• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3952 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۱ آبان

جام‌جهاني روسيه ممكن است بدون حضور آتزوري برگزار شود

ايتاليا در آستانه فاجعه

رسول مجيدي

 

صبح شنبه با يك كرختي خاصي در ايتاليا آغاز شد. تيم ملي ايتاليا شب قبل، در سورناي سوئد اوقات تلخي را گذرانده بود. آتزوري در بازي رفت مرحله پلي‌آف انتخابي جام‌جهاني از اروپا، يك بر صفر به سوئد ميزبان باخت. ميزبان كه در شهر كوچك سورنا (جايي نزديك استكهلم) از ايتاليا پذيرايي مي‌كرد، به وضوح تيم بهتري بود. آنها از همان ابتدا روي دروازه بوفون فشار آوردند و نشان دادند به چيزي جز برد فكر نمي‌كنند. ايتاليا اما هيچ نشاني از ايتاليا نداشت. همه به دليل تفكرات خاص ونتورا، سرمربي اين تيم، انتظار بازي ضعيف را از ايتاليا داشتند اما نه تا اين حد. ايتاليا بدون برنامه و ذوق و شوق نشان داد. نيمه اول بخت يار ايتاليا بود كه بازي بدون گل تمام شد. در نيمه دوم اما شاگردان ونتورا كمي بازي را متعادل‌تر كردند. با اين همه سوئد تك گل ارزشمند خود را در همان 15 دقيقه ابتدايي نيمه دوم زد. ايتاليايي‌ها بعد از گل كمي به خود آمدند. حتي يك بار هم تيرك رقيب را به لرزه درآوردند اما همه اينها باعث نشد نتيجه بازي عوض شود. ايتاليا حالا فقط 90 دقيقه فرصت دارد تا اين نتيجه را تغيير دهد، تا از يك فاجعه جلوگيري كند.
مقصر كيست؟
در دنيا احتمالا تنها دو نفر هستند كه با سيستم سه دفاعه تيم ملي ايتاليا موافقند؛ ونتورا (سرمربي ايتاليا) و سرهنگ عليفر (گزارشگر فوتبال تلويزيون ايران) . در ايتاليا همه كارشناسان مخالف تصميم ونتورا هستند. آنها مي‌گويند در ليگي كه تمام تيم‌ها 4 دفاعه بازي مي‌كنند، بازي دادن 3 مدافع باعث سردرگمي بازيكنان مي‌شود. بازي با سوئد نمونه خوبي براي اثبات اين حرف بود. ايتاليا نه تنها دفاعش استحكام سال‌هاي قبل را ندارد، بلكه بازيكنان در بازي‌سازي هم وامانده‌اند. سيستم ونتورا حتي صداي بازيكن كم‌حرفي مثل پيرلو را هم درآورده. او ديروز به رسانه‌هاي ايتاليايي گفت: «اگر من بودم، روش تهاجمي‌تري را براي بازي برگشت برمي‌گزيدم. بازي با سيستم 3-3-4 فضاي بيشتري را در اختيار لورنتزو اينسينيه مي‌گذارد. به خاطر استفاده از سيستم با دو مهاجم، توپ‌هاي زيادي را در مركز زمين از دست داديم. براي شكست سوئد بازي را بايد به كناره‌ها ببريم و وينگر‌ها آزادي عمل بيشتري داشته باشند. يافتن فضاها بسيار سخت خواهد بود و در دور برگشت سوئد بسيار دفاعي ظاهر مي‌شود. اما مي‌توان اين دفاع مستحكم را با استفاده از انتقال سريع توپ، درهم شكست. بايد به هر قيمتي كه شده گل بزنيم اما كيفيت فوتبالي تيم نيز بايد ارتقا يابد. فشار زيادي روي تيم است اما بازي برگشت، كاملا متفاوت خواهد بود.»
روزنامه‌هاي ايتاليايي هم يكصدا معتقدند بازي برگشت فرق خواهد كرد چرا كه استاديوم سن‌سيرو مي‌تواند انگيزه لازم را به تيم تزريق كند. البته در اين راه ونتورا هم بايد دست از سيستم عجيبش بردارد. گاتزتا دلو اسپورت ديروز نوشته بود: «ايتالياي زشت و گيج؛ حالا بايد روي ديدار سن سيرو قمار كرد.» كوريه ره هم تيتر زده بود: «ايتاليا نااميد‌كننده بود اما كامبك در روز دوشنبه امكان‌پذير است.»
دوشنبه سرنوشت
در ايتاليا همه از دوشنبه مي‌گويند. از بازي فرداشب. بازي برگشت ايتاليا برابر سوئد در ميلان. ايتاليا هميشه معروف به انجام سخت‌ترين كارها در سخت‌ترين شرايط بوده و بازي دوشنبه‌شب دقيقا مصداق بارز همين شرايط است. آخرين باري كه ايتاليا در مرحله پلي‌آف قرار داشت، به سال 1997 برمي‌گردد. ايتاليا در آن سال به مصاف روسيه رفت و بوفون براي نخستين بار تجربه بازي در آتزوري را پيدا كرد. 20 سال بعد از آن سال ممكن است بازي فردا شب، آخرين بازي بوفون در تيم ملي باشد. ايتاليا آخرين بار در سال 1958 در جام‌جهاني حضور نداشت و حالا در آستانه يك فاجعه تاريخي است. آيا جام‌جهاني روسيه بدون ايتاليا برگزار مي‌شود؟ بوفون و يارانش 90 دقيقه فرصت دارند تا هم خودشان را نجات دهند و هم اعتبار جام جهاني را!

 

چه خبر از ساير مدعيان صعود به جام‌جهاني؟
جمعه شب بازي‌هاي ديگري هم در سرتاسر دنيا برگزار شد. سنگال با برتري دو بر صفر در خانه آفريقاي جنوبي براي دومين بار به جام‌جهاني صعود كرد. آخرين بار آنها 16 سال قبل در جام جهاني ۲۰۰۲ حاضر بودند. سالي كه با نمايشِ درخشان، فرانسه، اروگوئه و سوئد را حذف كردند و به جمع هشت تيم برتر مسابقات رسيدند.در بازي پلي‌آف بين نماينده قاره آسيا و نماينده امريكاي شمالي و حوزه درياي كاراييب هم دو تيم استراليا و هندوراس به نتيجه مساوي بدون گل رضايت دادند. حالا همه‌چيز موكول به بازي برگشت در استراليا شده است. بازي نماينده‌هاي اقيانوسيه و امريكاي جنوبي هم بدون گل مساوي شد تا كار پرو و نيوزيلند به بازي آخر در پرو كشيده شود. بازي‌اي كه بامداد پنجشنبه همين هفته برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون