• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3944 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۰ آبان

اخبار ديپلماسي

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه:

در آخرين گزارش برجام درباره بدعهدي امريكا توضيح داديم

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه درباره ميزان اثرگذاري تصميمات كنگره در سرنوشت اجراي برجام، اظهار داشت: مقررات داخلي امريكا به اين كشور ربط دارد ولي از نظر جامعه بين‌الملل مسوول اجراي تعهدات بين‌المللي دولت امريكا است كه اين موضوع از اهميت بالايي برخوردار است. وزير امورخارجه با بيان اينكه دولت امريكا نمي‌تواند پشت تصميمات كنگره پنهان شود، بيان كرد: در نهايت ما بر اساس اقدامات امريكا تصميمات لازم را اتخاذ خواهيم كرد. ظريف با بيان اينكه اصل هدف امريكا نشان‌دهنده سوء نيت امريكا است، متذكر شد: در حقوق بين‌الملل مبحثي به نام سوءنيت وجود دارد و كشورهايي كه با حسن‌نيت توافق‌هاي بين‌المللي را اجرا نمي‌كنند، دچار يك نقض به نام «عدم حسن‌نيت» مي‌شوند. وي با بيان اينكه عدم حسن‌نيت سياست امريكا و مخصوصا سياست دولت جديد امريكا است، افزود: از ابتداي رياست‌جمهوري آقاي ترامپ سوءنيت در سياست‌هاي امريكا بوده است. وزير امورخارجه با بيان اينكه امريكايي‌ها تلاش مي‌كنند با متشنج كردن فضا، مانع استفاده جمهوري اسلامي ايران از برجام شوند، گفت: اين رويه نه تنها با اصل حسن‌نيت مغايرت دارد، بلكه با مواد 26، 28 و 29 برجام نيز در تضاد است. ظريف در مورد گزارش 6 ماه سوم، بيان كرد: طبق قانون وزارت امورخارجه موظف است كه هر 3 ماه يك‌بار گزارشي را ارايه كند و ما راس روز 26 هر 3 ماه، گزارش خود را ارايه كرده‌ايم و آخرين گزارش روز 26 مهرماه به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ارايه شده است. وي با اشاره به اينكه در آن گزارش مفصلا بدعهدي‌هاي امريكا را توضيح داديم، از جمله سخنراني ترامپ در واشنگتن و ساير اقداماتي كه امريكا انجام داده و مغاير با تعهدات اين كشور است، افزود: آن گزارش در برابر كميسيون امنيت ملي است و گزارش مجلس نيز در صحن علني ارايه خواهد شد و وزارت امور خارجه نظر خود را در جلسه ارايه مي‌دهد.

 

خزانه‌داري امريكا فهرست تحريم‌هاي ايران را به روز كرد

خزانه‌داري امريكا، روز گذشته با انتشار فهرستي از مقامات و شركت‌هاي ايراني، آنها را به بهانه ارتباط با سپاه پاسداران و همراستا با اجراي قانون «كاتسا» در فهرست تحريم قرار داده است. نكته قابل توجه در اين فهرست اين است كه تمام اين افراد و شركت‌ها پيش از اين هم در فهرست تحريم‌هاي امريكا قرار داشته‌اند و اعلاميه جديد تنها بهانه‌اي جديد، به فهرست دلايل تحريم اين افراد و شركت‌ها اضافه كرده است. بر اساس قانون كاتسا، دارايي‌هاي اين افراد و شركت‌ها در امريكا بلوكه شده، شركت‌ها و افراد امريكايي امكان معامله با آنها را نداشته و اين افراد امكان ورود به امريكا را نخواهند داشت. اعلام اين تحريم‌ها يك روز پس از آن صورت مي‌گيرد كه دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا اعلام كرد دستورالعمل داخلي خود را به منظور اجرايي كردن قانون تحريم‌ها عليه ايران اصلاح كرده است. اصلاح اين دستورالعمل به موجب بند 105 (ب) از قانون كاتسا صورت مي‌گيرد كه دولت امريكا را به اعمال تحريم‌هاي مرتبط با تروريسم عليه مقام‌ها، ماموران يا وابستگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي موظف مي‌كند. رييس‌جمهور امريكا روز 2 آگوست سال 2017 (برابر با 11 مردادماه سال 1396) قانون موسوم به «كاتسا» كه يك هفته قبل‌تر در مجلس نمايندگان امريكا به تصويب رسيده بود را امضا و آن را به قانون تبديل كرد. اين قانون دولت امريكا را موظف مي‌كند ظرف 90 روز پس از اجرايي شدن آن تحريم‌هايي را عليه ايران اعمال كند.

 

پاسخ مبهم وزارت خارجه مصر به ايران

سخنگوي وزارت خارجه مصر به سخنان اخير سخنگوي وزارت خارجه ايران واكنش نشان داد. به گزارش ايسنا و به نقل از هافينگتون‌پست، احمد ابوزيد، سخنگوي وزارت خارجه مصر در واكنش به سخنان روز دوشنبه بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان كه خواهان دوري مصر از ديدگاه‌هايي كه باعث قطع روابط ايران و مصر مي‌شود، گفت: «اين سخنان به خصوص در رابطه با موضع تاريخي مصر در مورد خاورميانه و عوامل ثبات آن سوالاتي را مطرح مي‌كند.» وي افزود: «سياست خارجه ما براساس پنج اصل است كه عبارتند از: ضرورت احترام به اصل عدم دخالت در امور داخلي ديگر كشورها، حسن همجواري، حفاظت از حكومت ملي، دوري از اختلافات فرقه‌اي و مبارزه با هرگونه تروريسم و افراط‌گرايي.» ابوزيد در ادامه بدون اشاره به هرگونه ايجاد روابط احتمالي ميان تهران و قاهره گفت: «هدف اصلي تمام اين اصول و مبادي حمايت از ثبات خاورميانه و جهان عرب و همزيستي مسالمت‌آميز ميان ملت‌هاي منطقه براساس احترام متقابل و تحقق منافع مشترك است.» سخنگوي وزارت خارجه مصر گفت: «ثبات خاورميانه هميشه يكي از مهم‌ترين اهداف سياست خارجه مصر بوده و حفاظت از امنيت قومي و عربي يكي از عوامل ثبات منطقه است.» بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در واكنش به اظهارات عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهور مصر گفته بود: «آقاي سيسي راست مي‌گويد. ما 40 سال است كه رابطه نداريم، مصر كشور مهمي با جايگاه ويژه‌اي در جهان عرب و اسلام است و بايد نقش ويژه‌اي را داشته باشد كه به دليل اشتباهات قبلي ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون