• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3947 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۴ آبان

از حمله مكتوب به سفير آلمان تا ماجراي نيكنام

محمدپوريا بهشتي | سرمقاله روز گذشته كيهان با عنوان: «يك دست و هزار آستين» به موضوع ارتباط فرهنگي ايران و آلمان پرداخته است. اين مقاله به فعاليت‌هاي فرهنگي انستيتو گوته هم اشاره كرده و آن را نقد مي‌كند. اما در بخش پاياني معتقد است: «توجه داشته باشيم كه جمهوري فدرال آلمان همچون فرانسه و انگليس مهره‌هاي كار كشته اطلاعاتي را براي سفارت در تهران انتخاب كرده است. ميكاييل كلور- برشتولد پيش از سفارت در تهران معاونت آژانس اطلاعات فدرال آلمان را برعهده داشته است» اين مقاله با اشاره به سابقه سفير آلمان در كنگو معتقد است او كه بي‌دليل در مردادماه امسال به شمال ايران سفر نكرد و ديدارهاي او از درياچه اروميه و باشگاه تراكتورسازي را به عنوان كيس‌هايي معرفي مي‌كند كه پتانسيل ايجاد «التهابات قومي و اجتماعي» را دارند. خبرگزاري فارس و برخي كانال‌هاي اصولگرا براي حذف دلار از مبادلات اخبار و مصاحبه‌هايي متعدد را منتشر مي‌كنند. تنها در يك روز خبرگزاري فارس سه مصاحبه در اين باره منتشر كرده و سايرخبرگزاري‌ها نيز گزارش و خبرهايي را در اين زمينه بازنشر كردند. گفتني است پوتين نيز در سفر به ايران درخواست جايگزيني دلار در مبادلات را داشت.

احمدي‌نژادي‌ها همچنان منتقد خانواده لاريجاني

در حوزه احمدي‌نژادي‌ها آنها همچنان در حال پررنگ كردن ماجراي دادگاه بقايي و احضار‌هاي وي هستند. به علاوه يكي از فعالان مهم رسانه‌اي آنها كه به جوانفكر نزديك است چند نقد كوتاه و بلند در مورد وابستگي‌ها و ارتباط روحانيت با «انگلستان» منتشر كرده نكته جالب اين است كه از همين زاويه وارد شده و متني بلند در مورد حمله به سفارت انگلستان در دوران احمدي‌نژاد نيز منتشر كرده است. براساس نگاه تيم احمدي‌نژاد حمله به سفارت انگستان براي كودتا عليه دولت او صورت گرفته بود. عبدالرضا سلطاني اين متن را با عنوان: «سايه روشن‌هاي يك رابطه؛ گزارشي از پشت‌پرده و آنچه با اجراي پروژه حمله به سفارت بريتانيا حاصل شد» منتشر كرده است. در اين متن ادعا شد كه يكي از اهداف آن پروژه اين بود كه نقش رييس يكي از مهم‌ترين كميسيون‌هاي مجلس در پرونده اميرمنصور آريا به فراموشي سپرده شود و همچنين دولت ايران با تحريم‌ها از پاي در بيايد.

احمدي‌نژادي‌ها همچنين به انتشار متن و تصاوير مصاحبه اخير مشايي نيز پرداختند. مشايي در اين مصاحبه تلاش مي‌كند تا به نوعي ضمن انتقاد از قوه قضاييه، وظيفه تطهير كردن تيم احمدي‌نژاد از وقايع سال 88 را نيز برعهده بگيرد. شايد به اين وسيله بتوانند به اصلاح‌طلبان كه به آنها نقد مي‌كردند، نزديك شوند. او در بخش مهمي از اين مصاحبه ضمن اشاره به مسائلي كه براي بقايي در دوران زندان به وجود آمده، مي‌گويد: «به ما نقد مي‌كنند كه چرا حالا كه يكي از شما گرفتار شده اعتراض مي‌كنيد؟ نقد درستي است، اما ما برخي از اين موارد را شنيده بوديم اما باور نمي‌كرديم.»

اعتراض به كساني كه جبران مافات نكردند

مشرق در هفته گذشته مدعي شده بود كه به برخي از بزرگان درارتباط با ماجراي سپنتا نيكنام تذكر داده شده (كه در رصد قبلي نيز به آن اشاره شد) . اين سايت روز شنبه در بخش ويژه‌هاي خود مدعي شده كه همان افراد كه تذكر گرفتند از جبران كردن هم سرباز زده‌اند. مشرق مي‌نويسد: «البته در هنگامي كه برخي چهره‌هاي كشور با يك محاسبه غلط در برابر رأي شوراي نگهبان موضع‌گيري مي‌كنند و پس از دريافت تذكر هم از جبران مافات استنكاف مي‌كنند؛ يقينا از يك عضو شوراي شهر در يكي از شهرستان‌هاي كشور انتظار موضع‌گيري منطبق با منطق و عقلانيت نخواهد رفت...» به نظر مي‌رسد كه منظور مشرق، علي لاريجاني است. اين سايت خط خبري خاصي را راه‌اندازي كرد كه در آن مدعي بود لاريجاني تعمدا به توصيه و ابلاغيه‌اي كه قبل از انتخابات شوراي نگهبان صادر كرد توجهي نكرد و اين مشكل را به وجود آورد. حالا نيز مدعي هستند او با وجود دريافت تذكرات به آن بي‌توجه است. احتمال اينكه در فاز بعدي عنوان شود او اين اعمال را براي جلب‌توجه در ميان بدنه اجتماعي و با هدف رزومه‌سازي براي انتخابات 1400 انجام داده است، وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون