• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3944 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۰ آبان

خريد خودروي گران ترفند كلاهبرداري

گروه حوادث

پليس باند سه‌نفره كلاهبرداري از خريداران خودروهاي مدل بالا را دستگير كرد. شهريور ۹۶ شكايتي با عنوان كلاهبرداري در كلانتري ۱۴۰ باغ فيض مطرح شد كه در آن شخصي به قصد خريد شرايطي يك دستگاه خودرو سواري سوناتا به ارزش ۱۰۸ ميليون تومان از شهرستان به تهران آمده اما در زمان معامله و با وجود تحويل گرفتن خودرو مورد كلاهبرداري قرار گرفته است. با تشكيل پرونده مقدماتي پرونده براي رسيدگي در اختيار پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت.
مالباخته پس از حضور در پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ در اظهاراتش به كارآگاهان گفت: «از طريق سايت ديوار كه آگهي فروش يك دستگاه اتومبيل سوناتا در آن منتشر شده بود، با خريدار خودرو به ‌نام «محمد. م» (۳۲ ساله) وارد مذاكره شدم. پس از مذاكره درباره قيمت خودرو، از بندرعباس به تهران آمدم. بعد از ديدن خودرو و توافق بر سر خريد شرايطي خودرو، قرار شد كه يك دستگاه خودرو پرايد به ارزش ۲۰ ميليون تومان بابت بخشي از قيمت خودرو لحاظ شود و در ادامه قسمت ديگري از قيمت خودرو را هم در قالب سكه طلا پرداخت كنم. بعد از تحويل دادن ۴۵ عدد سكه تمام، خودرو سوناتا به همراه كارت ماشين و كارت بيمه آن به من تحويل داده شد و قرار شد تا مابقي پول خودرو هم در زمان انتقال سند خودرو و در داخل دفترخانه پرداخت شود. اما در روز مقرر با وجود تماس‌هاي مكرر من، محمد تلفن همراهش را خاموش كرده بود. در ادامه هم مشخص شد كه خودرو فروخته شده به بنده متعلق به شخص ديگري به نام «مرتضي. س» است كه مالك خودرو آن را طي قراردادي به آقاي محمد امانت (اجاره) داده اما او خودرو را به من فروخته است.»
با شناسايي يك دفتر تجاري در منطقه باغ فيض كه مالباخته براي انجام معامله ماشين به آنجا دعوت شده بود، كارآگاهان متوجه شدند كه اين دفتر توسط شخصي ۳۲ ساله به نام علي اصغر اجاره شده و ظاهرا در زمينه فروش و اجاره خودرو فعاليت داشته است. اما به صورت ناگهاني دفتر را تعطيل كرده است.
همزمان با بررسي شواهد و دلايل به‌دست‌آمده كه همگي نشان از همدستي علي‌اصغر و محمد داشت، كارآگاهان در ادامه تحقيقات متوجه شدند كه علي‌اصغر و محمد در چندين قرارداد صوري كه با مالكين خودروهاي خارجي بسته بودند، روزانه مبلغي بين ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به مالكان حقيقي پرداخت كرده تا بدين شكل زمان بيشتري براي اقدامات مجرمانه‌شان فراهم كرده و در ادامه با انتشار آگهي فروش همان خودروهاي اجاره‌اي در سايت ديوار و ديگر سايت‌هاي ويژه انجام معاملات، با سوءاستفاده از مدارك ارايه شده از سوي مالكان خودروها (كارت خودرو + كارت بيمه) اقدام به انتشار آگهي همان خودروها با شرايط مناسب كرده و نهايتا با فروش اين خودروها و دريافت بيش از ۵۰۰ ميليون تومان از محل دفترشان متواري
شدند.
در ادامه رسيدگي به پرونده و با شناسايي تعداد ديگري از خودروهاي معامله شده، مشخص شد كه بنا بر اظهارات مالباختگان، تعدادي از اين خودروها در فاصله كوتاهي از زمان خريد سرقت شدند. اين در حالي بود كه صاحبان اصلي خودروها از موضوع فروش يا سرقت خودروهايشان اطلاعي نداشتند كه در ادامه مشخص شد متهمان پس از فروش خودرو به تعدادي از مالباختگان، با بهره‌گيري از سيستم مكان ياب (GPS) خودروهاي فروخته شده اقدام به شناسايي محل دقيق آنها كرده و در ادامه با سوييچ يدك آنها را سرقت و به صاحبان اصلي‌شان باز تحويل داده‌اند.
در ادامه تحقيقات كارآگاهان اطلاع پيدا كردند كه تعدادي از صاحبان خودروها پس از مراجعه به دفتر كار متهمان در باغ فيض و اطلاع از تعطيلي دفتر، با استفاده از سيستم مكان‌يابِ (GPS) خودروهايشان، به مالباختگان (خريدار خودروها) مراجعه كرده و با ارايه اسناد و مدارك، با اثبات مالكيت خودرو و بعضا با استفاده از سوييچ يدك نسبت به تحويل گرفتن و يا برداشتن خودروهايشان اقدام كردند و مالباختگان هم پس از مراجعه به دفتر متهمان اطلاع پيدا كردند كه مورد كلاهبرداري قرار گرفتند.
در ادامه رسيدگي به پرونده و با انجام اقدامات ويژه پليسي، سرانجام محل تردد محمد در ميدان صادقيه شناسايي و دستگير شد. با دستگيري محمد، مخفيگاه علي‌اصغر هم در فرديس شهرستان كرج شناسايي و در مخفيگاهش دستگير شد.  محمد و علي‌اصغر بعد از دستگيري به كلاهبرداري به شيوه فروش مال غير اعتراف كرده و گفتند كه عضو سومي هم در گروه آنها حضور داشته و آن شخص كسي نبوده جز مرتضي (۳۰‌ساله)، كه در چندين نوبت، پس از انجام معامله و اطلاع دقيق از پرداخت پول از سوي مالباختگان به عنوان مالك حقيقي خودرو اقدام به گرفتن خودرو از يكي از مالباختگان كرده و در يك فقره هم با استفاده از سوييچ يدك اقدام به برداشتن خودرو و در حقيقت سرقت آن از كنار خيابان كرده بود كه پيش از آن محل دقيق خودروها را از طريق GPS شناسايي كرده بود.  در نهايت، مرتضي هم دستگير و در همان اعترافات اوليه به همدستي و مشاركت در كلاهبرداري به شيوه فروش انواع خودروهاي خارجي سانتافه، سوناتا، ماكسيما و... متعلق به ساير افراد اعتراف كرد.
سرهنگ كارآگاه سعدالله گزافي، رييس پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ، با اعلام اين خبر گفت: «متهمان با قرار قانوني و جهت انجام تحقيقات تكميلي در اختيار پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار دارند. لذا از تمامي شكات و مالباختگاني كه به اين شيوه و شگرد به ويژه در منطقه باغ فيض مورد كلاهبرداري قرار گرفتند، دعوت مي‌شود تا براي شناسايي متهمان و پيگيري شكايات خود به نشاني پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ در منطقه جنت‌آباد- خيابان كبيري‌طامه مراجعه كنند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون