• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3944 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۰ آبان

«ليگ جهاني» طرح جديد فيفا براي گسترش فوتبال

ديروز خبر جالبي از برخي سايت‌هاي ورزشي بين‌المللي به جهان مخابره شد. اينكه قرار است فيفا و فوتبال صاحب يك ليگ جهاني شوند. ماجرا از اين قرار است كه فدراسيون جهاني فوتبال قصد دارد از سال 2019 به بعد، بازي‌هاي دوستانه را لغو كرده و در قالب ليگ جهاني فوتبال همه كشورهاي عضو خود را درگير بازي‌هاي تداركاتي و دوستانه كند. البته اين ماجرا فعلا در حد پيشنهاد و درواقع يك لايحه است و بايد در صحن مجمع سالانه فيفا به راي اعضا گذاشته شود. در اين لايحه قرار بر اين شده كه از سال 2019 به بعد ديگر چيزي به نام بازي دوستانه وجود نداشته باشد و فيفا البته با شعار دوستي و صلح جهاني يك ليگ جهاني فوتبال ترتيب بدهد. با چنين وضعيتي ديگر لازم نيست يك كشور براي بازي دوستانه مذاكره كند يا پول پرداخت نمايد، در واقع همه تيم‌ها موظف هستند آماده پذيرايي از كشورهاي مختلف جهان باشند و امكانات استاندارد را در سطح جهاني رعايت كنند، چرا كه عضو فيفا هستند.
طراحان اين طرح فيفا را ملزم كرده‌اند به كشورهايي كه بضاعت محدودي براي اين ميزباني‌ها دارند، كمك كند. تحليل طراحان اين است كه اين ليگ جهاني جذابيت بيشتري نسبت به بازي‌هاي دوستانه خواهد داشت و مردم در سراسر جهان به صورت تصادفي و پس از قرعه‌كشي كلي، مي‌توانند منتظر تماشاي بازي تيم‌هاي بزرگ و كوچك جهان در استاديوم ملي خود باشند. گفته مي‌شود طرحي مشابه براي برگزاري ليگ جهاني باشگاه‌هاي جهان هم وجود دارد.
يوفا از سال آينده ليگ جهاني برگزار مي‌كند
طرح فيفا البته يك انقلاب به حساب نمي‌آيد چراكه يوفا پيش از اين چنين طرحي را تصويب كرده بود و قرار است از سال آينده اجرا شود. در اين طرح تيم‌هاي حاضر در يوفا به 4 دسته تقسيم شده‌اند. دسته اول بهترين تيم‌هاي اروپا حضور دارند و دسته آخر ضعيف‌ترين‌ها. هر دسته شامل 4 گروه مي‌شود. تيم‌هاي اول دسته A به نيمه‌نهايي صعود مي‌كنند تا تيم قهرمان ليگ A مشخص شود. تيم‌هاي آخر گروه هم به ليگ پايين‌تر سقوط مي‌كنند. در دسته‌هاي پايين‌تر هم چنين قانوني وجود دارد؛ صدرنشينان گروه‌هاي چهارگانه به ليگ دسته بالاتر مي‌روند و قعرنشينان سقوط مي‌كنند. ضمنا از هر دسته حداقل يك تيم درصورت راه نيافتن مستقيم به مسابقات يورو2016، بعد از سپري كردن پلي‌آف به اين مسابقات صعود مي‌كند. تيم‌هاي دسته A اين مسابقات رقابت سرسختانه‌اي با هم خواهند داشت. تيم‌هايي كه متشكل اين اسم‌هاي بزرگ هستند: «آلمان، پرتغال، بلژيك، اسپانيا، فرانسه، انگلستان، سوييس، ايتاليا، لهستان، ايسلند، كرواسي و هلند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون