• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3944 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۰ آبان

صهيونيست‌ها به دنبال آتش ‌افروزي جديد در غزه هستند

وعده انتقام فلسطيني‌ها

گروه جهان

حمله به يك تونل دفاعي در نوار غزه با واكنش تند مقامات فلسطيني مواجه شد. حملات جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به نوار غزه، دوشنبه شب باعث شهادت 7 فلسطيني شد. اين عمليات يكي از بزرگ‌ترين عمليات‌هاي انجام شده توسط رژيم صهيونيستي از زمان آخرين تجاوز اين رژيم به نوار غزه در سال 2014 بود. اسماعيل هنيه، رهبر حماس روز سه‌شنبه در مراسم تشييع شهداي حماس و جهاد اسلامي كه در اين عمليات به شهادت رسيدند، شركت كرد. به گزارش خبرگزاري فلسطيني صفا رييس دفتر سياسي حماس در واكنش به اين تجاوز گفت: «دشمن اگر خيال مي‌كند با اين جنايت (حمله به مرز غزه) مي‌تواند قواعد بازي را تغيير دهد متوهم است، اراده ما قوي‌تر از اشغالگر است.» وي ادامه داد: «از جمله پاسخ‌ها به اين جنايت، حفظ سلاح مقاومت و پيش رفتن به سمت وحدت ملي است زيرا دشمن مي‌داند قدرت ما در وحدت ما است.» هنيه تاكيد كرد: «سلاح ما، شرف ما است و هر كسي به آن نزديك شود به فلسطين، ملت آن و امت اسلام خيانت كرده است. » ده‌ها هزار نفر شهروند نوار غزه در مراسم تشييع شركت كرده‌بودند. به گزارش ديلي‌ميل خليل الحيه، يكي از ديگر فرماندهان حماس كه در مراسم در جنوب غزه سخنراني مي‌كرد، تاكيد كرد: «حماس مي‌داند چگونه اين منازعات با دشمن را مديريت كند و چگونه انتقام بگيرد. در زمان و مكاني به دشمن ضربه خواهيم زد كه بيشترين آسيب به آنها وارد شود.»
داود شهاب، فرمانده جهاد اسلامي هم به الجزيره گفته است: «ما از حق خود براي پاسخگويي به اين حمله استفاده خواهيم كرد، اين وظيفه ما است.» خبرگزاري فلسطيني وفا مي‌نويسد تونلي كه دوشنبه شب توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي مورد حمله واقع شد در شرق خان‌يونس قرار گرفته است و نيروهاي اسراييلي 5 موشك به سمت آن شليك كرده‌اند. به گزارش شبكه المنار، اين موشك‌ها حاوي گازهاي سمي بودند كه انتشار آنها در تونل باعث آسيب ديدن تعداد بيشتري از نيروهاي حماس و جهاد اسلامي كه در آن حاضر بودند، شده است. تل‌آويو ادعا كرده است اين تونل به مناطق اشغالي تحت كنترل رژيم صهيونيستي، خارج از نوار غزه منتهي مي‌شد. از ميان شهداي اين حمله 5 نفر اعضاي گردان‌هاي قدس، شاخه نظامي جهاد اسلامي و 2 نفر عضو گردان‌هاي عزالدين قسام، شاخه نظامي حماس بودند. حماس در بيانيه‌اي كه در واكنش به اين حمله منتشر كرد، نوشته است: «اين تازه‌ترين نمونه از جنايات صهيونيست‌ها بود، مقاومت در هر شكل آن يك حق طبيعي است كه براي همه شهروندان ما تضمين شده است. »
به گزارش خبرگزاري فارس در پي اين اتفاق، «اسماعيل هنيه» رييس دفتر سياسي حماس در تماس تلفني با «رمضان عبدالله شلح» دبيركل جهاد اسلامي با اين جنبش اعلام همبستگي كامل كرد. هنيه گفت شهادت اعضاي شاخه‌هاي نظامي جهاد اسلامي و حماس تاكيدي بر وحدت مسير و هدف تا رسيدن به آزادي نهايي است. هنيه و شلح در ادامه خطرات اين جنايت رژيم اشغالگر براي بر هم زدن اتفاقات كنوني در داخل فلسطين (روند آشتي) را بررسي كردند. در شرايطي كه محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني در كرانه باختري رود اردن، خواستار برگزاري گفت‌وگوهاي مشترك براي تصميم‌گيري در مورد بهترين واكنش به اين حمله شده است، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از «فناوري فوق‌العاده جديد» كه عامل موفقيتش براي مبارزه با تونل‌هاي مقاومت شده است تمجيد كرده است. با اين حال رژيم صهيونيستي استفاده از گازهاي سمي در اين حمله را تكذيب كرده است. اشرف القدرا، سخنگوي وزارت بهداشت نوار غزه، در حساب كاربري توييتر خود نوشته‌بود كه اكثر شهداي اين حمله به دليل جراحات وارده يا تنفس گاز سمي استفاده شده در موشك جان خود را از دست داده‌اند. اين مقام نوار غزه خواهان اين شده‌بود كه مقامات رژيم صهيونيستي توضيح دهند آيا عامدانه از سلاح‌هاي شيميايي ممنوعه براي كشتار شهروندان غيرمسلح استفاده مي‌كنند يا نه. اما رونن مانليس، يك سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي گفته است كه در اين حمله فقط از سلاح‌هاي متعارف براي از كار انداختن تونل مقاومت استفاده شده است. بر اساس گزارش وبگاه فلسطين‌اليوم، گادي آيزنكوت، رييس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي گفت: «ما يكي از تونل‌هاي اطراف غزه كه تهديد به شمار مي‌رفت، نابود كرديم؛ هرگونه پاسخي به منفجر كردن اين تونل، با پاسخ سخت اسراييل روبه‌رو خواهد شد.» وي ادامه داد: «ارتش اسراييل حالت آماده‌باش خود براي پاسخ به هر سناريوي محتملي را حفظ خواهد كرد؛ سخن از يك پيروزي نظامي بزرگ است كه بايد از آن قدرداني شود ما در پاسخ به نقض حاكميت اسراييل اقدام به منفجر كردن يك تونل كرديم.»بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه حمله و تجاوز وحشيانه جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به نوار غزه را كه منجر به شهادت جمعي از فرزندان قهرمان فلسطين شد، به‌شدت محكوم كرد. قاسمي، سخنگوي وزارت امورخارجه، دوشنبه‌شب اظهار داشت: «رژيم خون‌آشام صهيونيستي به خيال خام خود با كشتار جوانان فلسطيني سعي در تزلزل اراده مردم مظلوم سرزمين‌هاي اشغالي و تضمين امنيت پوشالي خود دارد در حالي كه هفت دهه جنايت و خونريزي و كودك‌كشي، كمترين خللي در عزم و اراده اين مردم صبور و غيور وارد نكرده و نخواهد كرد.»ساعاتي پس از اين حمله، نيروهاي رژيم صهيونيستي در نزديك روستاي نبي‌صالح در كرانه باختري رود اردن، دو سرنشين يك خودروي فلسطيني را هدف قرار دادند كه اين تيراندازي باعث شهادت راننده فلسطيني اين خودرو شد. نيروهاي امنيتي اسراييل ادعا كرده‌اند، سرعت گرفتن اين خودرو باعث شده كه تصور كنند راننده آن قصد زير گرفتن صهيونيست‌ها را دارد و به همين دليل به سمت آن تيراندازي كرده‌اند. در همين حال نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي دوشنبه شب در حملاتي به مناطق اطراف بيت‌المقدس، 23 شهروند فلسطيني را بازداشت كردند. اين حمله در كمپ آوارگان فلسطيني قلنديه انجام شد و بعد از پرتاب گاز اشك‌آور و تيراندازي گلوله‌هاي پلاستيكي، چندين فلسطيني بازداشت شدند.
حملات و تجاوزهاي اخير نيروهاي رژيم صهيونيستي درست دو هفته بعد از توافق حماس و فتح براي رفع منازعات و تحويل كنترل غزه دولت خودگردان فلسطيني انجام مي‌شود. بر اساس توافق اخير فتح و حماس كه با حضور نمايندگان دو جنبش در قاهره انجام شده است، بعد از 10 سال تنش ميان غزه و دولت خودگردان فلسطيني، حماس پذيرفت كه كنترل نوار غزه را به دولت خودگردان واگذار كند. از زمان اين توافق رژيم صهيونيستي كه مدت‌هاست نوار غزه را به صورت كامل تحت محاصره قرار داده است، قصد دارد حملات خود به اين منطقه را افزايش دهد. يكي از اصلي‌ترين موارد توافق ميان غزه و رام‌الله حفظ سلاح گروه‌هاي فلسطيني ساكن حماس بود و در عين حال اين مجوز به آنها داده‌شده است كه نيروهاي امنيتي خود را حفظ كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون