• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3952 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ آبان

نيچروان بارزاني منتظر چراغ سبز عبادي براي سفر به پايتخت است

غافلگيري خوشايند در يك قدمي مذاكرات اربيل – بغداد

گروه جهان| پرونده فرجام همه‌پرسي جدايي كردستان از عراق در ميانه موج جديدي از اخبار در منطقه كمرنگ شده است اما در داخل عراق تلاش‌ها براي كاستن از تنش ميان بغداد و اربيل همچنان ادامه دارد و برخي رسانه‌ها مانند روزنامه لبناني الاخبار از خبري خوش در اين زمينه ظرف چند روز آينده خبر مي‌دهند. به گزارش الاخبار كه بخش‌هايي از آن را خبرگزاري ايسنا منتشر كرده است، دولت بغداد شروط جديدي را براي سفري كه نيچروان بارزاني، نخست وزير اقليم كردستان عراق قصد داشت به بغداد داشته باشد، تعيين كرده و هواپيماي بارزاني منتظر چراغ سبز بغداد براي
 پرواز است.
 همچنين اين روزنامه از غافلگيري مهمي خبر داد كه ظرف دو روز آتي مطرح خواهد شد. در بخش‌هايي از گزارش الاخبار آمده است: بغداد در اين هفته منتظر سفر يا سفرهايي متفاوتي از مبدا اقليم كردستان است اما اين سفرها در گرو چراغ سبز حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق هستند. به گفته برخي منابع عراقي، سفر نيچروان بارزاني به بغداد در دست انجام است و تنها هواپيماي او براي برخاستن منتظر موافقت العبادي است. پرونده‌هاي كركوك و ساير مناطق مورد اختلاف، حقوق نيروهاي پيشمرگ و كارمندان كرد و نيز بودجه كه طي روزهاي گذشته در راس اين بحران قرار گرفته، در صدر مسائلي هستند كه در گفت‌وگوي مقام‌هاي اربيل و بغداد مطرح خواهند شد. بغداد شروط جديد و اعلام نشده‌اي را براي اين سفر بارزاني تعيين كرده كه مهم‌ترين آنها آن است كه هياتي كه بارزاني رياست آن را بر عهده خواهد داشت، مورد قبول همه گروه‌هاي كرد باشد و تضمين‌هايي را در خصوص حفظ وحدت عراق و حاكميت ملي آن به بغداد ارايه دهد. مخالفت العبادي با تبديل مساله گفت‌وگو با اربيل به يك قرارداد سياسي صرف نظر از اينكه اين گفت‌وگو با فشارها و دخالت‌هاي خارجي انجام مي‌شود يا فشارهاي داخلي، اشاره‌اي ضمني به درخواست بارزاني و قباد طالباني، نماينده او از مقتدي صدر، جريان صدر عراق براي ميانجيگري است. روزنامه الاخبار در ادامه مي‌نويسد: طي دو روز آينده شاهد پيروزي و غافلگيري مهمي در پرونده مذاكرات اربيل و بغداد خواهيم بود.

مسعود از گذشته درس نگرفت
مسعود بارزاني، رييس اقليم كردستان عراق از فرصت مصاحبه با شبكه خبري سي‌ان‌ان امريكا استفاده كرد و در پيامي خطاب به حيدرالعبادي او را به از سرگيري مذاكرات جهت حل اختلافات اربيل و بغداد دعوت كرد و گفت: جنگ تنها به معناي ويراني است. وي در بخش‌هايي از اين مصاحبه ادعاهاي پيشين خود درباره نقشه بغداد براي رويارويي با كردها را تكرار كرده و گفت: همه‌پرسي تنها بهانه‌اي بود و اين اقدام، نقشه بغداد حتي پيش از برگزاري همه‌پرسي بود. ما از مدت‌ها قبل براي رويارويي نيروهاي دولت مركزي با خود آماده شده بوديم و حركت نيروهاي عراقي در مقابل اقليم كردستان براي من غافلگيركننده نبود. آنچه مرا غافلگير كرد، آن بود كه كساني كه امريكايي‌ها آنها را «تروريست» مي‌خواند با استفاده از سلاح‌هاي امريكايي و جلوي چشم مسوولان امريكايي به ما حمله  كردند.
بارزاني در پيامي شفاهي به العبادي گفت: سال گذشته در موصل بسيار به شما كمك كرديم و اگر نيروهاي پيشمرگ نبودند اين شهر آزاد نمي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون