• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3952 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ آبان

تعامل نامطلوب سازمان ميراث فرهنگي

طيبه سياووشي

سازمان ميراث فرهنگي با وجود تمام مسائل و مشكلاتي كه در آن مطرح است دستگاهي ثروتمند و در عين حال عريض و طويل است. تلاش تعدادي از نمايندگان هم اين است كه اين سازمان را تبديل به وزارتخانه كنند، به دليل اينكه تغيير مدام روساي اين سازمان ضربه بزرگي به اين سازمان وارد كرده است و مانع انجام يك فعاليت نظام‌مند و طولاني‌مدت در اين سازمان شده است. دستگاه‌هاي متعددي كه با سازمان ميراث فرهنگي تحت عنوان معاونت همكاري مي‌كنند، نيازمند يك مديريت آگاه و توانمند هستند. آقاي مونسان، مدير توانمندي هستند و در كيش هم فعاليت قابل قبولي داشتند. اما در حوزه ميراث فرهنگي عملكرد خاصي كه نشان دهد اين سازمان اقدام متفاوتي برداشته يا در جهت متفاوتي تلاش مي‌كند و اين تلاش يك نمود عيني پيدا كرده است، شخص بنده مورد خاصي مشاهده نكرده‌ام.
سازمان ميراث فرهنگي بايد تعاملات خود را با دستگاه‌هاي ديگر در جهت اهدافي كه مد نظر دارد، بيشتر كند. دسترسي به اهداف اين سازمان از حفاظت و مرمت آثار و بناهاي تاريخي و باستاني تا مسائل مربوط به صنايع دستي و گردشگري، مستلزم برقراري تعامل سازنده با دستگاه‌هاي مرتبط است. با وجود اينكه مدام تاكيد مي‌شود كه سازمان‌ها بايد با دستگاه‌ها و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي تعامل داشته باشند، اما سازمان ميراث فرهنگي در اين مورد چندان موفق عمل نكرده است. در جلسات مختلف هم اين مورد مطرح مي‌شود و به نوع تعامل سازمان ميراث فرهنگي با سرمايه‌گذاران به ويژه سرمايه‌گذاران خارجي كه علاقه‌مند به فعاليت در اين حوزه هستند، انتقاداتي وارد مي‌شود.
ورود سرمايه‌گذاران خارجي به كشور مي‌تواند مقوله گردشگري را كه بسيار مد نظر دولت است و جزو سياست‌هايي است كه در بخش اقتصاد مقاومتي هم بر آن تاكيد شده و تلاش بر اين است كه درآمد حاصل از آن جايگزين درآمد نفتي شود چرا كه گردشگري يك صنعت غير نفتي است كه مي‌تواند درآمد قابل توجهي را براي كشور ايجاد كند، اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است. البته درست است كه بر اساس آمار و ارقام مربوط به ورود گردشگران، گردشگراني كه در دولت يازدهم وارد كشور شده‌اند، افزايش داشته است، اما اين افزايش چيزي نيست كه مدنظر مسوولان بوده، به دليل اينكه زيرساخت‌هاي مورد نياز فراهم نيست. زماني زيرساخت‌هاي مورد نياز براي گردشگري فراهم مي‌شود كه فرصت حضور به بخش خصوصي داده شود.
اين زيرساخت‌ها در حوزه گردشگري فرهنگي كه بسيار همخوان با سياست‌هاي نظام است و همين طور در حوزه طبيعت‌گردي كه بسيار هم مورد استقبال گردشگران خارجي است، به شكل مطلوب فراهم نيست. در برنامه ششم توسعه هر سه حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ديده شده است. اما مشكلات مربوط به زيرساخت‌ها همچنان بر قوت خود باقي است. البته مسوولان ميراث فرهنگي بايد به اين نكته هم توجه داشته باشند كه توسعه زيرساخت‌ها تنها در ساخت هتل‌هاي لوكس و گرانقيمت خلاصه نمي‌شود. گردشگراني كه به ايران مي‌آيند، بيشتر علاقه‌مند هستند كه در سكونتگاه‌هاي بومي اقامت داشته باشند و فراهم كردن زمينه توسعه اين نوع از اقامتگاه‌ها ساده‌تر است، اما اين موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفته است. سازمان ميراث فرهنگي آن طور كه بايد در زمينه طبيعت‌گردي ورود نكرده است.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون