• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3952 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ آبان

پاي تركيه به پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا باز شد

15 ميليون دلار بهاي ربودن گولن براي آنكارا

آدم‌ربايي به اتهام‌هاي مشاور امنيت ملي سابق ترامپ افزوده شد

گروه جهان| ابعاد تحقيقات رابرت مولر، دادستان ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا به حدي گسترده شده كه پاي تركيه نيز به اين پرونده باز شده است. طبق گزارش وال‌استريت‌ژورنال مايكل فلين، مشاور امنيت ملي سابق كاخ سفيد و پسرش قصد داشتند مبلغي معادل 15 ميليون دلار براي ربودن فتح‌الله گولن، روحاني مسلمان ترك در راستاي خروج از امريكا از دولت تركيه دريافت كنند. در رابطه با اين گزارش اف‌بي‌آي تاكنون حداقل چهار نفر را در ارتباط با اين جلسه كه در اواسط دسامبر سال گذشته در نيويورك برگزار شد مورد پرسش قرار داده است. در اين گزارش آمده است كه مذاكرات فلين و نمايندگان تركيه در كلوب«21» نيويورك برگزار شده است.
طبق گزارش‌هاي منتشر شده افرادي كه اين اطلاعات را منتشر كردند در جلسه ماه دسامبر سال گذشته شركت نكردند و به طور مستقيم از جزييات مذاكرات مطلع نيستند. از همين رو هيچ نشانه‌اي مبني بر اينكه پول نقل و انتقال شده يا قراردادي ميان دو طرف منعقد شده، نيست. مذاكرات ادعايي شامل انتقال فتح‌الله گولن به تركيه بوده كه رجب طيب اردوغان مدعي است او در پشت‌پرده كودتاي نافرجام تركيه سال 2016 قرار داشته است. طبق برنامه‌ريزي بنا بوده تا گولن با يك جت شخصي به جزيره امرالي در تركيه منتقل شود كه يك زندان بزرگ در آن قرار دارد.
وكلاي فلين به طور كامل داستان وال استريت ژورنال در اين خصوص را رد كردند. وكلاي فلين در اين بيانيه عنوان كردند: با توجه به روند تحقيقات گسترده در مورد مبارزات انتخاباتي سال 2016 به آن احترام گذاشتيم و عمدا از پاسخ دادن به هر شايعه يا اعتراض به هرگونه خبر مطرح شده در رسانه‌ها اجتناب كرديم. اما چرخه خبري كه به تازگي راه افتاده اتهاماتي را راجع به ژنرال فلين مطرح مي‌كند كه شامل آدم‌ربايي و رشوه‌خواري است كه ايشان را به‌شدت عصباني كرده است و ما آنها را دروغين مي‌دانيم.
با اين حال وال‌استريت‌ژورنال گزارش داد كه وكيل پسر فلين حاضر نشد نظري در خصوص اين گزارش ارايه دهد. سي‌ان‌ان نيز اوايل هفته گذشته گزارش داد كه محققان همراه رابرت مولر در حال بررسي نقش فلين در خصوص انتقال گولن به جزيره امرالي هستند. در گذشته نيز سخنگوي مايكل فلين چنين بحث‌هايي را به طور كامل رد كرد. هفته گذشته نيز اخباري منتشر شد مبني بر اينكه مولر به‌شدت در حال فشار آوردن به مايكل فلين است كه با اعتراف خود پاي پسرش را به اين پرونده باز‌نكند و هنوز مشخص نيست كه آيا چنين پيشنهادي در كار بوده است يا خير.
سي‌ان‌ان همچنين به نقل از چندين منبع آگاه گزارش داد كه فلين در خصوص اينكه پسرش درگير اين پرونده شود، بسيار نگران است. چرا كه اكنون اين نگراني به صورت جدي وجود دارد كه ممكن است پسر فلين يعني مايكل فلين جونيور نيز تحت تحقيقات مولر قرار داشته باشد.
جيمز وولسي، رييس سابق سيا به سي‌ان‌ان در ماه مارس در خصوص نشست ماه سپتامبر 2016 و پيش از انتخابات رياست‌جمهوري با مقام‌هاي دولت تركيه را مطرح كرد كه در آن به نظر مي‌رسد، راه‌هاي انتقال دشمن اصلي رييس‌جمهور تركيه به اين كشور مورد بحث قرار گرفته است. وولسي همچنين مي‌گويد احتمالا افرادي كه در اين پرونده درگير هستند راه‌هايي را خارج از چارچوب استرداد قانوني گولن بررسي مي‌كردند.
وولسي در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان گفت: آنچه من ديدم و شنيدم اين است كه گفت‌وگو‌ها به پايان رسيده است و كاملا مشخص نيست كه چه اتفاقي پس از اين گفت‌وگو‌ها رخ داده است. اما به نظر مي‌رسد امريكايي‌هايي كه در جلسه حضور داشتند اعلام كردند كه امريكا قصد دارد گولن را به عنوان يك رقيب سياسي در تركيه نگه دارد. وولسي اما هرگونه صحبت از سوي فلين يا افراد حاضر در اين جلسه در خصوص حذف فيزيكي گولن در ايالات متحده را رد كرد. با اين حال وكلاي فلين همواره اين گفت‌وگوها را تكذيب كردند.
طبق گفته مايكل زلدين، تحليلگر سي‌ان‌ان اگر ثابت شود طرح پيشنهادي براي ربودن روحاني سني تركيه كه در فلوريداي امريكا زندگي مي‌كند با كمك پول خارجي برنامه‌ريزي شده باشد، طبق قوانين مجازات در ايالات متحده اين موضوع مي‌تواند منجر به صدور حكم 20سال حبس براي مايكل فلين شود.
طبق قانون ايالات متحده آدم ربايي و دريافت كمك خارجي در اين زمينه دو نقض قانون جداگانه هستند و آوردن پول به ايالات متحده به منظور آدم ربايي نيز يك جنايت در امريكا شناخته مي‌شود. از همين رو اگر گولن حتي به دست ترك‌ها كشته شود حكم زندان كماكان باقي است. با اين حال كارشناسان معتقدند كه اين فقره هيچ ارتباطي با ترامپ ندارد، اما اين يك جنايت بسيار جدي است.
به لحاظ تئوري نيز اگر اين آدم ربايي صورت گيرد و دولت تركيه نيز او را بكشد، يك حكم جداگانه براي فلين صادر خواهد شد. اما واقعيت اين است هيچ كس نمي‌خواهد در يك طرحي مانند اين دخالت داشته باشد. در حال حاضر تحقيقات مولر در خصوص فلين بخشي از پرونده او در دخالت روسيه در انتخابات امريكا به حساب مي‌آيد كه ابعاد بسيار گسترده‌اي پيدا كرده است. با اين حال به گفته منابع آگاه فلين كماكان تحت نظارت و تحقيق قانوني در خصوص لابي‌هاي خود با تركيه در جريان انتخابات قرار دارد. از طرفي ديگر فلين نقض قانوني را انجام داده كه بدون هيچگونه اطلاع‌رساني و هماهنگي اين ديدارها را با مقام‌هاي خارجي انجام داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون