• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3953 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ آبان

رييس جمهور ايالات متحده سخنان پيشين خود درباره عدم دخالت روسيه در انتخابات امريكا را رد كرد

ترامپ گرفتار ميان تاييد دستگاه‌هاي اطلاعاتي و تكذيب ولاديمير پوتين

دونالد ترامپ، رييس جمهور ايالات متحده در منگنه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا گير كرده است و هيچ راه فراري ندارد. او كه تلاش مي‌كند با اعلام تاييد ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه براي عدم دخالت روسيه در انتخابات امريكا اندكي از فشارها روي خود را كاهش دهد، اما اين شيوه نيز تاكنون نه‌تنها جواب نداده، بلكه مشكلات او را نيز بيشتر كرده است. دونالد ترامپ كه روز شنبه اعلام كرد در گفت‌وگوي خود با ولاديمير پوتين، او به وي گفته است كه در انتخابات دخالتي نداشته، اكنون پس از واكنش‌هاي تند عليه اين سخنان به نظر مي‌رسد كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا، نظرات خود مبني بر اينكه او نسبت به سخنان پوتين در خصوص عدم مداخله در انتخابات امريكا پذيرفته، عقب‌نشيني كرده است. زيرا مشاهده كرد كه سخنان او پس از ديدار با پوتين ابعاد گسترده‌اي عليه او پيدا كرد. در روز يكشنبه نيز دونالد ترامپ مجبور شد تا اعلام كند كه او به سازمان‌هاي اطلاعاتي امريكا اعتماد دارد و به ديدگاه آنها نيز در خصوص دخالت روسيه در انتخابات امريكا باور دارد و عملا اعتماد به سخنان پوتين را رد كرد. گفتني است سازمان اطلاعات مركزي امريكا، سيا پس از اظهارات ترامپ در خصوص حصول اطمينان از ولاديمير پوتين در خصوص عدم دخالت در انتخابات امريكا، طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه در اين خصوص شكي وجود ندارد كه روسيه در انتخابات ايالات متحده امريكا مداخله كرده است.
گفته مي‌شود ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه و دونالد ترامپ رييس‌جمهوري ايالات متحده در اجلاس سران كشورهاي آسيا و اقيانوسيه (اپك) با يكديگر گفت‌وگوي كوتاهي داشتند و مشخص نيست كه در اين صحبت كوتاه موضوع دخالت در انتخابات امريكا مطرح شده است. چرا كه موضوع سوريه و توافق بر سر آن ميان دو رهبر به حدي مهم بوده است كه شايد در مدت پنج دقيقه هيچگاه نتوان به موضوعات ديگري مانند دخالت روسيه در انتخابات امريكا رسيد. گفتني است با وجود اينكه دونالد ترامپ اين موضوع را مطرح كرد اما كرملين نيز هرگونه صحبت در اين خصوص را رد كرد. در حال حاضر سوالات گسترده‌اي در مورد نقش روسيه در انتخابات سال گذشته ايالات متحده و توافق‌هاي ميان كمپين ترامپ با كرملين مطرح شده است كه تاكنون تحقيقات گسترده‌اي در اين زمينه صورت گرفته است و تعدادي از افراد نيز توسط دادستاني امريكا به دادگاه فراخوانده شده‌اند. اكنون نيز به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ مجبور است با توجه به شرايط موجود تحقيقات سيا را مورد تاييد قرار دهد، چرا كه سازمان اطلاعات مركزي امريكا شكي ندارد كه هكرهاي روسي سيستم‌هاي كميته ملي دموكرات‌ها را هك كرده‌اند و هرچند هم دونالد ترامپ نخواهد اين موضوع را باور كند در شرايط كنوني مجبور به پذيرش آن است.
واكنش‌ها عليه ترامپ
پس از گفت‌وگوي ميان دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين در حاشيه نشست آسيا- اقيانوسيه روز شنبه ترامپ اعلام كرد كه با پوتين در خصوص دخالت روسيه در انتخابات امريكا صحبت كرده است. وي افزود هرزماني كه من با او ديدار كردم او گفته است كه ما در اين انتخابات دخالت نكرديم و وقتي كه او به من اين حرف را مي‌زند من واقعا باوردارم. من فكر مي‌كنم اين موضوع براي او بسيار توهين‌آميز است و اين براي كشور ما خوب نيست. با اين وجود به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ چندان تمايلي به اين ندارد كه بخواهد چارچوبي را كه جيمز كلاپر، رييس سابق آژانس اطلاعات ملي امريكا، جان برنان رييس سابق سيا و جيمز كومي، رييس سابق اف بي‌اي براي موضوع تعريف كرده‌اند را باور كند و مي‌توان گفت كه او اين تحقيقات را نيز رد مي‌كند.
دونالد ترامپ كه در يك كنفرانس خبري مشترك با رييس‌جمهور ويتنام حاضر شده بود در خصوص اين موضوع به خبرنگاران گفت: اين مهم نيست كه من به اين موضوع اعتقاد دارم يا نه، من به سازمان‌ها و نهادهاي اطلاعاتي‌مان كه در حال حاضر فعاليت مي‌كنند كاملا اطمينان دارم. وي اما هيچ اشاره‌اي به روساي قبلي نكرد و نگفت كه آيا اقدامات آنها را قبول دارد اما او گفت: در حال حاضر من به سازمان‌هاي اطلاعاتي كه افراد من آنها را رهبري مي‌كنند، اعتقاد دارم.
اما در كل موضع اوليه ترامپ در خصوص اعتقاد به حرف‌هاي پوتين بازتاب‌هاي گسترده‌اي داشت. جان مك كين سناتور جمهوريخواه ايالت آريزونا در واكنش به سخنان ترامپ گفت: كلمات يك افسر كاگ‌ب بالاتر از دستگاه‌هاي اطلاعاتي ما قرار دارد. آدام شيف يك دموكرات بلند پايه در كميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان در توييتر خود خطاب به دونالد ترامپ گفت: موضوع اصلي اين است كه آقاي رييس‌جمهور به يك دشمن خارجي بيش از آژانس‌هاي اطلاعاتي خود اعتقاد داريد. جيمز كلاپر، رييس سابق آژانس اطلاعات ملي امريكا به روييترز گفت: اين واقعيت كه سخنان پوتين بر سخنان جامعه اطلاعاتي امريكا ارجحيت دارد، ناعادلانه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون