• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3950 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۷ آبان

روزانه 16 نفر جان خود را در مسير مهاجرت از دست مي‌دهند

مديترانه، بزرگ‌ترين قاتل مهاجران

گروه جهان| بعد از اينكه ايتاليا جسد 26 دختر نوجوان آفريقايي را روز يكشنبه از آب‌هاي مديترانه نجات داد، مقامات ايتاليايي خواهان تحقيقات بيشتر در مورد مرگ اين دختران شده‌اند. تصور مي‌شود اين دختران كه بين 14 تا 18 ساله بودند از اهالي نيجر و نيجريه باشند و مسير مرگبار اروپا از طريق ليبي را براي مهاجرت انتخاب كرده‌بودند. بر اساس تازه‌ترين گزارش منتشر شده از سوي پروژه مهاجران مفقود سازمان بين‌المللي مهاجرت، روزانه 16 مهاجر در سراسر جهان جان خود را در مسير رسيدن به مقصد از دست مي‌دهند. بر اساس اين گزارش در طول 10 ماه گذشته 4866 مهاجر در سراسر جهان در مسير جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس اين گزارش 60 درصد از كل مرگ و مير مهاجران جهان در درياي مديترانه رخ مي‌دهد.
روز سه‌شنبه لورنا چيكوتي، رييس پليس شهر سالرنوي ايتاليا در مورد نجات 26 دختر نوجوان در درياي مديترانه به شبكه خبري سي‌ان‌ان اطلاع داد كه كالبد شكافي اجساد اين دختران انجام شده است تا آثار شكنجه يا آزار جنسي در آنها كشف شود. به گفته اين مقام ايتاليايي اجساد قربانيان اين حادثه در نزديكي يك كرجي لاستيكي در حال غرق شدن در درياي مديترانه توسط امدادگران ايتاليايي كشف شد. به گفته امدادگراني كه صحنه را از نزديك ديده‌اند در حالي كه اجساد دختران در اطراف كرجي روي آب شناور بود، گروهي از نجات‌يافتگان به باقيمانده قايق آويخته بودند.
طي دو روز شنبه و يكشنبه، چهار عمليات نجات در آب‌هاي مديترانه انجام شده است. بر اساس گزارش سي‌ان‌ان تنها در يك عمليات، 400 مهاجر به وسيله كشتي اسپانيايي كانتابريا نجات داده‌شدند و در شهر بندري سالرنو پياده شدند. به گفته مقامات سالرنو، در بين 400 مهاجر نجات‌يافته در اين عمليات 90 زن و 53 كودك قرار داشتند. ليبي در حال حاضر به عنوان اصلي‌ترين مسير مهاجران غيرقانوني براي رسيدن به سواحل اروپا محسوب مي‌شود. بسياري از مهاجران خارجي كه از مناطق صحراي آفريقا از جنگ فرار كرده‌اند در كنار تعداد زيادي از آوارگان كشورهاي ديگر آفريقا، خاورميانه و جنوب آسيا كه از فقر در كشورهاي خودشان فرار كرده‌اند، از طريق بنادر ليبي به مسير مرگبار مديترانه مي‌زنند و وارد بنادر اروپايي مي‌شوند. ليبي به بهشتي براي شبكه‌هاي قاچاق انسان بدل شده است چرا كه خلأ قدرت و فقدان يك دولت در خاك اين كشور شمال آفريقا فعاليت‌هاي آنها را بدون هيچ نظارتي تسهيل كرده است. روز دوشنبه مقامات پليس ايتاليا دو مرد را با مليت مصري و ليبيايي به اتهام قاچاق انسان دستگير كردند. با اين حال ارتباطي ميان اين دستگيرشدگان با قايق حامل دختران كشف نشده است. از ابتداي سال جاري تاكنون 2839 مهاجر در مسير درياي مديترانه جان خود را از دست داده‌اند و بيش از 150 هزار نفر موفق شده‌اند از اين مسير خود را به سواحل اروپايي برسانند. سه چهارم از اين افراد در ايتاليا پناه گرفته‌اند. در ماه اوت سال جاري ميلادي ايتاليا دو كشتي نظامي به ليبي اعزام كرده است تا بر اساس توافقنامه جديدي كه ميان وزير كشور ايتاليا و دولت طرابلس امضا شده است، گارد ساحلي ليبي را در طرابلس آموزش بدهند.
سازمان بين‌المللي مهاجرت گزارش مي‌دهد كه از ابتداي سال جاري ميلادي، از بين هر 50 مهاجري كه تلاش كرده‌اند از طريق مديترانه خود را به سواحل اروپا برسانند، يك نفر جان خود را از دست داده است. بر اساس آماري كه سازمان بين‌المللي مهاجرت از 10 ماه ابتدايي سال جاري منتشر كرده است، نشان مي‌دهد كه 150 هزار و 982 مهاجر و پناهنده طي 10 ماه از طريق دريا به خاك اروپا رسيده‌اند. 75 درصد از اين مهاجران به سواحل ايتاليا انتقال داده‌شده‌اند و بقيه در يونان، قبرس و اسپانيا نگهداري مي‌شوند. بر اساس آمار سازمان مهاجرت تعداد مهاجراني كه از اين طريق به اروپا وارد شده‌اند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به كمتر از نصف كاهش پيدا كرده است، در ده ماهه ابتدايي سال 2016، تعداد اين مهاجران 335 هزار و 158 نفر بود.
سازمان بين‌المللي مهاجرت در عين حال تاكيد مي‌كند كه براي چهارمين سال متوالي تعداد مهاجران مسير مديترانه به بيش از 150 هزار نفر رسيده است. هر چند آمار سال جاري نسبت به دو سال قبل از آن كاهش چشمگيري پيدا كرده است و در حالي كه ده ماه بعد از آغاز سال رقم مهاجران به 150 هزار نفر رسيده است، در سال 2016 ماه سوم سال و سال 2015 در ماه هفتم سال اين رقم پشت سر گذاشته‌شد. سال 2015 بيشترين تعداد مهاجران وارد خاك اروپا شدند و در چند ماه متوالي در هر ماه بيش از 150 هزار مهاجر وارد خاك اروپا به خصوص يونان شدند.
بر اساس گزارشي كه پروژه مهاجران مفقود سازمان بين‌المللي مهاجرت منتشر كرده است، طي سال جاري تعداد كشته‌شدگان مهاجرت به 16 نفر در روز رسيده است. در حال حاضر درياي مديترانه بيشترين مرگ و مير مهاجران را به خود اختصاص داده است و از ابتداي سال جاري ميلادي 2839 نفر در اين دريا جان خود را از دست داده‌اند كه بيش از 60 درصد از كل كشته‌شدگان را تشكيل مي‌دهد. در 10 ماه ابتدايي سال گذشته 4150 مهاجر در درياي مديترانه جان خود را از دست داده‌بودند كه امسال بيش از هزار نفر از تعداد كشته‌شدگان كم شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون