعكس مي‌كند و الان نمي‌دانم موضوع در چه وضعيتي است.

اخيرا دادستان تهران از صدور حكم اعدام براي يك جاسوس كه با موساد در ارتباط بوده، خبر داده در اين باره بيشتر توضيح دهيد؟

اين حكم از سوي دادگاه انقلاب بوده، البته قابل تجديدنظر است چرا كه از سوي دادگاه بدوي اين پرونده را وزارت اطلاعات دنبال مي‌كرده و تحقيقات زيرنظر كارشناسان وزارت اطلاعات بوده است. پرونده هنوز قطعي نشده و فقط حكم دادگاه بدوي صادر شده است.

با توجه به اينكه قاضي مقيسه از بابك زنجاني نقل كرده كه پول دارد و نمي‌دهد و از سوي برخي از مردم اين گمان مي‌رود كه بابك زنجاني قلدري مي‌كند و قرار است اعدام نشود، آيا قوه قضاييه قصد ندارد تاريخ اعدام را اعلام كند؟

حكمي كه صادر و قطعي مي‌شود براي اجراست و قوه قضاييه قصد ندارد احكامي كه قطعي شده را اجرا نكند. حكم ايشان در حال اجرا است. اينكه گفته مي‌شود پول دارد و نمي‌دهد، هنوز به اين موضوع نرسيديم، نمي‌توانيم بگوييم دارد و نه مي‌توانيم بگوييم كه ندارد. اين جمله‌اي كه شما نقل كرده‌ايد را نمي‌دانم ايشان گفته يا خير ولي هنوز به اينجا نرسيديم. از آبان ماه سال گذشته يك همكاري بين قوه قضاييه، بازپرسي، دادستان و وزارت اطلاعات صورت گرفته است، هنوز مشخص نشده كه ايشان در خارج از كشور پول دارد يا ندارد و در مورد زمان اعدام هم نمي‌توان زمان تعيين كرد چرا كه شما ببينيد پرونده دو متهم ديگر داشت كه چند جلسه هم برگزار شد. آيا قابل پيش‌بيني بود كه اين رسيدگي‌ها چه ميزان صورت مي‌گيرد و به چه ميزان نياز به حضور آقاي زنجاني است. من شنيدم كه گفته مي‌شود حكم دادگاه آن دو متهم ديگر صادر شده، من با قاضي مقيسه صحبت كردم و گفت كه هنوز حكم صادر نشده و پرونده سنگين است. قاضي مقيسه پايان رسيدگي‌ها را اعلام كرده ولي حكم صادر نكرده است. اگر هم ايشان خودش همكاري كند، همان‌گونه كه در راي ديوان ذكر شده، مي‌تواند از تخفيفات قانوني استفاده كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون