• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3950 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۷ آبان

چهره‌ها - خبرها

حمله به تلويزيون شمشاد در كابل؛ دست‌كم ۲ كشته ۲۰ زخمي
روز گذشته حمله افراد مسلح به تلويزيون شمشاد افغانستان ده‌ها كشته و زخمي برجا گذاشت. مقامات اين تلويزيون اعلام كرده‌اند دو محافظ اين تلويزيون كشته و ۲۰ نفر از كارمندانش زخمي شده‌اند. يكي از كارمندان تلويزيون شمشاد به بي‌بي‌سي گفته كه يكي از كشته‌شده‌ها محافظ زن اين تلويزيون بوده است. تروريست‌هاي داعش مسووليت اين حمله را برعهده گرفتند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه برنامه‌هاي اين تلويزيون، از صبح روز سه‌شنبه قطع شد و بعد از ظهر برنامه‌هاي آن مجدد از سر گرفته شد. بصير مجاهد، سخنگوي پليس كابل نيز اعلام كرد كه صبح روز گذشته در اين منطقه يك انفجار رخ داد و بعد افراد مسلح وارد ساختمان اين تلويزيون شدند. وي افزود كه مشخص نيست اين انفجار ناشي از انفجار جليقه بوده يا بمب دستي؛ محمد اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان اين حمله را محكوم كرد و گفت: «تروريست‌ها نمي‌توانند با راه‌اندازي اين‌چنين حملات جنايتكارانه، رسانه‌ها و آزادي بيان را كه ارزش‌هاي بزرگ قانون اساسي و دستاوردهاي مهم حكومت است، محدود  سازند.»
سخنگوي پليس كابل همچنين اعلام كرد كه تمام كارمندان تلويزيون شمشاد در محل درگيري گير افتاده بودند كه همگي نجات يافتند. وي افزود: يكي از حمله‌كنندگان كشته شده و شمار دقيق آنان مشخص نيست. پليس همچنين اعلام كرد برخي از انفجارهايي كه در ساختمان رخ داد براي مهار مهاجمان بوده است. عابد احساس، مسوول بخش اخبار تلويزيون شمشاد به رسانه‌ها گفته است كه حمله‌كنندگان لباس پليس افغانستان را به تن داشته‌اند. او افزوده كه در ابتدا آنان يك محافظ اين تلويزيون را كشته و بعد وارد ساختمان تلويزيون شده و اقدام به تيراندازي به كارمندان اين تلويزيون كردند.


حريري در مسير رفت و برگشت ابوظبي-رياض
روز گذشته نخست‌وزير مستعفي لبنان در ابوظبي با محمد بن زايد ديدار كرد. به گزارش ايسنا، در پي انتشار خبري از سوي شبكه ان بي‌ان مبني بر اينكه سعد حريري‌، نخست‌وزير مستعفي لبنان بعد از سفرش به ابوظبي عازم بحرين شد، دفتر اطلاع‌رساني سعد حريري اعلام كرد، حريري بعد از پايان ديدارش با وليعهد ابوظبي به رياض بازگشته است. به نظر مي‌رسد اين سفرهاي حريري در پاسخ به گمانه‌زني‌ها مبني بر اقامت اجباري او در رياض است. سعد حريري صبح روز گذشته رياض را به مقصد ابوظبي ترك كرده و ظهر با محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي ديدار كرد. حريري در اين ديدار به توضيح ابهامات مربوط به استعفا از پستش و شرايطي كه ناگزير به آن شد، پرداخت. آن دو پيامدهاي ناشي از اين استعفا را هم بررسي كردند. وليعهد ابوظبي دوستي نزديكي با وليعهد سعودي دارد. سعد حريري روز شنبه از رياض استعفاي خود را اعلام كرد. وي از حزب‌الله و ايران به‌شدت انتقاد كرد. مسوولان عربستاني در روزهاي اخير اظهارات شديداللحني عليه حزب‌الله ايراد كرده‌اند. حريري روز گذشته نيز با ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان ملاقات داشت. قبلا شايعاتي از اقامت اجباري او در رياض منتشر شده بود.


ترامپ: به پادشاه عربستان و وليعهدش اطمينان كامل دارم

رييس‌جمهوري امريكا در توييتي حمايت كامل خود را از اقدام جديد وليعهد عربستان در تحكيم جايگاهش از طريق بازداشت اعضاي خاندان سلطنتي، وزرا و سرمايه‌داران اعلام كرد. به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز در اين باره نوشت: اين حمايت علني موجب تحكيم روابط امريكا - عربستان خواهد شد كه در دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ به‌شدت ارتقا يافته است و بخشي از علت آن، ديدگاه رهبران هر دو كشور براي مقابله با ايران در اين منطقه است. ترامپ در پيام توييتري خود نوشت: «اطمينان زيادي به ملك سلمان و وليعهد عربستان داريم» اين توييت در پي بازداشت‌هاي گسترده در ميان خاندان حاكم در عربستان رخ مي‌دهد كه بزرگ‌ترين پاكسازي در تاريخ مدرن اين كشور محسوب مي‌شود. ترامپ همچنين در توييت ديگري نوشت: «آنها دقيقا مي‌دانند كه چه كاري انجام مي‌دهند» و افزود «برخي از بازداشت‌شدگان كساني هستند كه كشورشان را سال‌ها دوشيده‌اند.»
 اين بازداشت‌ها كه در بين آنها شاهزادگان و سرمايه‌داران بانفوذ و چندين وزير وجود دارند، تازه‌ترين مورد از گام‌هاي جدي محمد بن سلمان، وليعهد عربستان براي جلب حمايت داخلي و خارجي از خودش است. يك مقام امريكايي كه خواست نامش فاش نشود، به رويترز گفت، محمد بن سلمان به رهبر اصلي عرصه سياستگذاري سعودي تبديل شده است. به گفته او، وليعهد عربستان در حال سركوب مخالفان است و خودش را به عنوان وارث بلامنازع ميراث آل سعود معرفي مي‌كند. اين مقام افزود: او تلاش دارد تا اعتماد عمومي را از طريق بهبود وضع اقتصاد، كاهش محدوديت‌هاي مذهبي و اجراي برخي اصلاحات اجتماعي جلب كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون