• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3942 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۸ آبان

خبر روز

روايت مفصل موسوي‌خوييني‌ها از يك واقعه تاريخي
طولاني شدن اشغال سفارت امريكا در اختيار دانشجويان نبود

سيد محمد موسوي‌خوييني‌ها در ادامه مطالبي كه به بازخواني تاريخ انقلاب مي‌پردازد اين‌بار روايتي نسبتا مطول از واقعه تسخير سفارت امريكا توسط دانشجويان خط امامي منتشر ساخته است. اين روايت البته از عملكرد امريكا پيش از انقلاب آغاز مي‌شود و با علت طولاني شدن اشغال سفارت امريكا پايان مي‌يابد. موسوي‌خوييني‌ها اين روايت را در 5 فصل به نگارش درآورده و در بخشي از آن مي‌كوشد مهم‌ترين اتهامات وارد آمده در موضوع اشغال سفارت امريكا را توضيح دهد. در بخشي از اين روايت به عده‌اي كه تسخير سفارت را علت حمله نظامي صدام به ايران مي‌دانند، پاسخ داده و نوشته است: «رژيم بعث عراق دست نشانده امريكا نبود و با همه روابط حسنه‌اي كه با امريكا داشت، در آن زمان به شوروي وابسته بود.»وي همچنين با يادآوري اينكه مرزبانان ايراني پيش از تسخير سفارت نيز شاهد تحركات عراق در مرزهاي ايران بودند، نوشته است: «صدام گمان داشت كه اوضاع كشور ما به هم ريخته و ارتش سامان ندارد، اختلافات داخلي هم زياد است؛ پس زمان براي حمله و تصرف خوزستان نفت‌خير مناسب است.»موسوي‌خوييني‌ها در مورد ادعاي غربي‌ها مبني بر دخالت شوروي در تسخير سفارت نيز نوشته است: «من رهبر دانشجويان نبودم، همراه و مشاور آنان بودم... غربي‌ها براي مقاصد خود نوشتند كه اين اقدام ضدامريكايي، كار كمونيست‌هاست و رهبر آنان هم يك روحاني كمونيست است... اما ناگهان ديديم كه در داخل كشور همين حرف‌ها را كتاب كردند!... دسترسي به سابقه من ساده است.»وي در مورد استدلال كساني كه مي‌گفتند اشغال سفارت طرح خود امريكا بوده است، نيز نوشته است: «مدعي شدند امريكايي‌ها براي دست‌اندازي و نفوذ به كشورها به ايادي‌شان مي‌گويند كه سفارت امريكا در آن كشور را بگيرند تا بهانه حمله نظامي بدانجا شود... اصلا امريكا پيش از اشغال سفارت قصد حمله به ايران را داشت؟ پس از تسخير چرا حمله نكرد؟»وي همچنين در مورد علت طولاني شدن اشغال لانه جاسوسي نيز آورده است: «طولاني شدن زمان اشغال لانه و پيامدهايش با اراده و اختيار دانشجويان نبود. اين قضايا معلول سلسله حوادثي است كه پس از تسخير سفارت، پي‌درپي رخ داد و مانع تصميم عاجل شد.»گزارش مفصل روايت تازه موسوي‌خوييني‌ها فردا در «اعتماد» به چاپ مي‌رسد.

 

تقدير سرلشكر باقري از دو فرمانده ارتشي
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در پيام‌هاي جداگانه‌اي از امير سيد‌عبدالرحيم موسوي، فرمانده كل و امير كيومرث حيدري، فرمانده نيروي زميني ارتش قدرداني كرد. در پيام سرلشكر محمد باقري خطاب به امير موسوي آمده است: مواضع حكيمانه و مقتدرانه و همراه با بصيرت انقلابي جنابعالي از بدو تصدي فرماندهي كل ارتش جمهوري اسلامي ايران در خصوص تحكيم همدلي و وحدت بين ارتش و سپاه پاسداران، بار ديگر دوستان جمهوري اسلامي را به تحسين و دشمنان را به نا‌اميدي از پيگيري اهداف خصمانه وا‌داشت. سرلشكر محمد باقري همچنين در پيامي جداگانه به امير حيدري، فرمانده نيروي زميني ارتش نوشت: برگزاري همايش وحدت‌آفرين همدلي و اتحاد ارتش و سپاه به ميزباني نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران كه حاصل تدبير، بصيرت و موقعيت‌سنجي جنابعالي بود صحنه‌هاي زيبايي از وحدت توام با اقتدار نيروهاي مسلح نزد افكار عمومي جهانيان و ايران اسلامي خلق كرد. تسنيم


كمك گرفتن از رژيم صهيونيستي در دوران جنگ كذب است
«نشست خبرنگاران پايداري، امروز، اهداف و رويكردها» با حضور جمعي از پيشكسوتان رسانه‌اي دوران دفاع مقدس در تالار گفت‌وگوي شماره دو بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري برگزار شد. محسن رفيق‌دوست، وزير اسبق سپاه پاسداران يكي از سخنرانان بود. او در بخشي از سخنان خود تاكيد داشت كه اخبار مربوط به كمك گرفتن ايران از رژيم صهيونيستي در دوران دفاع مقدس كذب محض است. در بخشي از اين نشست، محسن رفيق‌دوست از فرماندهان و وزير سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: اگر تدبير مقام معظم رهبري و سردار سليماني نبود اكنون بايد در زعفرانيه تهران با دشمن مقابله مي‌كرديم. اما تدابير اين دو عزيز موجب شد تا داعش در 40‌كيلومتري بغداد زمينگير شوند و پس از آن به موصل هدايت شدند تا در آنجا خفه شوند. اين فرمانده دوران دفاع مقدس در رابطه با برقراري رابطه با امريكا، توضيح داد: رابطه ما با امريكا از نظر سياست مانند شب و روز است. هرگاه امريكا دست از استعمارگري كشيد و فعاليت‌هاي خودش را محدود به كشور خودش كرد شايد با آنها ارتباط برقرار كنيم ولي تا زماني كه استعمارگر باشد و ما سلطه‌ناپذير، چنين چيزي رقم نخواهد خورد. رفيق‌دوست در رابطه با وجود برخي اظهارنظرها مبني بر كمك‌هاي رژيم صهيونيستي به ايران در دوران دفاع مقدس توضيح داد: چنين چيزي اصلا وجود نداشته است. ما حتي يك گلوله هم از رژيم صهيونيستي نگرفتيم اين در حالي بود كه ما از 11 مليت در دوران دفاع مقدس اسير داشتيم و 34 كشور نيز به عراق كمك مي‌كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون