• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3946 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۳ آبان

يك مقام مسوول از خريد 30+30 هواپيما از بويينگ خبر داد

بويينگ در انتظار چراغ سبز اوفك

گروه اقتصادي

ورود هواپيماهاي جديد به ناوگان هوايي ايران رنگ و بويي جديد گرفته است. طي يك سال و اندي اخير برعكس سه دهه قبل كه ورود هواپيماي نو به ناوگان هوايي ايران آرزو بود، اما طي روزهاي پسابرجامي موضوع خريد هواپيماهاي جديد به يكي از بحث‌هاي جديد وزارت راه و شهرسازي مبدل شده است و اينكه هر از گاهي خبر از ورود يا نهايي شدن قراردادي جديد براي ناوگان هوايي كشور به گوش برسد، خيلي دور از انتظار نيست.
در ادامه همه خريدهاي هواپيماهاي بزرگ و كوچكي كه طي يك سال و اندي پيش به گوش رسيده است به تازگي مديرعامل و نايب‌رييس هيات‌مديره هلدينگ سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي از فعاليت‌هاي آينده اين هلدينگ براي خريد هواپيما خبر داده و گفته است: «خريد 30+30 بويينگ براي شركت هواپيمايي آسمان نهايي شده است و تنها منتظر مجوز اوفك هستيم.»
نخستين بخشي كه پس از بسته شدن قرارداد برجام خود را آماده تحولات جدي كرد، بخش هواپيمايي كشور بود وسفر چندباره عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي به فرانسه و البته همراه شدن با رييس‌جمهور براي انعقاد قرارداد با يكي از غول‌هاي هواپيماساز دنيا نشان از اهميت همين موضوع داشت.
هرچند كه قرارداد ايران با دو غول بزرگ هواپيماساز دنيا يعني بويينگ و ايرباس و البته «اي‌تي‌آر» در همين راستا انجام شد اما با روي كار آمدن دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا كه نگاه كاملا متفاوتي نسبت به اوباما در مورد مسائل مرتبط با ايران داشت، افق نوسازي ناوگان هوايي كشور كمرنگ شد. با اين وجود خبر آماده شدن خريد هواپيما از شركت امريكايي بويينگ اگر در عمل هم ممكن شود، نشان‌دهنده سخت بودن كار براي ترامپ خواهد بود؛ هرچند تاكنون اخبار متعدد اميدوار و مايوس‌كننده در اين رابطه بارها شنيده شده است.  با اين شرايط ولي آذروش، مديرعامل و نايب‌رييس هيات‌مديره هلدينگ سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي با حضور در نمايشگاه مطبوعات از انعقاد قرارداد خريد هواپيما از شركت بوئينگ خبر داده و گفته است: «برنامه‌ريزي و جهت‌گيري‌مان در سال اقتصاد مقاومتي به گونه‌اي است كه بتوانيم گام‌هاي موثري را‌برداريم و بر اين اساس، پيرو نيازي كه در كشور در بخش حمل و نقل وجود دارد، توسعه ناوگان هواپيمايي شركت هواپيمايي آسمان در زير مجموعه اين هلدينگ را هم در دستور كار قرار داده‌ايم و خوش‌بختانه موفق شده‌ايم از ۸ فروند هواپيماي فعال و مشغول به خدمت در اين شركت، امروز به ۲۴ فروند هواپيماي فعال و در حال خدمت برسيم و همچنين به تازگي قرارداد خريد ۳۰+۳۰ فروند بويينگ را هم منعقد كرده‌ايم.»
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه با توجه به موضع‌گيري‌هاي اخير ترامپ، رييس‌جمهور امريكا، قرارداد خريد هواپيما از بويينگ چه وضعيتي خواهد يافت، گفت: «قرارداد ما با بويينگ نهايي شده و ۳۰+۳۰ را مديران اين شركت پذيرفته‌اند و علاوه بر آن، فاينانس اين قرارداد را خود بويينگ عهده‌دار شده است. اكنون در انتظار مجوز اوفك هستيم و تلاش داريم امور فاينانس اين قرارداد را به اتمام برسانيم. تاكنون مشكلي در اين روند پيش نيامده و كار به روال معمول و عادي به پيش مي‌رود. اميدواريم در خصوص مجوز اوفك هم مشكلي پيش نيايد و با توجه به اينكه پيش‌تر هم اوفك براي خريد هواپيماهاي ديگر توسط كشورمان كه برخي تجهيزات‌شان ساخت امريكا بود، مجوز صادر كرده، احتمالا اين مرحله نيز بي‌مشكل سپري خواهد شد تا به روزترين محصولات بويينگ كه به آخرين تجهيزات و دستاوردهاي تكنولوژيكي اين شركت مجهز هستند، بر حسب قرارداد منعقد شده، در اختيار كشورمان قرار گيرند.» تاكنون با وجود انواع تهديداتي كه از سوي رييس‌جمهوري ايالات متحده انجام شده، مقامات حوزه حمل و نقل هوايي كشور اميدوار به خريد موفقيت‌آميز هواپيما و اجراي مفاد قراردادهاي خود با شركت‌هايي چون ايرباس و بويينگ هستند.
در طرف مقابل نيز از سال 2008 وضعيت اقتصادي چندان مناسب نيست و شركت فرانسوي ايرباس پس از چند سال ركود نياز جدي به فروش بيشتر هواپيماهاي خود دارد و قرارداد اين شركت با ايران مي‌تواند تا حدود بسيار زيادي اين مشكلات را تخفيف بخشد.
همچنين بويينگ بي‌توجه به اينكه پس از انقلاب هيچ مراوده‌اي با ايران نداشته، به‌شدت تمايل دارد با ايران وارد معامله شود. به نظر مي‌رسد لابيست‌هاي اين شركت غول آساي امريكايي تاكنون در اين زمينه موفق بودند و هنوز عليه خريد و فروش هواپيما قانوني وضع نشده است. البته بايد منتظر ماند و ديد رييس‌جمهوري امريكا چه تصميمي در آينده خواهد گرفت چراكه يكي از خصلت‌هاي اصلي شخصيت وي غيرقابل پيش بيني بودن است.

 

شركت‌هاي زيان ده منحل يا واگذار مي‌شوند

آذروش، مديرعامل و نايب‌رييس هيات‌مديره هلدينگ سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي با اشاره به بررسي ديگر فعاليت‌هاي اين هلدينگ گفت: «مساله بازنشستگان ايران و كافي نبودن حقوق آنها تا اندازه‌اي به مديريت ضعيف صندوق‌هاي بيمه‌اي باز مي‌گردد. تورم بالاي اقتصاد ايران سبب مي‌شود بدون سرمايه‌گذاري مناسب و سودآور هيچ صندوقي نتواند به شكل متوازن خود را رشد دهد. پول‌هايي كه تحت عنوان مستمري از حقوق كارگران و كارمندان كسر مي‌شود پس از 30 سال كار نيز به دليل تورم بالا ارزش خود را از دست مي‌دهند و همين امر نياز به سرمايه‌گذاري صندوق‌ها در اقتصاد ايران را دوچندان مي‌كند.»   اين نماينده اسبق مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال كه آيا برخي شركت‌ها را منحل يا واگذار خواهيد كرد و اگر اين گونه است، آيا چنين تصميمي بر اساس دستور رييس‌جمهور براي جلوگيري از بنگاه داري صندوق‌ها اتخاذ شده است، گفت: «يكي از كارهاي بسيار مهم و اساسي كه جزو برنامه‌هاي اساسي ما نيز هست، حذف بنگاه‌داري از صندوق‌هاي بازنشستگي و هلدينگ‌ها و شركت‌هاي وابسته به آنهاست كه برمبناي ماموريت‌هايي است كه دولت، رييس‌جمهور و وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي آن را اعلام كرده‌اند. قطعا شركت‌هايي كه كم‌بازده هستند يا سودآوري ندارند و حتي زيان‌ده هستند، اولويت ما در انحلال، تسويه يا واگذاري هستند و در اين مسير اعتقاد داريم با اين اتفاق، از هزينه‌هاي بسيار بسيار زيادي كه از سوي اين شركت‌ها به مجموعه صندوق بازنشستگي تحميل مي‌شود، جلوگيري به عمل خواهد آمد و بر اين اساس، اين سياست را با جديت پيگيري خواهيم كرد.» آذروش در ادامه گفت: «ما در مجموعه هلدينگ سرمايه‌گذاري آتيه صبا در اين خصوص پيشقدم شده و ۹ شركت را در بخش‌هاي صنعت و معدن، حمل و نقل و گردشگري در دستور انحلال و تسويه داريم كه اميدواريم با عملياتي كردن اين اقدام، گام‌هاي مثبت و موثري را به لطف الهي‌ برداريم و البته تلاش داريم كه نيروهاي كارآمد شاغل در اين مجموعه‌ها و حتي آن دسته از نيروهاي انساني كه شايد از نظر كارايي شرايط خوبي را نداشتند را با برنامه‌ريزي‌هايي مورد حمايت قرار داده و اين بخش از كار را نيز مديريت كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون